RET

Stadsregio kiest voor samenhang in grootstedelijk vervoer

Woensdag 17 oktober

Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam wil de samenhang in het openbaar vervoer in de regio Rotterdam bewaken en daarvoor de bestaande onderhandse busconcessies tot 2012 verlengen. Daartoe heeft het bestuur vandaag een principebesluit genomen. De stadsregio eist daarbij dat de concessiehouders marktconform werken volgens de Europese richtlijnen die daarvoor gelden. Het bestuur is voornemens vanaf 2012 het openbaar vervoer in te besteden aan de RET NV voor het grootstedelijk gebied. Op deze wijze kan de stadsregio het streven om te komen tot kwalitatief goed en marktconform opererend openbaar vervoer uitstekend gestand doen. Het besluit van het dagelijks bestuur wordt nog ter advisering voorgelegd in de commissie Verkeer en Vervoer van 24 oktober, waarna het dagelijks bestuur op 31 oktober een definitief besluit neemt.

Algemeen directeur RET Pedro Peters: "We kunnen onszelf feliciteren. De verplichte aanbesteding van bus is niet alleen van de baan. De stadsregio wil de RET als vervoerder van haar gehele gebied. En dat is voor de RET een geweldige opsteker, maar natuurlijk ook een geweldige uitdaging. Het is een opsteker omdat de stadsregio hiermee aangeeft vertrouwen te hebben in de RET. Het is nu aan ons om de laatste en moeilijkste stappen naar marktconformiteit waar te maken. Het besluit van de stadsregio geeft duidelijkheid voor de korte en lange termijn. Het is knap van de stadsregio dat zij in staat is geweest om alle doelstellingen én de belangen van marktwerking en grootstedelijk openbaar vervoer te combineren. Dus een marktconforme prijs te combineren met kwaliteitsverbetering en innovatie, met één vervoerder als regisseur -wij dus- voor het hele gebied van de stadsregio, inclusief de streek. Dat wil zeggen één integraal geheel. Die afstemming van bus, tram en metro was een belangrijk argument voor de stadsregio om tot deze beslissing te komen."

---