Ingezonden persbericht

Beste kandidaat niet altijd de juiste keuze

Kengetallen geven inzicht in effectiviteit recruitment

Amsterdam, 23 oktober 2007 - Bij het opvullen van een vacature zouden bedrijven niet altijd de beste kandidaat moeten kiezen. Ondernemers gaan doorgaans in zee met sollicitanten die jong, dynamisch en het liefst academisch zijn opgeleid, maar deze mensen zijn vaak binnen twee jaar weer vertrokken. Om de continuïteit van de onderneming te waarborgen, is het daarom verstandiger te kiezen voor de kandidaat die (ongeveer) voldoet aan de functie-eisen. Dat blijkt uit de analyse van het boek Recruitment Kengetallen dat donderdag 25 oktober wordt gepresenteerd tijdens het congres Recruiter van het Jaar.

"Organisaties blijven zoeken naar de kwalitatief beste kandidaat. Op korte termijn levert dat wel een hoge kwaliteit op," vertelt onderzoeker dr. Jelle Dijkstra, mede-auteur van Recruitment Kengetallen. "Maar uit de kengetallen blijkt dat binnen één jaar 16 procent van die nieuwe mensen weer is vertrokken en bij sommige bedrijven ligt dat percentage zelfs op 30 tot 40 procent. Op lange termijn kost dat ondernemingen in Nederland dus heel erg veel geld."

Analyse kengetallen
Voor het eerst is in Nederland een analyse gemaakt waarin de inspanningen van recruiters worden vergeleken. Het boek met de kengetallen is samengesteld door Dijkstra, expert op het gebied van recruitment en het gebruik van ken- en stuurgetallen, en drs. Hans Hoekstra van onderzoeksbureau Intelligence Group. Het onderzoek is mede uitgevoerd in opdracht van Compagnon, het gespecialiseerde bureau voor in-, door- en uitstroom van medewerkers.

Op basis van de kengetallen pleit Dijkstra voor een andere manier van recruiteren. "Bedrijven moeten niet eindeloos doorgaan met het werven voor moeilijk opvulbare vacatures. Dat levert vaak niets op en kost bovendien veel geld," legt hij uit. "Het is bij moeilijk vervulbare vacatures bijvoorbeeld veel verstandiger om te kijken of het werk kan worden herverdeeld of dat er intern iemand is die met de hulp van een coach de taken uit de vacature kan overnemen. De bestaande werknemer krijgt nieuwe kansen en het afbreukrisico dat iemand snel weer vertrekt, wordt veel kleiner."

Effectiviteit recruitment
Ondernemingen kunnen aan de hand van het boek Recruitment Kengetallen betere keuzes maken over de inzet van recruitment. Uit de analyse blijkt dat een aparte recruitmentafdeling effectief is, maar alleen als de recruiter goed samenwerkt met de HR-afdeling en ook goed inzicht heeft in de processen die plaatshebben binnen het bedrijf. "Het is eigenlijk bizar dat hier nooit onderzoek naar is gedaan. Organisaties lopen nu grote schade op. Met de kennis om recruitment effectief in te zetten zijn bedrijven beter in staat om in te spelen op ontwikkelingen in de markt."

Het onderzoek wordt gepresenteerd tijdens de jaarlijkse uitreiking Recruiter van het Jaar van Recruiters United, het onafhankelijke netwerk van recruiters. Het congres wordt donderdag gehouden in het Rosarium in Amsterdam.

Opvallende getallen uit Recruitment Kengetallen

* Het opvullen van een vacature duurt gemiddeld 41 dagen
* Een op de tien werknemers is ongeschikt voor de functie die hij vervult
* Driekwart van de werknemers voldoet aan de functiedoelstelling en 14 procent overtreft qua kunde zelfs de verwachting
* Vooral kleine organisaties hebben moeite met het opvullen van vacatures Uitgeverij Kluwer geeft het boek Recruitment Kengetallen uit.

Over Compagnon
Compagnon is een modern HR bureau dat sinds de oprichting in 2000 vaste en tijdelijke HR Professionals en Recruiters bemiddelt. Ook verleent het bureau diensten op het terrein van recruitment en carrièremanagement. Compagnon is in zijn vakgebied voorloper. Met ruim 40 vaste medewerkers werkt Compagnon vanuit vier kantoren in Zoetermeer, Amsterdam, Utrecht en 's-Hertogenbosch. Daarnaast werken gemiddeld 80 collega's op interim basis bij opdrachtgevers. Met de Stichting Compassie ondersteunt Compagnon projecten in Ghana. www.compagnon.com

Over Intelligence Group
Intelligence Group (iG!) is een onderzoeks- en adviesbureau dat volledig is gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. iG! heeft het onderzoek uitgevoerd en mede het boek geschreven.