NVA


PERSBERICHT

29 oktober 2007

Kwaliteitsverbetering verzekeraars versnelt
Trendbreuk in performanceonderzoek

Baarn, 31 oktober ­ Vandaag hebben DAK, NBVA en NVA, verzameld in het Platform Kwaliteitsonderzoek Verzekeraars, de resultaten bekend gemaakt van de Performancemeting 2007. Het Platform is verheugd over de trendbreuk die zich dit jaar eindelijk aftekent. Zij constateert dat het onderzoek werkt en kwaliteitsverbetering bij de verzekeraars nu goed in de lift zit. Het Platform hoopt dan ook dat deze nieuwe stijgende trend in de operationele kwaliteit van verzekeraars de komende jaren sterk zal doortrekken.

In de maand september heeft TNS-NIPO namens het Platform voor de zevende keer grootschalig onderzoek laten verrichten onder de leden van de drie deelnemende organisaties: het DAK, de NBVA en de NVA. Dit jaar is ook het overige intermediair in het onderzoek betrokken. Zoals verwacht leverde dit geen noemenswaardige verschillen in de uitkomsten op, waarmee de geconstateerde versnelling in performanceverbetering een feit is. Het platform concludeert dan ook tevreden dat operational excellence eindelijk stevig op de agenda staat bij verzekeraars. Daarmee zijn we er echter nog niet want met kleine zeventjes kunnen we onze klanten niet aan ons binden. Een zorgpunt is dat het intermediair de betrouwbaarheid van de verzekeraars het laagst waardeert sinds 2002.

Winnaars
Dit jaar maakt het onderzoek meer dan ooit duidelijk dat stilstand in de huidige markt achteruitgang betekent. Zelfs een lichte progressie kan enkele plaatsen verlies in de ranking betekenen, nu de markt grote stappen maakt. Toch levert dit maar één nieuwe winnaar op. In de categorie leven collectief klimt Reaal van een negende naar de eerste positie. Een knappe prestatie gegeven het feit dat juist deze categorie ook gemiddeld de grootste stijging laat zien. Legal & General werd voor de zevende keer op rij verkozen tot de beste levensverzekeraar (individueel).

ONVZ slaagde erin, ondanks een lagere waardering op betrouwbaarheid, om wederom als best presterende zorgverzekeraar door het intermediair te worden verkozen. De categorie schadeverzekeraars kende eveneens dezelfde winnaar: Noordhollandsche van 1816, die zich als enige verzekeraar die zijn koppositie prolongeert met een dubbele plus wist te verbeteren en daarmee zijn positie verder verstevigt.

De maatschappijen werden beoordeeld op tien door het intermediair gekozen belangrijkste aspecten van dienstverlening. Het gaat hierbij om o.a. het kennisniveau van de binnendienst, de nauwkeurigheid bij opmaak polissen, de kwaliteit van de (schade) afhandeling en de snelheid van mutaties. Tevens hebben de deelnemers een totaalbeoordeling gegeven over de met het individuele intermediair samenwerkende verzekeraars die heeft geresulteerd in een ranglijst per onderzochte branche.

De leden van het DAK, de NBVA en de NVA krijgen de resultaten van dit onderzoek gratis ter beschikking gesteld via internet. Overige geïnteresseerden kunnen het rapport tegen betaling ( 1495 exclusief BTW) bestellen bij Fred de Jong, NVA. Het Platform Kwaliteitsonderzoek Verzekeraars is een samenwerking van het DAK, de NBVA en de NVA en richt zich specifiek op de dienstverlening van de verzekeraars aan het intermediair.


Noot voor de redactie/