Gemeente Berkelland


Reactie begroting 2008 GroenLinks:

De begroting 2008 staat vol met beleid. De gemeente Berkelland wil veel en heeft ambities. Alleen is er geen geld om die ambities uit te laten komen. Wederom moet er worden bezuinigd om het huishoudboekje op orde te krijgen. Al een aantal jaren wordt dit geprobeerd. Helaas zonder het gewenste resultaat. GroenLinks heeft andere ideeën over hoe het geld in de gemeente beter en eerlijker kan worden verdeeld.

BEZUINIGEN

Het college van burgemeester en wethouders heeft bezuinigingsvoorstellen gedaan. Bezuinigen op bibliotheek en muziekonderwijs blijven wij afwijzen. GroenLinks denkt echter dat er op de volgende onderwerpen geld te bezuinigen valt:
1. recreatie/toerisme (100.000 euro),

2. plattelandsvernieuwing (100.000 euro),

3. loonkosten raad en college (250.000 euro).

4. Geen of bij hoge uitzondering nieuwe ambtenaren in dienst nemen (500.000 euro).
5. Nader onderzoek of huidige decentrale huisvesting in Eibergen en Borculo van de ambtenaren blijft. Dan is centrale huisvesting in tijdelijke bouw Borculo niet nodig.

Naast de bezuinigingsvoorstellen worden de lasten ook verzwaard. Op basis van de berekening van het college betaalt een huishouden met een huis van 250.000 euro in 2011 per jaar 208 euro meer gemeentelijke lasten (ozb, riool en afval). Indien lasten stijgen, moet Berkelland kritisch kijken of andere lasten kunnen worden verminderd of beter kunnen worden verdeeld. Denk daarbij aan de rioolheffing. Of Diftar; het systeem waarbij diegene die veel afval produceert meer betaalt. Herbezinning van het huidige beleid is noodzakelijk. In Zutphen kan na één jaar diftar de afvalstoffenheffing gemiddeld met 32 euro omlaag. Dat zou in Berkelland - op basis van de berekening van het college - een lastenverlichting voor de burgers betekenen in 2008. GroenLinks wil een nader onderzoek of diftar nu tussentijds versneld kan worden ingevoerd. Ook wij stellen: wie tegen diftar is, is in feite voor een extra lastenverhoging voor de burgers!

Ook is tariefdifferentiatie van de OZB volgens GroenLinks een mogelijkheid om de lasten beter te verdelen. Voordat lasten worden verhoogd, moet eerst bovenstaande zaken worden onderzocht!

Daarnaast kan de burger zelf zijn lasten verlagen door maatregelen te nemen zodat minder gas, elektriciteit en water wordt verbruikt. GroenLinks is er voor dat de lokale overheid zich hier actief mee bemoeit door bijvoorbeeld voorlichting en subsidies. Lokaal milieubeleid wordt door het college, het CDA en de VVD op dit moment nog niet ondersteund. GroenLinks zal ook het komende jaar blijven aandringen op milieumaatregelen. Dit spaart het milieu en de portemonnee.

Het komende jaar komt de milieueffectrapportage uit voor de nieuwe A/N18 (de Twenteroute). GroenLinks is tegen een nieuwe autosnelweg. Uit de voortekenen blijkt dat opwaarderen van het oude traject (inclusief een rondweg om Eibergen) een goede oplossing is. Daar zullen wij ons dan ook voor inzetten. Geen aantasting van het landschap, ruimte voor natuur aan beide kanten van de weg, en oplossing voor het verkeer door Eibergen. Zie daar voor GroenLinks enkele belangrijke toetsstenen in onze beoordeling.

Er is een aantal belangrijke zaken waar de komende tijd beleid op wordt gemaakt door de raad. Wonen: er zal een visie op wonen in Berkelland komen. Voor GroenLinks geldt daarbij, dat bouwen naar behoefte van belang is, maar wel voor iedereen, dus ook voldoende goedkope woningen. Het landschap moet door het bouwen zo min mogelijk worden aangetast. En vooral ook belangrijk is duurzaam bouwen. Buitengebied: de visie op ontwikkelingen in ons buitengebied en daaraan gekoppeld een nieuw bestemmingsplan. Ook hier zullen keuzes gemaakt moeten worden. Welke kant willen we op met het platteland? Gaan bedrijfsbelangen voor? Ook als dit betekent dat we gigantische varkens-, koeien- of kippenstallen gaan krijgen? Wat doen we aan klimaatbeleid op het platteland? Ook hier geldt voor GroenLinks dat de mens en de natuur voorop moet staan. Economisch eigenbelang is daaraan dienstbaar.


---- --
Reactie begroting 2008 D66

Het college van B&W is voornemens om een reeks van bezuinigingen door te voeren en heeft daarnaast een OZB verhoging van in totaal 36% nodig om te komen tot een sluitende begroting. De inwoners van de gemeente krijgen de rekening gepresenteerd van het drie jaar lang maken van verkeerde keuzes, halve keuzes en het boeken van onvoldoende resultaten op reeds ingezette bezuinigingstrajecten.

De coalitiepartijen CDA, VVD en PvdA zijn continue met elkaar in de clinche in plaats van bezig met de problemen die in de gemeente moeten worden opgelost. Daarbij is de drang naar het pluché dermate groot dat er alles aan gedaan wordt om de mammoet coalitie maar in stand te houden. Verkiezingsprogramma's, raadsakkoord en coalitieakkoord zijn daarbij ondergeschikt aan de macht. Zo lang deze verstikkende wurggreep de drie partijen gevangen houdt zal het pappen en nathouden blijven en zal Berkelland verder afglijden. Alleen op het gebied van tarieven zullen we niet afglijden, maar lijstaanvoerder worden.

Het stoort de fractie van D66 dat de inwoners de pijn voor de kiezen krijgen terwijl de gemeente intern een veel te grote broek aantrekt en nauwelijks iets van een structurele bijdrage levert aan het oplossen van de tekorten.

Centrale gemeentelijke huisvesting gaat toch door. Weliswaar op een wat goedkopere wijze, door voorlopig te kiezen voor een semi-permanente bebouwing, maar ook deze oplossing trekt in de huidige situatie een te grote financiële wissel op de begroting en moet door de inwoners betaald worden uit de enorme OZB verhogingen van totaal 36% in de komende jaren.

D66 is voorstander de huidige situatie van decentrale huisvesting te handhaven tot de gemeentelijke financiën weer op orde zijn. Het huidige tijdelijke bijgebouw in Borculo zal middels een nieuwe ruimtelijke procedure gelegaliseerd moeten worden. Indien dit geen haalbare kaart is zal deze aanbouw elders gesitueerd dienen te worden.

De coalitie heeft zich na de herindeling voorgenomen een flinke besparing te realiseren in de personeelskosten door het afslanken van de organisatie. De herindeling zou immers leiden tot een efficiëntere organisatie. D66 kan echter geen enkel beleid ontdekken dat gericht is op het begeleiden van medewerkers naar ander werk. Arbeidsplekken die door natuurlijk verloop vrijvallen worden niet weer ingevuld en vaak via ingehuurd personeel van derden opgevuld. Zo lijkt op papier de afslankingsdoelstelling nog deels gehaald te worden. Van een werkelijke besparing is allang geen sprake meer.

Van een grotere en efficiëntere organisatie mag je ook verwachten dat deze meer in staat is zelf met onderzoeken en rapporten te komen die nodig zijn om tot beleid te komen. In werkelijkheid wordt er veel extern advies ingekocht. In sommige gevallen moet de raad ook nog concluderen dat de kwaliteit van het rapport te wensen overlaat.

De kaasschaaf methode waarbij overal een percentage van het budget wordt afgehaald leidt volgens het college tot meer ondernemersschap bij de medewerkers. Volgens de D66 fractie zijn hier echter commerciële talenten voor nodig en die komen niet tot stand door in budgetten te snijden. Op gebied van de Inkoopfunctie zou zelfs extra personeel moeten worden aangetrokken, dat zou de organisatie per saldo geld opleveren. Hetzelfde geldt op juridisch gebied, dit wordt nu duur ingekocht of het wordt niet ingekocht en het kost de gemeente later via procedures weer geld.

De fractie van D66 staat voor andere keuzes die tot een sluitende begroting leiden zonder verdere lastenverzwaringen voor de inwoners. De tegenbegroting van D66 leidt tot een financieel gezond Berkelland en tot een gemeentelijke organisatie die beter in staat zal zijn de toekomstige uitdagingen aan te kunnen. Voor verdere informatie omtrent onze tegenbegroting; zie voor de begrotingsvergadering van 6 november: www.d66berkelland.nl


---- --
Reactie Gemeentebelangen:

Tering naar de Nering

Het tekort waarmee de begroting sluit is een grote zorg voor Gemeentebelangen. We moeten daarom maatregelen nemen. Maar dit mag echter geen enorme verhoging van de OZB tot gevolg hebben. Een verhoging is alleen bespreekbaar wanneer álle mogelijkheden van efficiëntie, bezuinigingen of aanboren van andere geldbronnen benut zijn. Een uitbreiding van personeel is onbespreekbaar! Door samen te werken met andere gemeenten, moet het mogelijk zijn de extra taken uit te voeren.

Gemeentebelangen staat achter het voorstel van het college de bezuiniging van de Triangel te laten vervallen en hier een taakstelling tegenover te zetten. Weliswaar in alle realiteit en in gesprek over de (on)mogelijkheden binnen het budget en beschikbaarheid personeel. We gaan niet akkoord met het doorvoeren van de bezuiniging op de bibliotheek. In onze ogen een zeer belangrijk onderdeel van de Berkellandse leefgemeenschap. We zullen met een voorstel komen en een structurele oplossing aangeven.

De WMO is bedoeld om burgers die dat zelf niet kunnen, te ondersteunen bij participatie in de samenleving. Het is een opdracht die niet makkelijk is en veel inzet en creativiteit vraagt. De ondersteuning begint bij goede indicatiestelling, één die gericht is op de vraag van de burger. Dit vraagt in een aantal gevallen om meer dan telefonisch contact. Maar ook ondersteuning bij diverse zaken ter voorkoming van eenzaamheid, isolement of gezondheidsproblemen. Dit alles vraagt om een samenhangend beleid tussen WMO, WWB en wellicht de WSW. Maar ook samenhangend in de uitvoering.

De toeristenbelasting moet in 2008 verhoogd worden. Gemeentebelangen is van mening dat de kosten voor nieuwe toeristische activiteiten (bijv. fietsknooppuntensysteem) gedekt moeten worden uit de meeropbrengst van een gedifferentieerde toeristenbelasting, of anders vooralsnog niet uitgevoerd moeten worden.

Ons wegennet moet veilig zijn, maar het huishoudboekje staat niet toe nog meer ambities na te streven. Alleen heikele en gevaarlijke punten moeten direct aangepakt worden. De gemeente moet zich nu hard maken de rondweg om Eibergen met de hoogste prioriteit uit te voeren. De drukte en wegwerkzaamheden aan de N18 brengt met zich mee dat de gemeentelijke wegen extra zwaar belast worden. De kosten voor reparatie moeten worden doorbelast aan de N18 wegbeheerder.

De burger wil meer veiligheid en "blauw" op straat. De wijkagenten en dorpswachten spelen hierin een grote en belangrijke rol. Gemeentebelangen is van mening dat een gedeelte van deze kosten betaald kunnen worden uit de opbrengsten van de hondenbelasting. De wijkagent op straat, zichtbaar en handhavend en tegelijkertijd daar waar het ook gaat om hondenpoepoverlast.

De gemeentewinkel scoort ruim voldoende in klantvriendelijkheid en het afhandelen van vragen. Toch zijn er nog veel klachten daar waar het gaat om afhandeling van bijv. vergunningen en communicatie. Miscommunicatie leidt tot kosten en irritaties In onze ogen is hier een efficiëntieslag te maken die tevens de klantvriendelijkheid ten goede komt.

Plattelandsvernieuwing is onder goed adviseurschap van de gebiedscommissie op de goede weg. Vele mooie projecten zijn inmiddels afgerond of in volle gang. We zijn van mening dat in deze roerige financieel problematische tijden, nieuwe projecten tegen het licht gehouden moeten worden en daar waar mogelijk nog geen uitvoering aan te geven.

Het wordt hoog tijd dat de raad de discussie gaat voeren over wat de ambities en werkelijke taken van de gemeente zouden moeten zijn. Vanuit deze kerntakendiscussie kan het financiële plaatje bepaald worden

Niet alleen het regeerakkoord vraagt om meer milieumaatregelen maar ook onze natuur. Gemeentebelangen wil dat onze gemeente een goed milieubeleid ontwikkelt. Wij denken dan o.a. aan het terugdringen van de afvalberg, door middel van recycling van plastic maar ook door stimulering van alternatief vervoer.

Bewust kiezen! De Burger verdient het.


---- --
Reactie begroting 2008 CDA

Het beleid van de gemeente Berkelland wordt sinds de herindeling voornamelijk bepaald door de financiële tekorten. Het is jammer dat we telkens moeten spreken over de dingen die niet mogelijk of minder mogelijk zijn, terwijl we zo graag onze mooie gemeente zouden willen opbouwen in allerlei opzichten.

Er is ook opbouwend beleid mogelijk dat geen extra geld kost. We noemen twee voorbeelden. Er is geld voor plattelandsontwikkeling. Nieuwe initiatieven die er voldoende zijn mogen en moeten dan ook meer steun vanuit het gemeentehuis krijgen. Dat hoeft niet meer geld te kosten. Zwembaden kunnen beter tot hun recht komen in een omgeving met andere recreatieve voorzieningen. Recreatieondernemers kunnen het beheer van zwembaden overnemen zodat de burger meer waarde voor zijn geld kan krijgen.

Er is een groot aantal bezuinigingen voorgesteld in de begroting. Een aantal is onontkoombaar enkele andere bezuinigingen zijn wat het CDA betreft voor 2008 niet aan de orde. De bezuiniging van E 50.000,- op de bibliotheek is voor die organisatie nu niet haalbaar. Het bezuinigen op onderhoud kan, maar we willen wel nadrukkelijk stellen dat bezuinigen op onderhoud een organisatie lelijk op kan breken als er te weinig onderhoud gedaan wordt aan wegen en gebouwen. Wij willen dan ook dat het onderhoud als eerste weer op niveau gebracht wordt wanneer de financiën dat toestaan. Datzelfde geldt voor de gelden die de verkeersveiligheid moeten vergroten. Dit soort maatregelen verdraagt eigenlijk geen uitstel, en als het niet anders kan mag van uitstel geen afstel komen.

Er zou E 200.000,- minder uitgegeven kunnen worden aan kosten voor de WMO. Het is niet onredelijk als de verantwoordelijkheid voor kleine 'huis tuin en keuken aanpassingen' gewoon bij de burger komt te liggen. Dat is ook in overeenstemming met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning die ons Achterhoekse 'naoberschap' hoog wil houden. Het CDA vraagt zich wel af hoe het bedrag begroot is, en wil de garantie dat mensen die echt op de overheid zijn aangewezen ook de zorg krijgen die ze nodig hebben.

Plannen voor het gezamenlijke VMBO onderwijs krijgen onze steun. Het zou fantastisch zijn als VMBO leerlingen in Berkelland niet alleen alle richtingen van het VMBO dicht bij huis kunnen volgen, maar ook dat de eerste twee jaren van het Middelbaar beroepsonderwijs daar direct aan gekoppeld zouden kunnen worden.

Het CDA er voor om geen nieuw gemeentehuis te bouwen; het zou een onaanvaardbaar financieel risico zijn. We stemmen dan ook van harte in met de tijdelijke kantoorvoorzieningen.

Het financiële beleid moet er op gericht zijn de begroting sluitend te krijgen. Dat hebben we niet alleen met elkaar afgesproken, de provincie dwingt ons daartoe. Ook met alle bezuinigingen lukt dat nog niet. Het is het CDA te makkelijk om de rekening bij de burger te leggen door de OZB te verhogen. Wij roepen het college op om eerst andere inkomstenverhogende maatregelen te treffen. Er zijn mogelijkheden in de toeristen - precario - en de forensenbelasting. Deze OZB verhoging klemt des te meer omdat in de komende jaren ook de kosten voor de riolering zullen moeten stijgen.

Het CDA wil de mogelijkheden voor starters op de woningmarkt vergroten. Het is van het grootste belang dat er betaalbare koop- en huurwoningen gerealiseerd worden om jonge mensen de gelegenheid te geven in Berkelland te blijven wonen.

Bij de herindeling van 1 januari 2005 heeft het CDA zich hard gemaakt om het aantal ambtenaren terug te brengen van 325 naar 275 in 2010. Het CDA handhaaft deze doelstelling. Alleen wanneer onomstotelijk vaststaat dat er extra gemeentelijke taken zijn kunnen daar ook extra mensen voor aangenomen worden.


---- --
Reactie PvdA:

2008: HET JAAR VAN DE WAARHEID

"De gemeentefinanciën zien er in 2008 nog steeds niet goed uit. Ook in de jaren daarna blijft er een tekort. Daar moet dus verandering in komen!!"

Zó begon de inbreng van de PvdA in BerkelBericht bij de voorjaarsnota 2007 en we moeten nu helaas constateren dat dit nog steeds klopt. Het zal echt anders moeten als we van Berkelland een financieel gezonde gemeente willen maken. Voor dat laatste wil de PvdA voluit gaan!

De uitgaven moeten omlaag zeiden we in het voorjaar en we noemden daar natuurlijk ook voorbeelden bij:

. voorlopig geen nieuw gemeentehuis (heeft het college overgenomen)

. voorlopig geen wegmarkeringen (u weet wel de streepjes en de kleurtjes op de wegen!) Dit punt is overgenomen.

. geen verdere bezuinigingen bij de Bibliotheek en de Triangel en dit vinden we nog steeds.

. de PvdA was, is en blijft tegen het alsmaar duurdere rioolsystemen, want daardoor wordt het rioolrecht onbetaalbaar. Natuurlijk moeten er wèl op kwetsbare plekken -zoals natuurgebieden- goede oplossingen komen als dat nog niet het geval is.

. ons voorstel voor de verlaging van de personeelskosten met 400.000 euro is niet overgenomen door het college. De PvdA blijft op het standpunt staan dat alleen voor ècht nieuwe taken nieuw personeel aangetrokken kan worden.

WAT VINDT DE PvdA VAN DE BEGROTING 2008?

Bij het bestuderen van de begroting 2008 zijn we nog enkele mogelijkheden tegengekomen om de uitgaven te verlagen:

. geen nieuwe toeristische bewegwijzering (levert 50.000 euro op)

. verminderen van het onderhoudsbudget sportaccommodaties met 10% (levert 62.000 euro op)

. ontwikkelen vrijwilligersbeleid moet de gemeente zelf doen, in plaats van uitbesteden (levert 60.000 euro op)

. ook de personeelspost moet minimaal 100.000 euro op kunnen leveren.

Maar ook kunnen er hogere inkomsten worden gehaald uit de Toeristenbelasting. Deze belasting kan in 2008 verhoogd worden naar 1,00 euro per overnachting; dat levert jaarlijks 24.000 euro op.

En dan de OZB. Voor de PvdA is het duidelijk dat Berkelland uitbezuinigd is. Er moeten geen nieuwe bezuinigingsrondes komen bij sport, welzijn, cultuur, bijzondere bijstand en de wegen. Dat betekent, dat aan een OZB-verhoging niet te ontkomen valt. Maar wij vinden dat de voorgestelde OZB-verhoging van 36% te ver gaat!


---- --
Reactie VVD:

VVD wenst geen extreme OZB-verhoging

Gezien de uiterst zorgelijke financiële situatie van Berkelland voor 2008 en verder, willen we als VVD-fractie er niet omheen dat we deze algemene beschouwingen daar volledig aan besteden. Door zowel college als raad van Berkelland is uitgesproken dat er een sluitende begroting dient te liggen per 1-1- '08. De VVD-fractie wil hiervoor ook de verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen. Wij zijn van mening dat we als raad dit zelf dienen te klaren, immers de andere weg, nl. onder toezicht komen te staan van de provincie Gelderland en vervolgens toch de pijnlijke maatregelen te moeten nemen is voor ons als VVD-fractie geen verkiesbare weg.

In de begroting die ons is aangereikt door het college van B en W zit een aantal maatregelen die onze instemming heeft. Zoals de actie stofkam waarbij nog eens langs alle budgetten gelopen wordt. Op deze manier wordt bijna 1 miljoen euro structureel (dus jaarlijks) gevonden. Dit geeft aan dat een permanente aandacht voor de hoogte van budgetten gewenst blijft. De actie kaasschaaf, een budgetkorting van 5%, heeft ook onze instemming maar zal in de toekomst niet houdbaar blijken. Een continue proces van welke taken wel doen en welke niet zal naar ons idee een beter instrument zijn. Gezien de actuele financiële situatie van de gemeente Berkelland gaan we als VVD-fractie ook akkoord met de bouw van een semi-permanente centrale huisvesting in Borculo. We willen er wel op wijzen dat er ook hier nog wel een aantal haken en ogen aan zitten. Daarnaast zijn we van mening dat deze oplossing het (financiële) probleem doorschuiven naar de toekomst is, maar op dit moment onontkoombaar.

Van de motie (CDA, PvdA en VVD) die in juli '07 door de raad is aangenomen neemt het college van B en W een aantal zaken over:
- handhaving bezuiniging op de sportaccommodaties
- financiële taakstelling van de kerntakendiscussie blijft overeind
- financiële doelstelling efficiency maatregelen blijft staan
- bezien of investeringen ook echt noodzakelijk zijn
- uitgaven en inkomsten van de Wet Werk en Bijstand in evenwicht.

Niet overgenomen is de wens dat de formatieomvang (aantal personeelsleden) niet boven de afspraak in het coalitieakkoord uit mag komen, nl. 275 fte's. In de begroting gaat het college van B en W uit van 295 fte's, dus 20 meer dan de afspraak is. Het zal duidelijk zijn dat we het hier volstrekt mee oneens zijn en we kunnen ons ook niet voorstellen dat de mede-indieners (CDA en PvdA) van de motie hiermee akkoord kunnen gaan. Daar waar het gaat om een beperkte investering voor kwaliteitsverbetering vindt het college de VVD-fractie aan haar zijde. Naar de toekomst toe denken we dat een verdere inperking van het aantal fte's zeker mogelijk is, wat de VVD-fractie betreft kunnen een behoorlijk aantal taken door anderen uitgevoerd worden. Een gemeentelijk apparaat dat beleidsbepalend en beleidscontrolerend is en niet uitvoerend is de visie van de VVD.

Het voorstel om de OZB in drie jaar tijd met 36% te laten stijgen heeft absoluut niet onze instemming. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota hebben we als VVD ook al laten weten dat we in Berkelland op een hoog niveau van de woonlasten (OZB, rioolbelasting en afvalstoffenheffing) zijn beland. Door de maatregel die nu wordt voorgesteld komen we bij de Gelderse gemeenten met stip op één. Als VVD-fractie snappen we ook wel dat we niet volledig aan een OZB-verhoging kunnen ontkomen, maar deze stappen gaan ons veel te ver. Tijdens de raadsvergadering zullen we dan ook met een amendement komen op het begrotingsvoorstel, waarbij een minder sterk stijgende OZB en een lager aantal fte's uitgangspunten zijn om tot een sluitende begroting te komen.


---- --