Inspectie Verkeer en Waterstaat
17 oktober 2007: Controles Inspectie VenW op tinverbindingen in verf
zeeschepen
De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat vanaf 1 januari 2008 optreden
tegen schepen die nog gebruik maken van organische tinverbindingen
(TBT) in hun aangroeiwerende verflaag op de romphuid (het Anti Fouling
Systeem) en daarbij geen beschermende toplaag hebben aangebracht om te
voorkomen dat de tinverbindingen in het milieu terechtkomen.
Het gebruik van TBT zonder toplaag was alleen nog toegestaan als de
aangroeiwerende verflaag was aangebracht vóór 1 juli 2003. Vanaf 1
januari 2008 moeten schepen die in die categorie vallen ook over de
beschermende laag beschikken. Over het algemeen hebben schepen die bij
Nederlandse reders in onderhoud zijn al geen tin meer in hun Anti
Fouling Systeem. Hier zijn reeds in 2001 afspraken over gemaakt tussen
reders en de toenmalige Scheepvaartinspectie. In een enkel geval
hebben buitenlandse schepen nog wel de TBT in de verflaag zitten.
Bij schepen met een lengte van 24 meter of meer met een bruto tonnage
lager dan 400 ton kan bij een controle worden volstaan met een
verklaring van de beheerder waaruit blijkt dat de gebruikte verf geen
TBT bevat, vergezeld met een bewijsstuk, zoals een factuur. Schepen
met een tonnage van 400 ton of meer moeten gekeurd worden op het
moment dat de reder ze in de vaart neemt en wanneer een
aangroeiwerende laag wordt aangebracht of vervangen.
17-10-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement