Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa akkoord met overname Mecom/Wegener na verkoop huis-aan-huis bladen

07-29 / 24-10-2007

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat akkoord met de overname van Wegener door het Britse mediaconcern Mecom. Dit nadat Mecom haar oorspronkelijke overnameplan heeft aangepast. De wijziging van de gemelde concentratie houdt in dat Mecom het merendeel van de huis-aan-huisbladen afstoot dat wordt uitgegeven door haar dochteronderneming De Trompetter. Met de wijziging wordt de concurrentie op de markt voor lokale en regionale advertenties in het oostelijk deel van Noord-Brabant en Limburg gewaarborgd.

Beide partijen geven regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen uit waarvoor zij advertentieruimte aanbieden. Mecom is in Nederland via haar dochteronderneming Media Groep Limburg actief op de markt voor lokale en regionale advertenties in het oostelijk deel van Noord-Brabant en Limburg. Wegener is een belangrijke speler in Nederland en onder meer actief op de markt voor lokale en regionale advertenties in het oostelijk deel van Noord-Brabant en op beperkte schaal in de kop van Limburg.

Als partijen het oorspronkelijke overnameplan hadden gehandhaafd, dan zouden partijen een hoog gezamenlijk marktaandeel krijgen op de markt voor lokale en regionale advertenties in het oostelijk deel van Noord-Brabant. Na de overname zou voor adverteerders een belangrijk alternatief wegvallen, omdat Mecom en Wegener in deze regio elkaars belangrijkste concurrent zijn. Bovendien zijn andere bestaande aanbieders van lokale en regionale advertenties veel kleiner van omvang waardoor zij relatief weinig concurrentiedruk kunnen uitoefenen op de nieuw te vormen combinatie. Ook bieden advertentiemogelijkheden in andere typen media zoals folders en internet onvoldoende tegenwicht aan de sterke positie van Mecom en Wegener, aldus de NMa.

Als partijen het oorspronkelijke overnameplan hadden gehandhaafd, zou Wegener in Limburg als meest waarschijnlijke toekomstige concurrent wegvallen.

Op basis van de analyse van de NMa in de meldingsfase van de fusie heeft Mecom haar overnameplan gewijzigd. Het merendeel van de huis-aan-huisbladen die dochteronderneming De Trompetter uitgeeft wordt verkocht aan een concurrent. Door het afstoten van deze huis-aan-huisbladen is er geen reden meer om aan te nemen dat de concurrentie op de markt voor lokale en regionale advertenties in het Oostelijk deel van Noord-Brabant en Limburg significant wordt belemmerd.

Het besluit wordt zo spoedig mogelijk gepubliceerd op de website van de NMa.