Gemeente Geldermalsen

Ontwikkeling stationsomgeving Geldermalsen

25 oktober 2007 - De gemeenteraad stemde in 2006 in met het stedenbouwkundige plan op hoofdlijnen voor de stationsomgeving in Geldermalsen. Nu ligt er een uitgewerkt stedenbouwkundig plan. Er is nadrukkelijk rekening gehouden met de aangegeven wensen en eisen van de gemeenteraad. De leden van de klankbordgroep stationsomgeving zijn voortdurend en intensief betrokken bij de planontwikkeling. Bij de uitwerking van de plannen in de afgelopen anderhalf jaar zijn hierdoor nieuwe inzichten en verbeteringen meegenomen. Geldermalsen werkt bij deze projectontwikkeling samen met een projectontwikkelaar en de NS.

Deze huidige stand van zaken wordt 19 november tijdens een informatiemarkt in het gemeentehuis bekend gemaakt aan de inwoners. GeĂŻnteresseerden kunnen tussen 20.00- 22.00 uur binnenlopen om de plannen te bekijken. Het plan komt in 2008 als voorontwerp bestemmingsplan ter inzage voor alle inwoners van Geldermalsen. Via een formele inspraakprocedure kan iedereen dan zienswijzen kenbaar maken.

Oost en West
Aan de oostzijde van het station komt een aantrekkelijk plein en woningbouw. De huidige parkeerplaats, het busstation en de weg maken plaats voor een combinatie van functies. Er is ruimte voor een zorghotel, horeca en een klein aantal woningen (geschakelde woonwerkwoningen en enkele appartementen, onder andere voor starters op de woningmarkt). Tegen het station komt een nieuw plein. De klankbordgroep is met de projectgroep, raadsleden en collegeleden op pleinenexcursie door Nederland gegaan. Door te leren van de ervaringen in het land is er nu een voorstel gemaakt voor de invulling van het Stationsplein. Het plein moet een aantrekkelijke poort tot de omgeving en een prettige verblijfsplaats worden om te wachten op een trein, iets te drinken of te pauzeren tijdens een wandel- of fietstocht. Het gebied tussen het station, het Trichtsevoetpad en de Genteldijk wordt een kleine, groene woonwijk, genaamde De Oeverwal. Er komen zon 60 gezinswoningen en groene verblijfsplekken.

Het gebied direct ten westen van het station bestaat nu uit grootschalige bedrijven. Het gebrek aan sociale veiligheid en ruimtelijke uitstraling zijn belangrijke knelpunten. Om dit gebied aantrekkelijk levendig, veilig en gevarieerd te maken wil Geldermalsen onder andere een nieuwe ontsluitingsweg, een busplein en een transferium realiseren. Het busplein moet een representatieve inrichting krijgen met een heldere ordening van wachtplekken en looproutes. Daarom komt er aan het busplein een voorziening die in de middag- en avonduren veel mensen trekt (bijvoorbeeld een dansschool/fitnesscentrum). Ook een school met avondrooster kan hier goed terecht.

Om de verbinding tussen de twee zijden van het station te verbeteren komt er een nieuwe traverse over het spoor. Er komt een moderne traverse die voldoet aan alle eisen van toegankelijkheid, ook voor minder validen.

Achtergrond
Rondom het station in Geldermalsen zijn knelpunten. Onvoldoende parkeercapaciteit, de omgeving wordt als sociaal onveilig ervaren, het gebied heeft een rommelige aanblik en de gebrekkige bereikbaarheid veroorzaakt verkeersoverlast in de omgeving. Naast knelpunten biedt de stationsomgeving ook mogelijkheden. Meerdere overheden en de NS willen de kans van Geldermalsen als poort naar de regio Utrecht benutten door in Geldermalsen meer functies aan het station te koppelen, zowel wonen als werken. Dit zal het gebruik van het station intensiveren. Door het toevoegen van een transferium (parkeergarage) kunnen mensen uit de regio hun auto bij het station parkeren en met de trein verder reizen naar de regio Utrecht en verder.