Ingezonden persbericht

Persbericht, 19 oktober 2007

"Drive CarSharing past uitstekend bij Nederland'
Koos Burgman van BOVAG neemt eerste pas nieuw deelautoconcept in ontvangst

Drive CarSharing heeft vandaag een nieuw deelauto concept in Nederland geïntroduceerd. In Baarn maakte zij bekend dit jaar in 22 plaatsen van start te gaan om vervolgens eind 2008 te groeien naar 37 plaatsen. Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG, nam de eerste pas in ontvangst waarmee hij de eerste auto opende.

Carsharing, oftewel autodelen, is een systeem waarbij op basis van abonnementen een auto gedeeld kan worden. Inmiddels maken al meer dan 20.000 Nederlanders gebruik van deelauto's. Daarnaast zijn naar schatting nog eens 60.000 Nederlanders die particulier de auto delen. "Carsharing is het snelst groeiende concept binnen de verhuurbranche, maar pas met de komst van Drive CarSharing zal de deelauto niet meer uit het straatbeeld te denken zijn", stelt Mark Dekker, algemeen directeur van Drive Carsharing Nederland.

Serieuze speler in deelautomarkt
Luchtvervuiling, fileleed en parkeerproblemen vormen een steeds groter maatschappelijk probleem. Om deze problemen aan te pakken wordt het autobezit steeds zwaarder belast. "De deelauto past daarom prima in het huidige politieke klimaat", aldus Dekker. Een belangrijk positief neveneffect is de verandering van rijgewoonte. Volgens de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik blijkt dat autodelers bewuster omgaan met hun mobiliteit en 12% minder gebruik maken van de auto. Carsharing biedt een reëel alternatief tegenover het toenemende autoverkeer.

De deelautomarkt wordt voornamelijk gedomineerd door één aanbieder. Volgens Dekker is Drive een serieuze speler in de deelautomarkt. Dekker licht toe:" De klant krijgt nu pas echt keuzevrijheid: hij kan niet alleen kiezen uit verschillende aanbieders met een landelijk netwerk, maar bij Drive heeft de consument daadwerkelijk de keuze uit diverse klassen auto's. Deze auto's zijn allemaal de schoonste en zuinigste auto in hun klasse." Zo maakte hij bekend dat Drive als eerste hybride modellen en auto's op aardgas aanbiedt.

Landelijk netwerk
Drive CarSharing heeft met het franchiseconcept eind dit jaar een landelijk netwerk. In 2008 zal dit netwerk nog verder uitgebreid worden. De franchise partner kan snel inspelen op de lokale behoefte. Zij richt zich niet alleen op de particuliere markt, maar juist ook op de zakelijke markt. Op die zakelijke markt liggen volgens Dekker ook enorme kansen voor autodelen. "Eigen auto's zijn duur, daar komen steeds meer ondernemers en wagenparkbeheerders achter. De inzet van deelauto's kan enorm veel geld besparen. Speciaal voor de zakelijke markt hebben we dan ook de BusinessCard ontwikkeld.

Plaatsen waar Drive van start gaat zijn: Amsterdam, Venlo, Maastricht, Weert, Eindhoven, Leeuwarden, Groningen, Delfzijl, Tilburg, Deventer, Zwolle, Arnhem, Doetinchem, Nijmegen, Veenendaal, Dordrecht, Gorinchem, Breda, Twente, Groningen, Harlingen, en Zwijndrecht.

Koos Burgman, algemeen directeur BOVAG, is zeer verheugd met "groene" initiatieven zoals, Drive CarSharing. "Het toont weer eens aan dat we als branche serieus omgaan met de milieuproblematiek." Naast de milieuproblematiek is het ruimtegebrek in Nederland een steeds groter probleem. De terugdringing van auto's zal de overheid dan ook blijven stimuleren. "Een modern concept zoals, Drive CarSharing past dus uitstekend bij Nederland", aldus de heer Burgman.

Auto openen met pas
Het autodeelconcept heeft reeds bewezen in Duitsland en Zwitserland succesvol te zijn. Slechts met één pas kan een gereserveerde auto worden geopend. Met de pas kan men ook van een internationaal netwerk gebruik maken waardoor het reizen met openbaar vervoer zoals, de trein een stuk aantrekkelijker wordt. Het natraject is namelijk vaak een drempel om toch voor de trein te kiezen. "Wij willen die drempel juist wegnemen", sluit Dekker af.

Noot voor de redactie/

Ingezonden persbericht