AutoRai

Space-Up: de grootste kleine Volkswagen sinds de Kever

(10/25/2007)
Slechts zes weken nadat Volkswagen op de IAA in Frankfurt de Up! heeft geïntroduceerd, presenteert de fabrikant de volgende telg van de New Small Family. Het is de Space-Up!, een compacte maar toch zeer ruime MPV, die zijn wereldpremière beleeft op de Tokio Motorshow. Deze internationale autotentoonstelling wordt gehouden van 26 oktober tot en met 11 november in de Japanse hoofdstad.

De Space-Up! is een compact ruimtewonder met een lengte van slechts 3,68 meter en een breedte van 1,63 meter. Net als de lengte is ook de wielbasis met 2,56 meter 23 centimeter langer dan die van de Up!. De hoogte is met 1.54 meter 4 centimeter gegroeid ten opzichte van die van de Up!. Binnen de beschikbare afmetingen is een optimale ruimte voor inzittenden en bagage. Dat komt in de eerste plaats door de opstelling van de motor achterin, net als destijds bij de Kever deels boven de achteras. Het motorenaanbod van de Space-Up! zal bestaan uit diesel-, benzine- en elektromotoren.

Enige gelijkenis met de 'Bulli'
Het silhouet van de Space-Up toont enige gelijkenis met dat van de 'Bulli', de eerste generatie Transporter van zestig jaar geleden. Aan de buitenzijde heeft de auto de nu al voor deze generatie kleine Volkswagens karakteristieke frontpartij met naar binnen toelopende koplampen en de daartussen aangebrachte brede luchtinlaten. Doordat er een minimale luchttoevoer benodigd is, kon de grille geoptimaliseerd worden voor een zo gunstig mogelijke stroomlijn. De bagageruimte is flexibel. Achter heeft de compacte MPV niet de traditionele achterklep, maar twee deurtjes. De achterdeuren zijn - in de configuratie 1/3 en 2/3 - gemaakt van transparant materiaal. De lichtunits zitten hier direct achter.

Ruime vierzitter
In tegenstelling tot de tweedeurs Up! heeft de Space-Up! vier portieren, die tegen elkaar sluiten. De achterportieren scharnieren aan de achterzijde en de deurgrepen zitten op de plaats waar normaal een B-stijl zou zijn. De deuren nemen bijna de totale ruimte tussen de wielen in en bieden daardoor een zeer royale toegang tot het interieur. De bagageruimte is uit te breiden tot ruim één kubieke meter: 1.005 liter. Wanneer de vier multivariabele zitplaatsen in gebruik zijn, meet deze 220 liter. De grootste lengte van de bagageruimte bedraagt 2.80 meter op een totale wagenlengte van 3.68 meter! De Space-Up! is 15 centimeter kleiner dan de Fox, de kleinste Volkswagen die nu op de markt is. Op de achterbank zijn twee kinderzitjes opgenomen. Om te kiezen voor een zitplaats voor een volwassene of een kind hoeft slechts de zitting te worden omgekeerd. In het geval van het kinderzitje komen aan beide kanten schoudersteunen naar voren die het kind op zijn plaats houden. De kussens van de voorstoelen en achterbank zijn gemaakt van airflow-schuim, dat zich automatisch aanpast aan de anatomie van de passagier. De zitpositie is bovendien plezierig hoog. Met uitzondering van de bestuurdersstoel kunnen de stoelen stuk voor stuk worden neergeklapt of uitgenomen.

Geen informaticastudie nodig
De New Small Family wordt efficiënt ontwikkeld en gebouwd in modules. Het dashboard van de Space-Up! is dan ook, met slechts enkele modificaties, overgenomen uit dat van de in Frankfurt voor het eerst getoonde Up!. De Space-Up! heeft twee centrale displays: een 8 inch groot scherm toont informatie over de snelheid, de tankinhoud, de actieradius en de uitstoot aan CO2. In het midden van het dashboard is een 7 inch monitor geplaatst die laat zien hoe in de toekomst de bediening van een auto er uit kan zien. Via dit touchscreen worden tal van zaken in de auto bediend. Door speciale sensoren reageert het scherm op handbewegingen nog voor het wordt geraakt. De belangrijkste bedieningselementen, zoals de regeling van de airconditioning en de geluidssterkte van de audio, worden in beeld gebracht. 'Secundaire zaken' als de telefoon, de navigatie en de bediening van de radio zijn in een tweede menu opgenomen, dat op verzoek 'voordraait'. Een logisch systeem dat visueel spectaculair overkomt.

Tegen het einde van dit decennium kunnen klanten het allemaal aan den lijve gaan ondervinden. Dan komen de eerste leden van de New Small Family van Volkswagen op de markt. De ontwikkeling van de productiemodellen is al in volle gang!