Ingezonden persbericht


Parijs, 16 oktober 2007

Accorgroep: Sterke omzetstijging zet zich voort:

+ 8,5% eind september 2007

In de eerste negen maanden van 2007 werd een omzet behaald van 6.119 miljoen euro, een stijging van 8,5% ten opzichte van vorig jaar. Op like-for-like basis bedroeg de stijging 6,3%, waarmee de gunstige trend die vanaf het begin van het jaar voor Services en Hotels zichtbaar was werd bevestigd.

Het expansiebeleid van de Groep zorgde voor een extra omzetstijging van 7,6% over de eerste negen maanden van het jaar. De voortzetting van de "asset right"-strategie voor de Hotels en de verkoop van niet-strategische activiteiten - met name Go Voyages, dat in april 2007 van de hand werd gedaan - verlaagden de omzet met 4,4%.

De wisselkoerseffecten drukten de omzet over de periode met 1,1%.

(in miljoen euro)

Eind september

2006

Eind september

2007

Verschil gerapport.

Verschil like-for-like

Hotels

4 052

4 391

+8,4%

+5,5%

Hoge en middensegment

2 163

2 476

~14,4%

~6,6%

Economy

1 119

1 211

~8,2%

~6,0%

Economy Verenigde Staten

770

704

-8,5%

~1,8%

Services

543

624

+14,9%

+12,1%

Overige activiteiten

1 046

1 104

~5,6%

~6,5%

Totaal Groep

5 641

6 119

+8,5%

+6,3%

.

(1) Bij constante consolidatie en wisselkoersen.

Services:

Gerapporteerde omzet over negen maanden gestegen met 14,9%

De omzet van de Services gaf eind september een stijging te zien van 14,9 % en de like-for-like groei bedroeg 12,1%.

In Europa steeg de omzet over eerste negen maanden like-for-like met 13,7%. Het derde kwartaal bedroeg de stijging 14,3% tegen 11,1% in het tweede en 16,0% in het eerste kwartaal.

In Latijns Amerika bedroeg de like-for-like stijging van de omzet 8,5%. Het derde kwartaal bedroeg de stijging 8,4% tegen 6,6% in het tweede en 10,7% in het eerste kwartaal.

De externe groei ligt in de lijn van de middellange-termijndoelstellingen van de Groep en was goed voor een omzetstijging van 4,3% over de eerste negen maanden na de aankoop van Kadéos in Frankrijk (cadeaubonnen).

Het wisselkoerseffect drukte de omzet met 0,9%, voornamelijk door de daling van de Mexicaanse Peso (-0,5%) en de Venezolaanse Bolivar (-0,5%).

De omzetstijging bedroeg het derde kwartaal op like-for-like basis 12,3%, tegen 10,0% in het tweede en 14,1% in het eerste kwartaal. Sterke stijgingen deden zich voor op markten waar nieuwe producten werden geïntroduceerd, zoals het Verenigd Koninkrijk (+17,5%), of waar het marktaandeel steeg, zoals Frankrijk waar 11,2% meer maaltijdvouchers werden uitgegeven. In Brazilië trad geen verandering op en de like-for-like omzet daalde licht met 0,6%. In de overige Latijns Amerikaanse landen (met uitzondering van Brazilië) steeg de omzet met 19,5%.

Hotels:

Gerapporteerde omzet over negen maanden gestegen met 8,4%

Voor de Hotels steeg de omzet eerste negen maanden van dit jaar met 8,4% (gerapporteerd), waarmee de sinds het vierde kwartaal van 2006 geconstateerde stijgende lijn in de hotelcyclus werd bevestigd. De like-for-like omzet steeg de eerste negen maanden met 5,5%.

De expansie leverde een positieve bijdrage van 9,2% aan de omzet over de eerste negen maanden. Hiervan was 5,9% te danken aan de opname van 52 Duitse Dorint hotels in de Groep, 0,2% aan de overname van 50% van de joint-venture met de Amorin Groep in Portugal en 3,1% aan de toevoeging van 19.626 nieuwe kamers.

In het kader van de "asset right"-strategie gaat de Groep door met de verkoop van hotelvastgoed, waarbij de exploitatie meestal wordt voortgezet onder management- of franchisecontracten. Dit drukte de omzet over de eerste negen maanden met 4,9%.

Het wisselkoerseffect haalde de omzet met 1,4% naar beneden, voornamelijk door de waardering van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar.

In het derde kwartaal steeg de hotelomzet in Europa op like-for-like basis met 6,7%, tegen 3,4% in het tweede en 7,9% in het eerste kwartaal. De vertraagde groei in het tweede kwartaal was vooral te verklaren door de basiseffecten van eenmalige gebeurtenissen als het WK voetbal in Duitsland in juni/ juli 2006 en een geringere activiteit in Frankrijk in verband met de presidentsverkiezingen in mei 2007, waardoor een vertekend beeld ontstaat.

De omzet werd het derde kwartaal echter positief beïnvloed door het WK Rugby dat in september zorgde voor een omzetstijging van naar schatting 10,4 miljoen euro, en dat in oktober naar verwachting nog ongeveer 5 miljoen euro extra zal opleveren.

