Senternovem


25-10-2007 | Succesvolle netwerk bijeenkomst Eurostars

Op 18 oktober vond de MKB-netwerkmiddag plaats in het Dorint Hotel Schiphol. Zo'n 120 MKB-ers kwamen naar deze bijeenkomst omdat zij geinteresseerd zijn in Europese subsidiemogelijkheden voor hun innovatieplannen. De middag werd georganiseerd door de afdelingen EG Liaison en Eureka van SenterNovem. Naast bestaande programma's als het zevende Kaderprogramma en Eureka, werd ook het nieuwe programma Eurostars gelanceerd. Eurostars is bedoeld voor high tech MKB dat graag Europees wil samenwerken.
Eurostars bijeenkomst foto 2
Eurostars bijeenkomst 18 oktober 2007

Eurostars zelfrijzend bakmeel?
Renée Bergkamp, Directeur-Generaal Ondernemen en Innovatie bij EZ, opende de middag met deze prikkelende uitspraak in haar openingsspeech. De ontwikkeling van het MKB - 98% van het Nederlandse bedrijfsleven - is belangrijk voor het verbeteren van de concurrentiepositie van Nederland. Bergkamp is dan ook trots op het nieuwe programma Eurostars, een Nederlands initiatief. Eurostars bevat de juiste ingrediënten om internationale samenwerking in het MKB te bevorderen, maar het is geen zelfrijzend bakmeel. De ondernemer moet er nu mee aan de slag zodat het een succesvol programma gaat worden.

En die goudvis dan?
Geen zelfrijzend bakmeel dus, maar volgens Luuk Borg, directeur van het Eureka-secretariaat in Brussel, wel een goudvis. Eurostars richt zich op die MKB's die al een deel van hun tijd en omzet aan R&D besteden. Zij zijn de snelle groeiers, de banengeneratoren van Europa, de goudvissen. De goudvis is daarom het logo van Eurostars. Een vis maakt ook nog eens onverwachte sprongen, een gedachte die verwijst naar creatieve ingevingen om tot innovatie te komen. Met ondersteuning van Eurostars worden de ondernemers aangespoord zelf onderzoek- en ontwikkelingsprojecten uit te voeren om daardoor hun winst te verhogen.

Initiatief nemen dus
De presentatie van Joost van Bree van het bedrijf PEPscan - dat bestaat dankzij EZ en SenterNovem, aldus de spreker - illustreerde de voorgaande sprekers. PEPscan is een bedrijf dat zich bezighoudt met immunotherapie en vaccinontwikkeling en heeft ruime ervaring met zowel Eureka als het Kaderprogramma. Van Bree gaf aan de hand van zijn ervaringen de voors en tegens van de verschillende mogelijkheden. Zijn boodschap luidde: Blijf enthousiast, flexibel en bovenal creatief.

En dan genieten maar
Na de pauze wisselden de ondernemers onder leiding van de projectadviseurs van EG Liaison en Eureka ervaringen en kennis uit rondom de thema's financiering, kennisbescherming en samenwerking. De meest markante aandachtspunten werden teruggekoppeld in een discussie met het panel, bestaand uit Luuk Borg, Joost van Bree, Willem Hoving (business development manager Lionix) en Ullrich Schröder (vertegenwoordiger MKB Nederland in Brussel). In de discussie werden licht traumatische ervaringen gedeeld en de wegen naar succes besproken. De meest wijze les over internationale projecten was: Geniet ervan!

Voor meer informatie over Eurostars kunt u contact opnemen met: Stan Franke (EGL) 070-373 52 50 of Diana Guzijan (Eureka) 070-373 50 53