GroenLinks

Alternatief voor groene autobelasting 10 keer beter voor milieu

25 oktober 2007

Het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) heeft berekend dat de belastingplannen voor de auto per saldo slecht zijn voor de CO2-uitstoot. GroenLinks wil dat het kabinet de plannen wijzigt. De verlaging van de aanschafbelasting van auto's met maar liefst zeven procent moet niet doorgaan. Tegelijkertijd moet het kabinet vuile auto's veel duurder maken, en schone auto's goedkoper. GroenLinks zal hiertoe aanstaande maandag voorstellen doen bij het Kamerdebat over de klimaatplannen van het kabinet.

Het kabinet heeft voorgesteld om over de hele breedte de aanschafbelasting van auto's (BPM) te verlagen. In ruil daarvoor wordt de motorrijtuigenbelasting (MRB) verhoogd. Door deze maatregel worden auto's goedkoper om aan te schaffen. Rijden in een auto wordt iets duurder. Het MNP heeft berekend dat dit zal leiden tot de aanschaf van veel meer auto's, en daardoor ook tot het rijden met meer auto's. Per saldo neemt het aantal autokilometers behoorlijk toe. Het effect van de MRB-verhoging op het rijgedrag is veel kleiner dan het effect van de verlaging van de aanschafbelasting. In totaal wordt er fors meer CO2 uitgestoten.

Het kabinet maakt vuile auto's duurder en schone auto's goedkoper. Zij doet dit alleen zeer beperkt. Het omslagpunt zit bij benzineauto's op auto's die 1 op 10 rijden, en dan nog is de verhoging voor de vuile auto's zeer beperkt. Het klimaateffect is daardoor maar 0,00 tot 0,01 megaton CO2. Zo goed als te verwaarlozen dus.

GroenLinks zal maandag voorstellen de hoogte van de BPM ongemoeid te laten. De verlaging mag niet doorgaan. Tevens zal GroenLinks voorstellen schone auto's dertig procent goedkoper te maken en vuile dertig procent duurder, waarbij het omslagpunt ligt bij auto's die 1 op 15 rijden. Het MNP heeft berekend dat hiermee een tien maal groter effect te bereiken is dan met de kabinetsplannen.

Wijnand Duyvendak