abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
17 oktober 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGTL-2007/11198 2070800680
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Tang over nieuwe low
cost vluchten op Schiphol.
1. Bent u bekend met de berichtgeving over onderhandelingen die Schiphol voert met
Ryanair over vluchten die zij wil uitvoeren vanaf Schiphol? 1
1. Ja.
2. Gaat het hier om één nieuwe verbinding of volgen er later meerdere?
2. Ryanair heeft zelf alleen vluchten tussen Schiphol en Shannon genoemd. Ik heb
hierover verder geen informatie.
3. Hoe verhoudt zich een nieuwe low cost verbinding met uw beleid om low cost en
charters uit te plaatsen naar regionale luchthavens zoals Lelystad?
4. Hoe verhoudt zich een nieuwe low cost verbinding met het Schiphol-convenant
voor hinderreductie, waarin de genoemde uitplaatsing een prominent actiepunt is?
1 http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=22202
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGTL-2007/11198
3. en 4. Binnen de EU is sprake van een vrije luchtvaartmarkt. EU luchtvaart-
maatschappijen kunnen zelf bepalen op welke luchthavens ze willen opereren.
Wel kan een lidstaat onder randvoorwaarden van onder andere non-discriminatie
luchtverkeer verdelen over luchthavens die tot een luchthavensysteem behoren. In
lijn met het "Convenant hinderbeperkende maatregelen Schiphol" worden de
mogelijkheden voor de instelling van een luchthavensysteem onderzocht. In het
kader van het lopende onderzoek voor de lange termijn wordt bezien in hoeverre
uitplaatsing van niet-netwerkgebonden verkeer mogelijk is. Op dit moment zijn
deze trajecten nog niet afgerond. Voor een slot-aanvraag van Ryanair gelden op
dit moment dus Europese criteria als het kader.
5. Hoe hoog scoort Ryanair op de door Schiphol ontwikkelde "connectivity index"?
5. Schiphol hanteert een index waarmee wordt gemeten hoe Schiphol scoort in
verhouding tot een aantal anderen belangrijke West-Europese luchthavens wat
betreft de kwaliteit van de verbindingen met belangrijke intercontinentale
bestemmingen. Het is dus geen index die luchtvaartmaatschappijen vergelijkt en
tevens worden Europese bestemmingen niet in de index meegenomen.
6. Is het waar dat Ryanair op basis van deze "connectivity index" weinig kans maakt
op de uitgifte van nieuwe slots? Zo ja, op basis waarvan onderhandelen Schiphol en
Ryanair dan? Zo neen, werkt de "connectivity index" dan niet goed?
6. Bij de verdeling van slots wordt geen connectiviteitsindex gehanteerd. Deze
verdeling vindt plaats op basis van objectieve criteria zoals geformuleerd in EU
regelgeving. Deze regels maken geen onderscheid tussen low cost maatschappijen
en andere maatschappijen.
7. Hoe gaat u Schiphol ertoe bewegen werk te maken van het idee van selectieve
mainport gerelateerde groei in plaats van ongerichte en ongebreidelde groei?
7. Zoals genoemd zijn hier in het convenant hinderbeperkende maatregelen afspraken
over gemaakt. In dit kader wordt ook gewerkt aan een netwerkanalyse waarin
wordt vastgesteld welk verkeer voor de mainportfunctie van belang is.
8. Vindt Ryanair Schiphol nu niet meer "te duur en te groot"? Betekent dit ook dat de
uitlatingen van Ryanair over de (vermeende onoverkomelijke) hoogte van de
vliegbelasting toch wat overdreven waren?
---
VENW/DGTL-2007/11198
8. De genoemde uitspraken laat ik voor rekening van Ryanair. Voor het antwoord op
deze vraag verwijs ik u dan ook naar Ryanair zelf.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat