Ingezonden persbericht


Luchthaven Schiphol, 24 10 2007

POSITIEVE RESULTATEN VOOR BELASTINGEN
BEVESTIGEN OPWAARTSE TREND
Financiële resultaten Austrian Airlines van januari tot september 2007

De Austrian Airlines Group realiseerde in de eerste negen maanden van 2007 een geconsolideerd resultaat voor belastingen (EBIT) van 33,3 miljoen euro. Deze opwaartse trend is grotendeels te wijten aan minder brandstofgebruik en het schrappen van onrendabele langeafstandsvluchten. Ondanks de hoge olieprijzen is ook de aangepaste EBIT van het derde kwartaal vooruitgegaan met 10,9% naar 42,9 miljoen euro. In het licht van deze positieve trend zal de aangepaste EBIT over het gehele jaar, ondanks de hoge benzineprijzen, naar verwachting positief uitpakken.

'Als onderdeel van ons kwaliteitsoffensief zijn we doorgegaan met het verhogen met de service aan onze passagiers. Zo maken de catering van sterrenrestaurant DO&CO in zowel de Business- als Economy class, de nieuwe interactieve service op de website op austrian.com, de vergrootte beenruimte op de Fokker 100 vloot en de nieuwe exclusieve HON Lounge op de luchthaven van Wenen, Austrian Airlines tot een uiterst aantrekkelijke luchtvaartmaatschappij om mee te vliegen' aldus Austrian Airlines CEO Alfred Ötsch. 'Door de strategische uitbreiding van ons netwerk concentreren we ons nog meer op onze succesmarkten in Centraal- en Oost Europa. Op deze regio zullen met de ingang van het winterseizoen de frequenties verder opvoeren'

De inkomsten uit luchtverkeer daalden met 2,6% naar 1.823 miljoen euro. Deze daling is voornamelijk te wijten aan het schrappen van een aantal langeafstandsvluchten. De operationele uitgaven werden daarentegen teruggedrongen met 4,9% tot ¤ 1.921 miljooen. Deze daling is, naast de afname van langeafstandsvluchten, te wijten aan drie andere factoren; de stijging van de productiviteit, de daling van het brandstofgebruik en het terugbrengen van de kosten in verband met de verkoop van Travel Value Vienna.

De productiviteit, gemeten in vluchtinkomsten per medewerker, steeg met 3,7% in de eerste negen maanden van 2007. Dit is het resultaat van de passagiersstijging op korte en middellange afstandsvluchten, gecombineerd met een strikter personeelsbeleid.

Er werden van januari tot en met september 2007 8% meer passagiers vervoerd op korte en middellange afstanden. Vooral het aantal passagiers voor Oost-Europese bestemmingen, zoals de Russische Federatie, Oekraïne en Roemenie steeg aanzienlijk ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een capaciteitstoename van 8,4% tegen een toenemende vraag van 10,8%. De bezettingsgraad steeg met 1,5 procentpunt tot 67,9%.

De capaciteit op langeafstandsvluchten werd teruggebracht met 25,6% en het aantal vervoerde passagiers in dit segment daalde met 14,2% naar 999.877 passagiers. Het aantal passagiers naar Bangkok, Beijing, Delhi en met name Mumbai compenseerde voor een gedeelte de geschrapte vluchten naar Australië en Shanghai. Dankzij het aangepaste routenet steeg de bezettingsgraad met 3,3 procentpunt tot 82,4%. Het stijgend aantal Businessclasspassagiers is een belangrijke ontwikkeling, dankzij de introductie van de lie-flat sleeper en het aantal beschikbare stoelen op langeafstandsvluchten.

Austrian Airlines Group verwacht voor het hele jaar 2007 een minder grote beschikbaarheid van langeafstandsvluchten van ongeveer 30% en een toename van 10% op korte en middellange afstandsvluchten. Ook wordt een toename in de opbrengst verwacht door de structurele effecten van de veranderende verkeersmix en het hogere aandeel in het Businessclass segment.

De Austrian Airlines Group bestaat uit Austrian Airlines, Austrian arrows, Lauda Air en maakt deel uit van de Star Alliance. www.austrian.com.

Voor meer informatie: namens Austrian Airlines, Anouk Bartels, Van Luyken Communicatie Adviseurs. Tel.: +31 (0) 23 540 04 24, Fax: +31 (0) 23 535 48 06, e-mail: bartels@vanluyken.nl