Amsterdam Oud Zuid


Meer bolle spiegels in Oud-Zuid

Recent werd ons stadsdeel opgeschrikt door een dodelijk verkeersongeval op de hoek Stadhouderskade/Ferdinand Bolstraat. Zo'n verschrikkelijke gebeurtenis veroorzaakt veel emotie en roept ook veel vragen op: Had dit niet voorkomen kunnen worden? Welke acties ondernemen het stadsdeel, de gemeente en de verkeerspolitie?

Het kruispunt Stadhouderskade/ Ferdinand Bolstraat was in het verleden een black-spot (punt met veel ongelukken). Dit kwam met name doordat fietsers door rood reden. Na het aanpassen van de verkeerslichten rijden er minder fietsers door rood, en is het geen black-spot meer. Bovendien wordt komend voorjaar een vrijliggend fietspad aangelegd.

Verkleining dode hoek

De oorzaak van het recente dodelijke ongeval was dat het slachtoffer zich in de `dode hoek' van de vrachtwagen bevond, waardoor de chauffeur haar niet kon zien. Om dit soort ongevallen in de toekomst te voorkomen, worden in Stadsdeel Oud-Zuid op een aantal verkeerslichten `bolle spiegels' geplaatst. Met deze spiegels wordt de `dode hoek' een stuk verkleind.

Dode hoek

Onderzoek

Dit soort verkeersongevallen worden zo snel mogelijk door de verkeerspolitie bij de Centrale Verkeerscommissie gemeld. De verkeerspolitie beveelt, zonodig, een onderzoek naar de infrastructurele situatie op/rond de plek van het ongeval aan. Zo'n onderzoek moet op korte termijn gedaan worden.

De resultaten van het onderzoek gaan naar het stadsdeelbestuur. Hierbij kunnen ook aanbevelingen worden gedaan voor het aanpassen van het kruispunt. Denk hier bijvoorbeeld aan een verandering van de wegindeling, een wijziging van de verkeerslichtenregeling of het plaatsen van de genoemde `bolle spiegels'. Het bestuur beslist vervolgens of er infrastructurele aanpassingen zullen worden doorgevoerd.

De stadsdeelvoorzitter heeft overigens meteen een condoleancebrief en bloemen naar de nabestaanden gestuurd om zijn medeleven te betuigen.