Port of Rotterdam

Rotterdamse haven jaagt op mijlpalen

24-10-2007

De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is over de eerste negen maanden van het jaar toegenomen met 6,2% tot 301 miljoen ton. Dankzij de sprint in het derde kwartaal, over de eerst zes maanden bedroeg de groei nog 4,2%, is de '300-grens' vroeger dan ooit gepasseerd. De overslag werd vooral opgestuwd door de met 30% groeiende overslag van minerale olieproducten (+10 miljoen ton) en 11% grotere doorzet van containers (+8 miljoen ton). In TEU (containereenheden van 20 voet) bedroeg de groei bijna 13%. President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: 'We gaan dit jaar als eerste niet-Aziatische haven door de grens van 10 miljoen TEU heen breken. In combinatie met de hausse in olieproducten komt nu ook de grens van 400 miljoen ton totale overslag binnen bereik. Wat mij betreft is de jacht geopend.'

Nat massagoed
De doorgaande sterke prestatie van minerale olieproducten (+30% tot 44 miljoen ton) blijft onveranderd het gevolg van de wereldwijde disbalans in vraag en aanbod. Deze wordt hersteld via de havens. Hier worden de producten tevens via 'blending' op de vereiste specificatie gebracht. Daarvoor werd en wordt door met name Vopak, ETT en het Havenbedrijf geïnvesteerd in een aanzienlijke uitbreiding van tank- en steigercapaciteit aan het Calandkanaal.

Ten opzichte van 2006 blijft de import van ruwe olie in de min (-4%) door het na een aanvaring wegvallen van een lospier van de MOT. In het derde kwartaal werden, via diverse terminals, de voorraden aangevuld en geanticipeerd op prijsstijgingen van ruwe olie. De teruggang van de eerste zes maanden (-8%) halveerde en er werd ruim 71 miljoen ton verpompt.

De overslag van overig nat massagoed nam licht toe met 1% procent tot 23 miljoen ton, omdat de chemische industrie stabiel op een hoog niveau blijft produceren.

Droog massagoed
De overslag van agribulk is weer teruggelopen (-7%), vooral door de met een derde gedaalde export. De Europese interventievoorraden zijn inmiddels op en dit betekent dat er licht gloort voor de Rotterdamse terminals, die meer op import zijn ingesteld.

Volgens verwachting trekt de import van kolen weer aan, tot een kleine 20 miljoen ton, door opbouw van de wintervoorraden: -2% tot en met september tegen -11% in de eerste zes maanden.

In de behandeling van ertsen en schroot boekt Rotterdam een voorlopig voortdurende meevaller. Door de grote mondiale vraag naar staal heeft Arcelor de onlangs gesloten hoogoven in Luik heropend. Ook andere klanten van de haven draaien op hun top. De dalende trend in de ertsoverslag van de eerste zes maanden is hierdoor omgebogen in een toename met 3% tot 30 miljoen ton.

Het overig droog massagoed , mineralen en bouwstoffen, blijft profiteren van de sterke industriële conjunctuur in Europa en weet een hoog groeiniveau van +7% vast te houden. Ondanks ruimtebeperkingen sloegen de terminals tot en met september 10 miljoen ton over.

Stukgoed
De behandeling van containers nam toe van 70 miljoen ton in de eerste negen maanden van 2006, tot dik 77 miljoen ton (+11%). In TEU gerekend: 8 miljoen, een plus van 13%. Hiervoor zijn vooral de Azië-diensten verantwoordelijk, met groeicijfers van 20% en meer. De meeste hiervan worden behandeld bij het jubilerende ECT dat zijn mogelijkheden vergrootte door het vorig jaar vernieuwde computersysteem. Met name in pieken ontstaan in de afvoer echter nog knelpunten. Hiervoor is er inmiddels of komt er snel nieuwe capaciteit beschikbaar: Rotterdam Container Terminal, overloopterrein Maasvlakte voor trucks, de Betuweroute, Delta Barge Feeder terminal enz.

Het roll-on / roll-off vervoer nam met ruim een kwart toe tot 12 miljoen ton dankzij de toevoeging van Stena Line Hoek van Holland en de komst van Norfolk Line. Rotterdam telt nu zes gespecialiseerde roro terminals. De diensten zijn hoofdzakelijk geconcentreerd op Engeland.

In november wordt het tijdperk van de 'lashvaart' in Europa afgesloten met de laatste afvaart van Rotterdam naar de Verenigde Staten. Door de afbouw van de dienst wordt de overslag van overig stukgoed sterk gedrukt. Dankzij de positieve ontwikkeling van vooral staal, metalen en papier bleef de teruggang beperkt tot bijna -4% tot 7 miljoen ton.

Schepen aan, de boord-boord overslagfaciliteit in het Calandkanaal. Hier kan droge en natte bulklading direct tussen zeeschepen of in binnenvaartschepen worden overgeladen. Ook kunnen er offshore installaties afgemeerd worden en is het een wachtplaats voor grote schepen. De faciliteit is halverwege het jaar in bedrijf gekomen en droeg meteen bij aan de sterke toename van de overslag van olieproducten. Op de foto pompt een kleinere tanker zware stookolie uit Rusland in een grotere tanker me bestemming Azië. © Havenbedrijf Rotterdam N.V.

Goederenoverslag NL 3e kwartaal 2007 (86.87 Kb) http://www.portofrotterdam.com/mmfiles/Overslag_ned_3e_kwart%2E_0607_tcm26-31600.pdf