Gemeente Breda

Nieuw- Wolfslaarlaan krijgt dynamische bussluis

Na twee consultatieperiodes heeft het college van burgemeester en wethouders besloten in de Nieuw-Wolfslaarlaan / Bavelslaan nabij de Bavelse Leij een dynamische bussluis aan te leggen. Hier was eerst een gewone bussluis voorzien. Wethouder Willems van verkeer: Met deze bussluis kunnen bussen in beide richtingen rijden, terwijl autos Nieuw Wolfslaar ook langs die route kunnen verlaten. Ik denk dat hiermee de belangen in de wijk en omgeving het best worden behartigd. Het ontwerp van de dynamische bussluis ligt vanaf maandag ter inzage.

Dynamische bussluis

De dynamische bussluis zorgt ervoor dat alleen de bus en hulpdiensten in beide richtingen gebruik maken van de route Bavelselaan / Nieuw-Wolfslaarlaan. Autoverkeer kan alleen in de richting IJpelaar Nieuw Wolfslaar verlaten en niet via deze route terugrijden. Autos kunnen Nieuw Wolfslaar alleen nog via de Thoornseweg in- en uitrijden. Met de dynamische bussluis ontstaan geen nieuwe sluiproutes door de woonwijken en is het effect op verkeersintensiteit en veiligheid op andere wegen minimaal.

Twee wijkontsluitingswegen

Aan beide kanten van de bussluis is wel tweerichtingverkeer toegestaan, zodat bewoners van de Nieuw Wolfslaarlaan en Bavelselaan in beide richtingen hun woning kunnen bereiken en verlaten. Met het ontwerp voor de dynamische bussluis komt de gemeente tegemoet aan de belangrijkste bezwaren van de bewoners van Nieuw Wolfslaar om te zorgen voor twee reguliere ontsluitingen de wijk uit.

Voorlopig ontwerp

Het voorlopig ontwerp van de bussluis is van 22 oktober tot 12 november 2007 in te zien op het Stadskantoor, Claudius Prinsenlaan 10 in Breda en via www.breda.nl, onder Bekendmakingen, Diversen. Het is tot 12 november 2007 mogelijk om per post een reactie sturen aan de Gemeente Breda, vakdirectie Stadsontwikkeling, afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, bureau Verkeer en Vervoer, t.a.v. de heer Marc Hulleman, postbus 3920, 4800 DX, Breda. Het is ook mogelijk om via e-mail te reageren: mh.hulleman@breda.nl. De gemeente neemt alle reacties mee bij het maken van het definitief ontwerp. Naar verwachting wordt het ontwerp in november definitief.

Historie

In 1998 werd in de structuurschets en het stedenbouwkundig plan voor de wijk IJpelaar gekozen voor één ontsluitingsstructuur. In 2000 werd het voorontwerp bestemmingsplan Nieuw-Wolfslaar vastgesteld, waarin deze wijk zo veel mogelijk van doorgaand verkeer wordt ontzien door de aanleg van een bussluis op de Nieuw-Wolfslaarlaan. Hiermee werd alle verkeer van en naar Nieuw Wolfslaar via de Thoornseweg geleid en werd gezorgd voor een goede ontsluiting van het openbaar vervoer.

Eind 2004 toen het verkeersbesluit ter inzage lag heeft een aantal bewoners van Nieuw-Wolfslaar, brandweer en politie bezwaar gemaakt op het ontwerp verkeersbesluit, omdat zij vreesden voor verkeersoverlast en slechte bereikbaarheid van de wijk bij calamiteiten. Naar aanleiding hiervan wees de gemeente extra calamiteitenroutes aan en paste het plan aan. Bewoners spraken eind 2005 over het aangepaste ontwerp verkeersbesluit opnieuw hun vrees uit voor een slecht bereikbare wijk en vroegen om extra verkeersmaatregelen.

Bewoners uit Nieuw-Wolfslaar waren tegen de bussluis, terwijl een andere groep bewoners van de Nieuw-Wolfslaarlaan en de Bavelselaan, de wijkraad IJpelaar/Overakker en de Lange Bunder de bussluis juist wél wilden. Vanwege de vele bezwaren en de verschillende, vaak tegenstrijdige, belangen van grote groepen bewoners besloot de Gemeente Breda opnieuw een consultatie te organiseren.

Het college heeft de argumenten van alle belanghebben en de inhoudelijke bespreking door de raadscommissie op 21 november 2006 meegenomen en afgewogen. Er is een notitie gemaakt waarin verschillende varianten zijn uitgewerkt. Vervolgens is deze notitie besproken en zijn alle alternatieven, zoals het realiseren van zowel een bussluis als een tweede ontsluiting vanuit de wijk Nieuw Wolfslaar, tegen elkaar afgewogen.

Breda, 17 oktober 2007