Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Specsavers mobiliseert consument op te komen voor recht op professionele oogmeting

START PETITIE VOOR REGULERING BEROEP OPTICIEN

Huizen, 23 oktober 2007 - Wie in Nederland een brillenzaak binnenstapt in de veronderstelling dat hij wordt geholpen door een gediplomeerd opticien, komt vaak bedrogen uit. In tegenstelling tot de ons omringende landen is opticien in Nederland geen beschermd beroep. Daarom lanceert Specsavers een petitie waarin de internationale optiekketen de steun vraagt van de Nederlandse consument voor haar streven naar een zelfde wettelijke norm als in de rest van Europa. Op deze manier wil Specsavers ervoor zorgen dat oogmetingen niet langer door ongediplomeerde 'opticiens' kunnen worden verricht, maar alleen door professionals met minimaal een afgeronde MBO-optiekopleiding.

Doug Perkins, oprichter van Specsavers is groot pleitbezorger van deze actie. "Wij willen ervoor zorgen dat de Nederlandse consument zich niet meer de vraag hoeft te stellen of zijn opticien gediplomeerd is. Iedereen moet er van uit kunnen gaan dat als hij naar een optiekwinkel gaat om zijn ogen op te laten meten, daar ten minste één gediplomeerde opticien of optometrist aanwezig is". Tijdens haar eerste Nationale Oogmeetdag op zaterdag 27 oktober nodigt Specsavers dan ook iedereen uit om in één van haar filialen binnen te lopen en de petitie te ondertekenen.

Maatschappelijke steun
Om inzicht te krijgen in het draagvlak voor deze petitie, heeft Specsavers de afgelopen maanden een uitgebreide consultatieronde met het veld opgezet. Hieruit bleek de grote steun van patiëntenorganisaties, opleidingsorganisaties, artsenorganisaties en zorgverzekeraars voor het vastleggen van kwalificatie-eisen voor opticiens. Daarnaast bevestigt ook de TROS Radar-uitzending van begin oktober de mate waarin de problematiek onder consumenten leeft.

Stijgend aantal brildragers
Ruim de helft van de Nederlanders heeft een bril of contactlenzen. Bovendien stijgt het aantal brildragers jaarlijks met 100.000 mensen. Specsavers is van mening dat de consument er van uit moet kunnen gaan dat hij geholpen wordt door een gediplomeerd opticien of optometrist. Een oproep hiervoor deed Specsavers eerder al aan het Ministerie van VWS. Directe aanleiding hiervoor was een onderzoek dat TNS-NIPO in opdracht van Specsavers uitvoerde, waaruit bleek dat de Nederlandse consument zich vaak niet bewust is van het feit dat ook niet-gediplomeerde 'opticiens' oogmetingen mogen uitvoeren. Reden te meer voor Specsavers om een Nationale Oogmeetdag te organiseren en mensen de vraag te stellen: weet u zeker dat uw huidige opticien gediplomeerd is?

Oproep aan de overheid
Via deze petitie vóór regulering en erkenning van het beroep opticien, wil Specsavers de Nederlandse overheid vragen een wettelijk kader te creëren voor het beroep opticien om zo de consument te beschermen.

In alle Europese landen, behalve in Nederland en Portugal, gelden namelijk opleidingseisen voor het beroep opticien. Specsavers vindt het onverantwoord dat hiervoor in Nederland geen wettelijk kader bestaat, zeker gezien het feit dat 80 procent van de consumenten voor een eerste oogmeting een opticien raadpleegt. Een keurmerk voor de optiekbranche is in de ogen van Specsavers niet voldoende om de consument een goede oogmeting te garanderen. Perkins: "Nederland kent al zoveel keurmerken. Het gaat hier het om de ogen en gezondheid van mensen, daarom willen wij een onafhankelijke kwalificatie die bij wet is vastgelegd. Titelbescherming van het beroep opticien moet door de overheid worden verleend. Alleen dan weet een consument zeker dat hij te maken heeft met iemand die beschikt over de vereiste MBO-diploma's."

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 750 winkels, waarvan op dit moment 84 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 6 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door volledig gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (