---
MKB heeft baat bij samenwerking met universiteiten en hogescholen
MKB-ers die universiteiten en hogescholen inschakelen voor een
onderzoeksproject, krijgen betere toegang tot kennis dan ondernemers
die dit niet doen. Ruim 80% van het MKB blijft na afronding van een
eerste researchproject met een publieke kennisinstelling er succesvol
mee samenwerken. Universiteiten en kennisinstellingen zijn echter voor
MKB-ers nog grote onbekenden. Met de juiste aanpak en begeleiding kan
hierin verbetering komen. Dit zegt Murk Peutz, regiodirecteur van
Syntens, in zijn boek: âOndernemers op onderzoekâ.
Bedrijven moeten hun producten steeds sneller vernieuwen. Consumenten
eisen immers meer gebruiksmogelijkheden voor minder geld, en âde
hoogste kwaliteitâ spreekt overal voor zich. Bedrijven reageren hierop
door minder alleen de boer op te gaan bij de ontwikkeling van hun
producten. Ook op de R&D afdelingsdeur zit geen slot meer. Met deze
âopen innovatieâ is een werkwijze gevonden waar sneller en beter geld
uit (elkaars) vindingen verdiend wordt. Toch kan het MKB deze openheid
niet zomaar verzilveren. Hoewel is gebleken dat samenwerken met
universiteiten en kennisinstellingen loont, blijven onderzoekers grote
onbekenden voor het MKB. Het blijkt dat onderzoeksresultaten van
universiteiten, hogescholen en kennisinstellingen maar zeer beperkt
door het MKB gebruikt worden. Slechts een fractie van het MKB werkt
samen met een dergelijke publieke kennisinstelling. Hier blijft dus
een enorm potentieel liggen.
Hoe kan deze afstand tussen de MKB-er en de publieke kennisinstelling
overbrugd worden? Deze vraag staat centraal in het boek âOndernemers
op onderzoekâ, geschreven door Murk Peutz, regiodirecteur Syntens. Hoe
ziet de kennisparadox er op de werkvloer uit en wat kunnen bedrijven
doen om onderzoeksprojecten toch succesvol uit te voeren? Peutz stelt
in zijn boek dat met de juiste aanpak en begeleiding MKB-ondernemers
veel meer kunnen halen uit de kennis die bij de publieke
kennisinstellingen aanwezig is. Hij omschrijft in het boek welke
factoren essentieel zijn voor een succesvolle samenwerking.
Het boek âOndernemers op onderzoekâ van Murk Peutz is kosteloos aan te
vragen bij Syntens, Petra Kreijen, pkn@syntens.nl
Noot voor de pers.
Voor meer informatie over dit persbericht, voor een diepte-interview
met Murk Peutz of voor een exemplaar van het boek kunt u contact
opnemen met Syntens, Sabine Schlooz, Communicatieadviseur, tel.
088-444 00 82, e-mail: ssc@syntens.nl.
Profiel Syntens
Syntens zet ondernemers aan tot succesvol innoveren, waarbij het gaat
om vernieuwing van product, dienst, proces of organisatie. Dat gebeurt
op basis van adviezen, voorlichtingsbijeenkomsten en doorverwijzing
naar een netwerk van experts en kennisinstellingen. De -veelal
kosteloze- activiteiten worden mogelijk gemaakt door het Ministerie
van Economische Zaken.
Syntens