Inspectie Verkeer en Waterstaat


17 oktober 2007: Controles Inspectie VenW op tinverbindingen in verf zeeschepen

De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat vanaf 1 januari 2008 optreden tegen schepen die nog gebruik maken van organische tinverbindingen (TBT) in hun aangroeiwerende verflaag op de romphuid (het Anti Fouling Systeem) en daarbij geen beschermende toplaag hebben aangebracht om te voorkomen dat de tinverbindingen in het milieu terechtkomen.

Het gebruik van TBT zonder toplaag was alleen nog toegestaan als de aangroeiwerende verflaag was aangebracht vóór 1 juli 2003. Vanaf 1 januari 2008 moeten schepen die in die categorie vallen ook over de beschermende laag beschikken. Over het algemeen hebben schepen die bij Nederlandse reders in onderhoud zijn al geen tin meer in hun Anti Fouling Systeem. Hier zijn reeds in 2001 afspraken over gemaakt tussen reders en de toenmalige Scheepvaartinspectie. In een enkel geval hebben buitenlandse schepen nog wel de TBT in de verflaag zitten.

Bij schepen met een lengte van 24 meter of meer met een bruto tonnage lager dan 400 ton kan bij een controle worden volstaan met een verklaring van de beheerder waaruit blijkt dat de gebruikte verf geen TBT bevat, vergezeld met een bewijsstuk, zoals een factuur. Schepen met een tonnage van 400 ton of meer moeten gekeurd worden op het moment dat de reder ze in de vaart neemt en wanneer een aangroeiwerende laag wordt aangebracht of vervangen.

17-10-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement