Socialistische Partij

Goede klachtenafhandeling komt, taxichaos blijft

18-10-2007 * De Kamer heeft vandaag ingestemd met een voorstel van SP-Kamerlid Roemer om te komen tot een betere afhandeling van klachten in de taxibranche. Een ander voorstel van Roemer - om een nieuw en onwerkbaar tariefsysteem voor taxi's uit te stellen en opnieuw te overwegen - werd getorpedeerd door het CDA. Dit terwijl het CDA zich de afgelopen maanden consequent verzet heeft tegen de nieuwe regeling. Roemer: "Coalitiebelangen wegen blijkbaar zwaarder dan het belang van een gezonde taxibranche."

De afgelopen maanden was de taxibranche regelmatig negatief in het nieuws, en helaas meestal negatief. Het regende klachten over de kwaliteit van het taxivervoer. Kamerbreed werd geconstateerd dat dit ten eerste veroorzaakt is door de liberalisering van de taximarkt. Veel taxichauffeurs kunnen geen droog brood meer verdienen en de service is alleen maar minder geworden. De staatssecretaris heeft echter alleen maar aandacht voor dat laatste probleem. Een nieuwe tariefstructuur - waarin het wachtgeld niet meer vast zou staan, maar uitonderhandeld moet worden tussen klant en chauffeur - gaat per 1 november in. Roemer: "Het is toch van de zotte dat een chauffeur straks met een klant die nog even zijn pilsje opdrinkt moet gaan afspreken wat het wachttarief gaat worden. Dit is vragen om conflicten en ruzies, waardoor het imago van de chauffeur nog verder verslechtert. Wij zijn voor transparante tarieven, maar het moet wel uitvoerbaar zijn."

Roemer pleit in een motie voor het uitstellen van de nieuwe regels, zodat nieuwe maatregelen kunnen worden bedacht waar zowel consument als taxibranche iets mee kan. Ook het CDA heeft tot en met dinsdag voortdurend aangedrongen op uitstel en aanpassing van de nieuwe regeling. Toch wil de regeringspartij plotseling geen steun geven aan de SP-motie. Roemer: "Dit is echt verbijsterend. Het CDA draait in twee dagen honderdtachtig graden. Ik snap hier niets van. Wordt de staatssecretaris uit de wind gehouden omdat ze ook al in problemen kwam bij de aanbestedingen in het openbaar vervoer en de OV-Chipkaart?"

Roemer is wel blij dat er eindelijk een oplossing komt voor de afhandeling van klachten. "Dit dient centraal te gebeuren. Nu handelt het taxibedrijf de eigen klachten af. Dat is als een slager die het eigen vlees keurt. Gelukkig komt daar nu verandering in."