Hotels in het hoge en middensegment

In het hoge en het middensegment bedroeg de gerapporteerde stijging eind september 14,4% en de like-for-like stijging 6,6%.

De omzet steeg in het derde kwartaal op like-for-like basis met 7,7%, tegen 4,1% in het tweede en 8,2% in het eerste kwartaal, en weerspiegelt hiermee de positieve trend in de hotelcyclus.

In Frankrijk bedroeg de omzetstijging het derde kwartaal op like-for-like basis 11,4%, tegen 6,3% in het tweede en 7,9% in het eerste kwartaal. De omzetstijging nam dit kwartaal dankzij het WK Rugby nog met 3,7 punten toe. In het hoge en middensegment steeg de RevPar met 12,1%, waaronder 11,6% voor het merk Sofitel en 14,7% voor Novotel.

In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet het derde kwartaal op like-for-like basis met +6,7% onder invloed van de goede prestaties in Londen (stijging van de RevPar in het derde kwartaal met +6,8%).

In Duitsland bleef de like-for-like omzet het derde kwartaal min of meer gelijk (een lichte daling van 0,4%), nog steeds door het effect van het WK voetbal.

Economy Hotels (buiten de Verenigde Staten)

In het economysegment bedroeg de gerapporteerde stijging de eerste negen maanden 8,2% en de like-for-like stijging 6,0%.

In het derde kwartaal steeg de omzet in het Europese economysegment op like-for-like basis met 6,3%, tegen 4,0% in het tweede en 8,0% in het eerste kwartaal.

In Frankrijk bedroeg de like-for-like omzetstijging het derde kwartaal 6,0% tegen 2,6% in het tweede en 4,9% in het eerste kwartaal. In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet op like-for-like basis met 10,2%. In Duitsland steeg de omzet over het kwartaal met 3,0%.

Economy Hotels in de Verenigde Staten

In het economysegment in de Verenigde staten steeg de omzet over de eerste negen maanden op like-for-like basis met 1,8%. Uit de gerapporteerde cijfers bleek echter een daling van 8,5%, veroorzaakt door de verkoop, begin september, van Red Roof Inn (dat per 31 augustus is gedeconsolideerd) en de zwakke dollar ten opzichte van de euro.

In het derde kwartaal genereerde Motel 6 een omzetstijging van 1,6%, tegen 0,7% in het tweede en 1,8 in het eerste kwartaal.

Financiële toestand en resultaten

Veranderingen in de consolidatie

Expansie

De externe groei bij de Services ligt in de lijn van de middellange-termijndoelstellingen van de Groep en was over de eerste negen maanden goed voor een omzetstijging van +4,3%.

Wat betreft de Hotels is de Groep voornemens om 200.000 nieuwe kamers op te leveren in de periode tot 2010. Over de eerste negen maanden heeft de expansie gezorgd voor een omzetstijging van 9,2%, onder andere door het toevoegen van 19.626 nieuwe kamers.

Verkopen

In lijn met de vastgoedstrategie van de Groep meldde Accor in september 2007 dat de verkoop van Red Roof Inn aan Citi GSS Group en Westbridge was afgerond. Hierdoor namen de liquide middelen van de Groep toe met 470 miljoen euro. Over de eerste acht maanden van 2007 bedroeg het aandeel van Red Roof Inn in de geconsolideerde omzet 186 miljoen euro.

In augustus 2007 gaf de Groep in het kader van de afstoting van niet-strategische activiteiten kennis van de verkoop van de collectieve maaltijdverstrekking in Italië aan Barclays Private Equity. Deze transactie is op 11 oktober afgerond voor een bedrag van 135 miljoen euro. De collectieve maaltijdverstrekking in Italië leverde over 2006 een bijdrage van 312 miljoen euro aan de geconsolideerde omzet. Over de eerste negen maanden van 2007 bedroeg het aandeel in de omzet 248 miljoen euro.

Wisselkoerseffecten

De wisselkoerseffecten drukten de totale omzet van de eerste negen maanden met 1,1%.

Bij de Services hadden de wisselkoersen een negatief effect op de omzet over de eerste negen maanden (-0,9%), voornamelijk door de daling van de Venezolaanse Bolivar (-0,7%) en de Mexicaanse Peso

(-0,5%). Bij de Hotels haalde het wisselkoerseffect de omzet met 1,4% naar beneden, voornamelijk door de waardering van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar.

Herfinanciering van de bestaande schuld van Accor via een consortiaal krediet van 2 miljard euro

In het kader van de herfinanciering van de schuld van de Groep heeft Accor in juli 2007 een kredietlijn verkregen van een groep banken. Deze nieuwe kredietfaciliteit heeft een totale looptijd van 5 jaar, kan twee keer voor de duur van één jaar worden verlengd en is gesloten op veel gunstiger voorwaarden dan het eerdere consortiaal krediet. De gemiddelde looptijd van de financieringen van de Groep is hiermee verlengd, waardoor een grotere financiële flexibiliteit is ontstaan.

