NVA
PERSBERICHT
29 oktober 2007
Kwaliteitsverbetering verzekeraars versnelt
Trendbreuk in performanceonderzoek
Baarn, 31 oktober Vandaag hebben DAK, NBVA en NVA, verzameld in het
Platform Kwaliteitsonderzoek Verzekeraars, de resultaten bekend gemaakt
van de Performancemeting 2007. Het Platform is verheugd over de
trendbreuk die zich dit jaar eindelijk aftekent. Zij constateert dat het
onderzoek werkt en kwaliteitsverbetering bij de verzekeraars nu goed in
de lift zit. Het Platform hoopt dan ook dat deze nieuwe stijgende trend in
de operationele kwaliteit van verzekeraars de komende jaren sterk zal
doortrekken.
In de maand september heeft TNS-NIPO namens het Platform voor de zevende
keer grootschalig onderzoek laten verrichten onder de leden van de drie
deelnemende organisaties: het DAK, de NBVA en de NVA. Dit jaar is ook het
overige intermediair in het onderzoek betrokken. Zoals verwacht leverde dit geen
noemenswaardige verschillen in de uitkomsten op, waarmee de geconstateerde
versnelling in performanceverbetering een feit is. Het platform concludeert dan ook
tevreden dat operational excellence eindelijk stevig op de agenda staat bij
verzekeraars. Daarmee zijn we er echter nog niet want met kleine zeventjes
kunnen we onze klanten niet aan ons binden. Een zorgpunt is dat het intermediair
de betrouwbaarheid van de verzekeraars het laagst waardeert sinds 2002.
Winnaars
Dit jaar maakt het onderzoek meer dan ooit duidelijk dat stilstand in de huidige
markt achteruitgang betekent. Zelfs een lichte progressie kan enkele plaatsen
verlies in de ranking betekenen, nu de markt grote stappen maakt. Toch levert dit
maar één nieuwe winnaar op. In de categorie leven collectief klimt Reaal van een
negende naar de eerste positie. Een knappe prestatie gegeven het feit dat juist
deze categorie ook gemiddeld de grootste stijging laat zien. Legal & General werd
voor de zevende keer op rij verkozen tot de beste levensverzekeraar (individueel).
ONVZ slaagde erin, ondanks een lagere waardering op betrouwbaarheid, om
wederom als best presterende zorgverzekeraar door het intermediair te worden
verkozen. De categorie schadeverzekeraars kende eveneens dezelfde winnaar:
Noordhollandsche van 1816, die zich als enige verzekeraar die zijn koppositie
prolongeert met een dubbele plus wist te verbeteren en daarmee zijn positie verder
verstevigt.
De maatschappijen werden beoordeeld op tien door het intermediair gekozen
belangrijkste aspecten van dienstverlening. Het gaat hierbij om o.a. het
kennisniveau van de binnendienst, de nauwkeurigheid bij opmaak polissen, de
kwaliteit van de (schade) afhandeling en de snelheid van mutaties. Tevens hebben
de deelnemers een totaalbeoordeling gegeven over de met het individuele
intermediair samenwerkende verzekeraars die heeft geresulteerd in een ranglijst
per onderzochte branche.
De leden van het DAK, de NBVA en de NVA krijgen de resultaten van dit onderzoek
gratis ter beschikking gesteld via internet. Overige geïnteresseerden kunnen het
rapport tegen betaling ( 1495 exclusief BTW) bestellen bij Fred de Jong, NVA. Het
Platform Kwaliteitsonderzoek Verzekeraars is een samenwerking van het DAK, de
NBVA en de NVA en richt zich specifiek op de dienstverlening van de verzekeraars
aan het intermediair.
Noot voor de redactie/