Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Rotterdam, 23 oktober 2007
VZ&G: Zand- en grindvaart moet aantrekkelijk blijven
Hans Jongepier, voorzitter van de Vereniging Zand en Grindschippers ( VZ&G), geeft zijn visie
wat de bepalende factoren zijn voor de toekomst voor de zand- en grindvaart en schetst het
belang hiervan.
De concurrentiepositie van de binnenvaart in het vervoer van zand en grind is onderzocht door
Policy Research Corporation in 2006. Dit onderzoek heeft aangetoond dat het aandeel van zand
en grind het grootste is in het totaal vervoerd gewicht via de binnenvaart, en dat dit in de
toekomst zo zal blijven.
Het is daarom zaak om werken in deze sector van de binnenvaart aantrekkelijk te houden en te
maken. Voldoende uitdaging, groeimogelijkheden en perspectief voor de huidige én de
toekomstige generatie ondernemers in het zand- en grindvervoer is noodzakelijk, zo stelt Hans
Jongepier.
In het rapport van NEA "Kostenontwikkeling zand- en grindvaart 2006" wordt aangetoond dat de
vrachtprijs in het zand en grindvervoer 25% onder de kostprijs lag.
Ondernemers dienen bij onderhandelingen ondermeer de volgende bedrijfskosten in te
calculeren:
· Onderhoudskosten, die de komende jaren fors verhoogd zullen worden door de extra
investeringen die gemaakt zullen moeten worden door het aflopen van diverse
overgangsbepalingen in technische regelgeving per 2010 en 2015.
· Gestegen prijzen van nieuwbouw en vervangingsonderdelen.
· Oponthoud en omvaren door groot onderhoud bij kunstwerken, bijvoorbeeld de te
verwachten reparaties aan de sluizen op de Maas in combinatie met het starten van het
Grensmaasproject in 2008.
· De kapitaalskosten.
Verder stelt de voorzitter van VZ&G dat bij een goede bedrijfsvoering ook het gebruik maken van
vervoersvoorwaarden en werken met een goed functionerend kwaliteitssysteem hoort.
Noot voor de redactie (