Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


29-10-2007
Fresh & Cash Export Award 2007 - nominaties

De nominaties voor de Fresh & Cash Export Award 2007 zijn bekend gemaakt. Frugi Venta is blij dat het merendeel van de genomineerden, lid is van de branche organisatie. Wij wensen alle genomineerden een spannende strijd toe.

JURY KIEST GROENTEN EN FRUIT TOP-10 VOOR FRESH & CASH EXPORT AWARD

Den Haag, 19 oktober 2007 - Banken Champignons, Daily Fresh Logistics, Eosta, The Greenery, Fruitworld Breda, Gemert Groentenverwerking, Haluco/BGB, Koppert Cress, Rainbow Growers Group en Rijk Zwaan zijn door de jury verkozen tot Top-10 nominaties voor de Fresh & Cash Export Award 2007. Op 13 november ontvangen drie winnaars een trofee, in Diergaarde Blijdorp, uit handen van landbouwminister Gerda Verburg. Samen met en bedoeld voor de winnaar, onthult minister Verburg bovendien een kunstwerk, voor deze gelegenheid vervaardigd door Judith Ott. Van haar kwam het winnende ontwerp, in een wedstrijd onder studenten van de Academie van Beeldende Kunst in Enschede.

Het project van Banken Champignons past in de trend naar gemaksproducten. In samenspraak met een Duitse supermarktketen loopt dit bedrijf voorop in de ontwikkeling van kant-en-klare champignon maaltijd- en snackproducten. Het Fresh Consolidation Center in Venlo, nabij Duitsland en onderdeel van een uniek logistiek versnetwerk, is door de enige logistiek dienstverlener in de Top-10 ingediend; Daily Fresh Logistics. "Nature & More" van Eosta mag in Duitsland al rekenen op een grote bekendheid; het is een geavanceerd tracking & tracing systeem, waarmee de consument de herkomst van ieder product kan herleiden en zich er zo van kan verzekeren dat het product gezond en klimaatvriendelijk is geteeld. The Greenery heeft het Tomaten, Groente- en Fruit Kompas ingediend, om de Duitse handel wegwijs te maken in het grote assortiment. Fruitworld Breda dingt mee naar de Award met b-sweet, een jaarrond zachtfruitmerk, inmiddels al met succes getest op de Duitse markt. De resultaten van een doordachte en succesvolle, Nederlands-Duitse samenwerking zijn ingediend door Gemert Groentenverwerking. De Duitse markt is eveneens de belangrijkste afzetmarkt voor Haluco en BGB, die met volautomatische Warehouse Management Systeem een gooi doen naar de Award. Bij Koppert Cress, een producent van 16 verschillende, innovatieve cresssoorten staat de marketing centraal, waarbij de eindklant van onder meer de Duitse exporteur en groothandel - de gastronoom en cateraar - met succes enthousiast worden gemaakt. Vitamini's - minigroenten in snackverpakking - begin dit jaar goed voor een Innovatie Award in Berlijn, is een project van de Rainbow Growers Group. Rijk Zwaan tenslotte staat aan de vooravond van de Duitse winkelreclamecampagne voor Salanova, een compacte krop, die met een messnede uit elkaar valt in kant-en-klare, zoetknapperige blaadjes.

Willem Baljeu, juryvoorzitter over de inzendingen: "De Top-10 die wij als Nederlands-Duitse jury hebben gekozen, is een lijst initiatieven om werkelijk trots op te zijn. Inhoudelijk is de Top-10 zeer veelzijdig met veredeling, teelt, snijbedrijf, handel, logistieke systemen en dienstverlening.

Van de Top-10 nominaties wordt een film gemaakt, die ertoe dient de kracht van onze Nederlandse verssector in Duitsland breed te etaleren. De juryleden waren het op dit punt unaniem met elkaar eens: het is van belang dat de Duitse handel zich bewust wordt van de grote inspanning, die de Nederlandse AGF sector zich wil getroosten om de Duitse eindgebruiker optimaal te bedienen met goed smakende, verse en uiterst veilige groenten en fruit producten."

Naast Baljeu bestaat de jury uit Cees den Hollander (Tuinbouwcluster Academie) en Jasper Schrijver (ABN AMRO) van Nederlandse zijde en dr. Andreas Brügger (Deutsche Fruchthandelsverband) en Rüdiger Kolassa (GLOBUS Gruppe) van Duitse zijde.

De Award is een initiatief van ABN AMRO, samen met het Duitse vakblad Fruchthandel Magazin, Frugi Venta, HBAG Duitsland Desk en het Vakblad AGF. Doel is de kracht van het Nederlandse AGF product in Duitsland te onderstrepen, aan de hand van drie thema's: servicementaliteit, marketinginnovatie en kwaliteit op het vlak van voedselveiligheid, logistiek en verpakkingen. De Fresh & Cash Export Award richt zich op teams binnen bedrijven of samenwerkingsverbanden van handelsbedrijven, veredelingsbedrijven, telers (verenigingen), verwerkingsbedrijven, toeleveranciers, bedrijven op het gebied van logistiek en verpakkingen, kennis-/onderzoekscentra of universiteiten. Meer informatie is te vinden op www.duitslanddesk.nl.

Voor meer informatie over de Fresh & Cash Export Award 2007 en kosteloze deelname aan de informatieve uitreikingsbijeenkomst op 13 november in Diergaarde Blijdorp: Peter Sanders en Jochem Wolthuis, HBAG Duitsland Desk, tel. 070 360 12 68.