Programma voor de terugkoop van aandelen

Van mei tot eind augustus 2007 is een terugkoopprogramma uitgevoerd. In dit kader zijn 10.623.802 aandelen teruggekocht voor een bedrag van 700 miljoen euro.

Gezien de op dit moment zwakke financiële markten, de kapitaalsverhoging als gevolg van de conversie van Colony obligaties in juli jongstleden en het vertrouwen van de Groep in zijn vermogen om het strategisch plan tot een goed einde te brengen, heeft Accor eind augustus 2007 besloten tot een nieuw programma voor de terugkoop van aandelen ter waarde van 500 miljoen euro. Eind september waren in het kader van dit programma 1.710.500 aandelen teruggekocht voor een bedrag van 105 miljoen euro.

Winstdoelstelling voor 2007

Eind september heeft de Groep bevestigd over 2007 te streven naar een winst vóór belastingen en buitengewone lasten van 890 à 890 miljoen euro (het financiële effect van het nieuwe aandelenterugkoopprogramma niet meegerekend). Hierbij is uitgegaan van de verwachting dat de activiteit ook in het laatste kwartaal van 2007 op een goed niveau blijft. Ook is rekening gehouden met de marketingkosten in verband met de introductie van de nieuwe hotelmerken en met de verkoop van Go Voyages (gedeconsolideerd in april 2007), Red Roof Inn (gedeconsolideerd per 31 augustus 2007) en de collectieve maaltijdverstrekking in Italië (deconsolidatie in oktober 2007).

Belangrijke transacties en gebeurtenissen in de eerste negen maanden

Verkoop van Red Roof Inn in de Verenigde Staten

In september 2007 heeft de verkoop van Red Roof Inn (341 hotels, 36.683 kamers) voor een bedrag van 1.313 miljoen dollar aan een consortium bestaande uit Global Special Situations Group en Westbridge Hospitality Fund, L.P. zijn beslag gekregen. Hierdoor namen de liquide middelen van de Groep toe met 470 miljoen euro.

Verkoop van de Collectieve Maaltijdverstrekking in Italië

In het kader van de afstoting van niet-strategische activiteiten heeft Accor op 11 oktober de in augustus aangekondigde verkoop van de collectieve maaltijdverstrekking in Italië aan Barclays Private Equity afgerond tegen een bedrag van 135 miljoen euro.

Aankoop van PrePay Technologies Ltd in het Verenigd Koninkrijk

In september 2007 kondigde Accor Services de overname aan van PrePay Technologies Ltd, de belangrijkste uitgever van prepaid cards in het Verenigd Koninkrijk, voor een bedrag van 50 miljoen pond.

De aanhoudende groei van de markt en de commerciële synergie met bestaande merken van Accor Services zullen in 2010 naar verwachting een ROCE van meer dan 15% genereren.

Versterking van de aanwezigheid van Accor in Portugal

In juli 2007 meldde Accor de overname voor 69 miljoen euro van 50% van de joint-venture die in 1997 met de Amorim Groep was opgezet om hotels in Portugal te ontwikkelen en te exploiteren. Tegelijkertijd verkocht Accor het Sofitel Thalassa Vilalara (131 kamers) aan de Amorim Groep voor een bedrag van 25 miljoen euro. Deze twee transacties zullen een licht positief effect hebben op het resultaat vóór belastingen van Groep over 2007.

Als gevolg van deze transacties zijn alle hotelactiviteiten van Accor in Portugal nu volledig in handen van de Groep: 29 hotels (18 Ibis, 6 Mercure, 4 Novotel, 1 Sofitel - in totaal 2.962 kamers), met een omzet van 49 miljoen euro over 2006 (zonder Sofitel Thalassa Vilalara).

Aankoop van 4,9% van Orbis in Polen

In augustus verhoogde Accor haar aandeel in het kapitaal van het Poolse Orbis met 4,9% van 40,58% tot 45,48% voor een bedrag van 42 miljoen euro.

*****

Met 170.000 medewerkers in bijna 100 landen is Accor Europees marktleider en één van 's werelds grootste

ondernemingen op het gebied van zakelijke dienstverlening. Accor biedt zowel de toeristische als de zakelijke reiziger bijna 40 jaar kennis en ervaring in de volgende segmenten:
* hotels: meer dan 4000 hotels met 500.000 kamers in 90 landen (Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, Suitehotel, Ibis, All Seasons, Etap Hotel, Formule 1 en Motel 6) en de daaraan gerelateerde nevenactiviteiten zoals luxueuze catering (Lenôtre);
* services aan zakelijke instellingen en overheden: dagelijks maken 23 miljoen mensen in 40 landen gebruik van een breed scala aan diensten (zoals maaltijdvouchers, sociale dienstverlening, kostenbeheer, incentive/events) die door Accor worden opgezet en beheerd.

In Nederland is Accor vertegenwoordigd met 3 Sofitels waaronder Hotel The Grand Amsterdam, 9 Novotels,

21 Mercure Hotels, 11 Ibis Hotels, 1 Etap Hotel en 3 Formule I Hotels. In Nederland behoort ook Accor

Corporate Services tot de groep Accor.

Ingezonden persbericht