Gemeente Enschede

Enschede mikt op behoud top drie positie van veilige steden

Het college van B&W van Enschede heeft deze week ingestemd met een nieuw kader voor veiligheidsbeleid voor de periode 2008- 2012. Veiligheid wordt gezien als een basisvoorwaarde voor het wonen, werken en recreëren in Enschede. Het terugdringen van criminaliteit en overlast staat hoog op de agenda. Een integrale aanpak van problemen staat hierbij centraal. Integraal houdt in dat diverse partijen in de stad goed samenwerken met de juiste samenhang tussen zorg (preventie en nazorg) en handhavend optreden. In het voorjaar van volgend jaar beslist de gemeenteraad over de financiering van het plan.

De gemeente Enschede kiest voor een aantal concrete ambities.
1. Enschede blijft tot de top drie van veilige steden met meer dan 150.000 inwoners behoren. Het is veilig om er te wonen, naar school te gaan, te werken en te recreëren. Momenteel neemt Enschede de tweede plaats in op deze lijst als het gaat om overlast en criminaliteit.

2. Het percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt is teruggedrongen tot 15%. Na de vuurwerkramp in 2000 voelde meer dan 20% van de inwoners van Enschede zich onveilig. De jaren daarna is het percentage gestaag gedaald tot 16%. Onder binnenstadbewoners ligt het percentage momenteel nog het hoogst, meer dan 30%, in de Bolhaar het laagst (7 %).

3. De gemeente bevordert actief de veiligheid en doet dat samen met inwoners en ondernemers en andere partners. Risico's worden in kaart gebracht en er wordt zo open mogelijk over gecommuniceerd. Door het invoeren van het Keurmerk Veilig Ondernemen neemt het aantal diefstallen in de binnenstad al af. Ook het Keurmerk Veilig Uitgaan draagt bij aan het verminderen van overlast tijdens de uitgaans- uren. Zowel de omgeving als de jongeren worden betrokken bij het tegengaan van hinderlijk gedrag, overlast en crimi- neel gedrag.

Deze ambities wil de gemeente waarmaken door;


- Burgers en maatschappelijke instanties meer te betrekken bij het veiligheidsbeleid en de uitvoering daarvan. Gestreefd wordt naar zelfredzaamheid van mensen en organisaties. Daar waar nodig wordt ondersteuning geboden door informatie te verstrekken, (financiële) steun te verlenen of corrigerend op te treden. Bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd, zoals bij het coffeeshopbeleid en de smart en grow shops. In 2008 start een nieuwe meting naar veiligheid en veilig heidsgevoelens in de wijken. (WENS, de Wijkveiligheidsscans Enschede)


- De ketenaanpak te versterken. Gericht casemanagament voor zeer actieve veelplegers is noodzakelijk om de criminaliteit te verminderen. Een goed voorbeeld daarvan is de veelpleger- aanpak. De nu 115 zeer actieve veelplegers worden sinds 2004 intensief begeleid en gevolgd. Het aantal hieraan gerelateerde incidenten is daardoor al met 40% gedaald.


- Vroegtijdig veiligheidsrisico's en veiligheidsproblemen te signaleren en op te treden tegen misstanden. Vroegsignalering van problemen bij zowel individuele jongeren als groepen is essentieel. Als er problemen ontstaan of van recidive sprake is, moet een ketenaanpak volgen. Altijd moeten kansen worden geboden om de jongeren naar volwassenheid te ondersteunen.


- Handhavend op te treden bij overtredingen. De integrale handhavingsacties door o.a. de DSOB, Brandweer, Politie en Belastingdienst worden voortgezet. Ook de brandweer laat zich meer zien buiten de kazerne onder het motto `meer rood op straat'.


- Het Enschedese veiligheidshuis verder te professionaliseren. Veiligheidshuis Enschede is de noemer waaronder de gemeente Enschede, het Openbaar Ministerie, de Politie Twente-Zuid, justitiepartners en zorg- en fysieke veiligheids- partners samenwerken.

24 oktober 2007