Figi en Slot Zeist: 4 miljoenste kop koffie met Max Havelaar Keurmerk

30/10/2007 18:33



Stichting Max Havelaar



Gratis koffie en thee in Hotel Theater Figi
HOTEL THEATER FIGI EN SLOT ZEIST SAMEN GOED VOOR VIER
MILJOEN KOPPEN KOFFIE MET MAX HAVELAAR FAIRTRADE KEURMERK

Ter viering van het vier miljoenste kopje Max Havelaar Fairtrade koffie biedt Hotel Theater Figi van dinsdag 30 oktober tot en met zaterdag 3 november in haar restaurant, espressobar en theatercafé iedere gast gratis een kop koffie of thee aan met het Max Havelaar Fairtrade Keurmerk. Het startsein van deze actie werd vanmorgen gegeven door Koos Janssen, burgemeester van Zeist, en Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar.

De vier miljoen koppen koffie werden de afgelopen jaren geschonken door de in Zeist gevestigde congrescentra Hotel Theater Figi en Slot Zeist. De actie van Figi om iedere gast een gratis kopje koffie of thee aan te bieden, wordt van harte ondersteund door leverancier Peeze. Figi wil graag sterker uitdragen dat zij het Max Havelaar Keurmerk ondersteunt. Daarom wordt er gezocht naar nieuwe mogelijkheden voor horecagelegenheden om zich sterker te profileren met het Max Havelaar Keurmerk.

De actie van Figi past in de Fairtrade week die Stichting Max Havelaar voor de eerste keer organiseert van 27 oktober t/m 4 november. Het doel van deze week, met als thema 'Kies Vandaag, Koop Fairtrade', is zoveel mogelijk (nieuwe) consumenten aan te trekken voor producten met het Max Havelaar Keurmerk voor Fairtrade. "We zien dat er een sterk groeiende belangstelling is voor Fairtrade, zowel onder consumenten als in het bedrijfsleven. Mensen realiseren zich dat zij zélf het verschil kunnen maken. Door in deze week aandacht en energie te bundelen willen wij hen een extra zetje geven tot aankoop van Max Havelaar gecertificeerde producten", zegt Coen de Ruiter, directeur Max Havelaar. Gedurende deze week wordt in Nederland op vele manieren aandacht besteed aan eerlijke handel, waar het Max Havelaar Keurmerk voor staat. Zo zijn er acties op de winkelvloer bij meer dan 3.000 supermarkten en andere winkels, een mediacampagne, lezingen en nog veel meer. De Max Havelaar Fairtrade week wordt mede mogelijk gemaakt door 5 partners, te weten: ICCO, Rabobank, Stichting Doen, Oxfam Novib en Netwerk VSP.

Max Havelaar, het Keurmerk voor Fairtrade
Het Max Havelaar Keurmerk garandeert dat importeurs en handelaren producten volgens eerlijke handelsvoorwaarden inkopen bij boerenbedrijven in ontwikkelingslanden. Max Havelaar hanteert hiervoor de internationale Fairtrade richtlijnen, waarin minimumprijzen voor producten worden betaald. De minimumprijs zorgt ervoor dat in ieder geval de kosten voor duurzame productie worden gedekt. Daarnaast krijgen boeren een vaste extra premie, die de boeren gezamenlijk kunnen investeren in de toekomst van hun onderneming of hun gemeenschap. Daartegenover staat o.a. dat boeren zich verenigen in democratisch opgezette coöperaties en dat zij milieuvriendelijk telen.





http://www.maxhavelaar.nl