Gemeente Utrechtse Heuvelrug


Gemeentewinkel is één jaar in gebruik

De Gemeentewinkel in het Cultuurhuis is op 2 oktober 2006 geopend. In deze winkel zijn elf balies beschikbaar, verdeeld over de afdelingen Burgerzaken, Vergunning en Handhaving en Belastingen. De Gemeentewinkel heeft als doel om zoveel als mogelijk in één bezoek het gevraagde product te leveren. Wettelijke voorschriften en procedures maken het niet mogelijk om bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs klaar terwijl u wacht te leveren.

Aanloopproblemen
Tijdens de eerste maanden was er sprake van aanloopproblemen veroorzaakt door technische mankementen. Dit leidde tot wachttijden waardoor u als bezoeker niet direct kon worden geholpen. Inmiddels is er met veel inzet en succes gewerkt aan verbeteringen en heeft een uitbreiding van de openingstijden plaatsgevonden.

Receptie/telefonie
De receptie/telefonie maakt ook onderdeel uit van de Gemeentewinkel. Traditionele taken als ontvangst/doorverwijzing en het doorverbinden van binnenkomende gesprekken worden hier uitgevoerd. Ook de intake van aangifte van gevonden/verloren voorwerpen vindt hier plaats. Per jaar worden circa 1.100 aangiftes gedaan. Klachten uit de openbare ruimte zoals overhangende takken, losliggende stoeptegels, enz. worden geregistreerd in de melddesk waarna de afdeling Wijkbeheer actie onderneemt. Op jaarbasis worden circa 8.500 meldingen geregistreerd.

Enquête kwaliteit dienstverlening
Aan het einde van het jaar 2006 werd een enquête onder bezoekers van de Gemeentewinkel uitgezet. De dienstverlening binnen de Gemeentewinkel werd met een 7 gewaardeerd. Ondanks dit mooie cijfer, leunen we niet achterover. Inmiddels is een snelbalie gerealiseerd waar producten, die een korte behandelingstijd vragen, worden aangeboden. Voorbeelden hiervan zijn: het afhalen van reisdocumenten, rijbewijzen en uittreksels.

Nieuwe taken 2007
In de loop van 2007 zijn nieuwe taken toegevoegd aan de Gemeentewinkel. Zo zijn de taken met betrekking tot gevonden en verloren voorwerpen overgenomen van de politie. De receptiemedewerkers verstrekken informatiefolders van de Regionale Sociale Dienst (RSD). Medewerkers van de formulierenbrigade van de RSD helpen de inwoners bij het loket Welzijn, Zorg en Wonen met het invullen van de nodige formulieren waardoor de afstand tot de RSD wordt verkleind.

Ontwikkelingen
Er wordt hard gewerkt om in 2008 een digitale afsprakenagenda beschikbaar te krijgen op internet. Als belanghebbende kunt u dan zelf voor een groot aantal producten een afspraak plannen op een datum en tijd die u het beste uitkomt. Een afspraak maken is ook nu al telefonisch mogelijk. Voor Burgerzaken belt u (0343) 56 56 89. Voor Vergunning en Handhaving (0343) 56 57 66.

In de loop van het eerste kwartaal 2008 wordt een start gemaakt met digitale vormen van dienstverlening. Bepaalde producten kunnen dan via de digitale weg worden aangevraagd. Voor Vergunning en Handhaving geldt dat in de loop van 2008 naar verwachting meer vergunningen klaar terwijl u wacht worden verleend.

Wachttijden
Gebleken is dat de afdeling Burgerzaken met vier geopende balies de grote vraag voor de vakantie vooral op woensdagmiddag en avond niet binnen aanvaardbare wachttijden aankon. Hierdoor wordt steeds meer op afspraak gewerkt. Vanwege de wachttijden werd in de loop van dit jaar al besloten een extra vijfde balie te openen. Ook is besloten tot uitbreiding van het aantal medewerkers en een flexibeler inzet hiervan. Daarmee wordt het mogelijk om bij extra drukke momenten meer dan vijf balies te openen.

Cijfers
Het klantbegeleidingssysteem geeft ook informatie over wacht- en behandeltijden en bezoekersaantallen. Daaruit blijkt dat op jaarbasis circa 50.000 bezoekers de Gemeentewinkel binnen wandelen. Van de bezoekers werd 55% binnen vijf en 85% van de bezoekers binnen vijftien minuten geholpen. De gemiddelde wacht- en behandeltijd over 2007 bedraagt acht minuten. De gemeente kan met deze cijfers prima concurreren met andere dienstverlenende organisaties. Van de bezoekers komt 89% voor de afdeling Burgerzaken. De overige bezoekers komen voor de afdeling Vergunning en Handhaving (9%) en de afdeling Belastingen (2%).

In maart/april 2008 staat een volgende enquête naar de kwaliteit van dienstverlening in de Gemeentewinkel op het programma.