Ingezonden persbericht


Persbericht

Onder embargo tot woensdag 24 oktober 21.00 uur

Revolutionaire koerswijziging
Typisch ECI, vernieuwd ECI speelt in op de veranderende consument

ECI voert een revolutionaire koerswijziging door. De aanleiding is de veranderende consument, eigen onderzoek, ontwikkelingen in de markt en de op handen zijnde maatregelen van de lokale en Europese overheden. Oktay Erciyaz, Algemeen Directeur van ECI presenteerde deze op 24 oktober jl. in de totaal vernieuwde ECI-shop in Plaza Rotterdam. Erciyaz: "ECI heeft als actieve organisatie proactief op deze komende veranderingen gereageerd en een compleet pakket aan maatregelen samengesteld die nog in het vierde kwartaal van 2007 worden geïmplementeerd."

Flexibeler en makkelijker opzeggen
"Onze leden kunnen als ze dat willen voortaan een flexibelere vorm van lidmaatschap aangaan. Een lid kan nu binnen een lidmaatschapsjaar na de wettelijk verplichte bestelling binnen een maand opzeggen. Schriftelijk of telefonisch. Evenals vele andere organisaties werkten we tot nu toe met jaarcontracten. En dat past nu eenmaal niet meer in de huidige tijd. Ik ben van mening dat je het moet appreciëren dat iemand lid wil worden van jouw club. Dat moet je niet afstraffen met een stug opzegregime. Ik ben er zelfs van overtuigd dat zo'n soort regime eerder averechts werkt en mensen weerhoudt om een abonnement te nemen of lid te worden van een club. Ik heb voldoende vertrouwen in onze dienstverlening en onze organisatie om hier verandering in aan te brengen.

Verdere uitbreiding dienstverlening
Eigen onderzoek onder consumenten en onze leden heeft ons geleerd dat zij liever een persoonlijke benadering wensen. Daarom benutten wij ons informatiesysteem nu beter. Op korte termijn introduceren wij voor ieder lid een "Mijn ECI pagina" waarop zij hun persoonlijke voorkeuren kunnen instellen. Al bij de aanmelding stellen wij een aantal vragen omtrent de voorkeuren. Dit startprofiel wordt later aangevuld met relevante bestelinformatie. Daarmee zijn wij dan in staat om voor ieder lid een veel betere voorselectie te doen en dus een beter advies te geven. Een redelijk ingewikkelde klus, gezien de bijna 1.000.000 leden die wij hebben. Wij willen onze leden nu en in de toekomst graag blijven inspireren en op leuke ideeën brengen. Naast het bekende clubassortiment gaat ECI nu ook het actuele boekenassortiment onder ECI Boekhandel in al haar kanalen actief promoten. ECI verkoopt al geruime tijd actuele titels. Door dit op een duidelijkere wijze te communiceren, hebben onze leden nu de keus. Of zij kopen direct de actuele titel tegen de wettelijk vastgestelde boekenprijs, of zij wachten tot deze met korting wordt aangeboden in het clubassortiment", aldus Erciyaz.

Gemak is een keyword bij ECI. "Als grootste online en offline directseller maken wij het onze leden zo gemakkelijk mogelijk. De leden kunnen bij ons op drie manieren bestellen. Via de gidsen, via het internet of zij kopen hun keus direct in één van de 21 ECI-shops in Nederland. Hierbij is nieuw dat het artikel binnen 48 uur op elk adres in Nederland kan worden afgeleverd. Zelfs als cadeau indien het lid dat wenst. Het artikel wordt dan ingepakt en afgeleverd op het adres van de jarige neef of nicht bijvoorbeeld."

Nieuw assortiment games
Geheel nieuw in het assortiment zijn de games. Spelletjes worden namelijk steeds populairder. Niet alleen bij de jeugd, maar juist ook veel volwassenen spelen steeds vaker een game. ECI heeft inmiddels een assortiment van meer dan 1.600 titels online. En dit wordt nog flink uitgebreid. Daarnaast worden ook de populaire game consoles verkocht.

Erciyaz: "Naast de games zullen wij in de nabije toekomst ook nog meer exclusieve producten op de markt gaan brengen. Echt artikelen die alleen door ECI-leden gekocht kunnen worden. Zo hebben wij bijvoorbeeld al een speciale "Klein Van Dale Woordenboek" in het assortiment. De exclusieve agenda van Sonja Bakker die wij samen met haar hebben ontwikkeld is een ander voorbeeld. Of een exclusief concert van Rob de Nijs. Het laatste was trouwens al na t wee weken uitverkocht."

Uitgebreid loyalty programma
Naast de vele uitbreidingen gaat ECI ook haar trouwe leden extra belonen. Erciyaz: "In elk clubmagazine staan vanaf nu extra aanbiedingen. Trouwe leden krijgen, afhankelijk van hoe lang zij lid zijn, een ECI-Clubkaart (zilver, goud en diamant) met extra voordeel. Daarnaast gaan wij twee maal per jaar een verwenmagazine versturen. In deze magazines staan zeer bijzondere aanbiedingen. Allen non core, bijvoorbeeld bijzondere reizen, wellness en HiFi artikelen. Deze bieden wij alle tegen bijzonder scherpe prijzen aan. Dit soort acties worden bijzonder op prijs gesteld, weten wij. Zo hebben wij vorige maand een exclusieve reis naar Turkije aangeboden. Voor onze trouwste leden was deze zelfs gratis. Inmiddels hebben al meer dan 12.000 leden zich ingeschreven!"

Een nieuw gezicht en up to date voor de toekomst
Al deze nieuwe zaken samen staan voor 'Typisch ECI'. Je kunt stellen dat we een compleet en up to date pakket hebben. Want naast alle vernieuwingen blijven de bestaande voordelen recht overeind. Erciyaz: "Wij kunnen als club, natuurlijk nog steeds als enige in Nederland, alle boeken uit het clubassortiment tegen de laagste prijs aanbieden. Ieder lid kan profiteren van direct voordeel tot 40%. Wij geven zelfs een laagste prijsgarantie af. Ieder lid krijgt gratis clubmagazines die elke keer weer vol staan met leuke artikelen en ideeën.

Bij al deze vernieuwingen hoort ook een nieuw gezicht. Als je zo'n radicale koerswijziging doorzet, dan hoort daar een nieuw logo en bijpassende huisstijl bij. De magazines en de internetsite zijn dan ook geheel gerestyled en overzichtelijker gemaakt. Datzelfde geldt ook voor de ECI-shops. In Rotterdam Plaza hebben wij recent de eerste nieuwe ECI-shop geopend en in de loop van de komende vier maanden worden alle overige ECI-shops in deze stijl uitgevoerd. Iedere shop zal trouwens vanaf nu het complete, actueel en club, assortiment verkopen.

Erciyaz ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: "We zijn up to date voor de toekomst, bieden onze (toekomstige) leden nog meer voordeel. Feitelijk zijn we van een club waar je niet vanaf kon, veranderd in een club waar je niet vanaf wíl. Kortom: Typisch ECI!"