EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

31 oktober 2007

EVO: 'Pilot bewijst dat nachtdistributie verkeersveiligheid en luchtkwaliteit verbetert'

Negen pilots van SenterNovem met supermarktketens en EVO-leden hebben aangetoond dat bevoorraden van supermarkten s avonds en s morgens vroeg mogelijk is zonder geluidsoverlast voor omwonenden. Bovendien gaat bevoorrading buiten de filetijden om sneller en efficiënter, waardoor de luchtkwaliteit verbetert. Ook heeft nachtelijke bevoorrading positieve effecten op de verkeersveiligheid.

De resultaten zijn aanleiding voor EVO om gemeenten te vragen de venstertijden waarbinnen steden bevoorraad mogen worden te verruimen.

Gemeenten hebben tal van regels opgesteld die stedelijke bevoorrading lastiger maken. Zo zijn lengtebeperkingen ingegeven vanuit het verkeersveiligheidgevoel, is er de piekgeluidenmaatregel om geluidhinder van laden en lossen te verminderen en zijn venstertijden ingevoerd voor het winkelend publiek.

Door de pilots worden de negatieve gevolgen van al deze maatregelen op andere vlakken duidelijk. Juist nu we zo bezig zijn met luchtkwaliteit, blijkt dat invoering van een venstertijd in een grote stad 27 procent extra NOx en 23 procent extra PM10 (fijnstof) tot gevolg heeft, evenals een forse CO2-vermeerdering.

Zo geldt voor warenhuizen dat opheffing van de venstertijden 43 procent bespaart op het aantal voertuigkilometers en daarmee de emissies van onder meer CO2 en NOx sterk terugdringt.

Supermarkten en de betrokken gemeenten hebben met deze pilots, die woensdag op de BedrijfautoRAI worden gepresenteerd, aangetoond dat ook een enorme winst is te bereiken op het gebied van verkeersveiligheid. Verruiming van bevoorradingstijden, bijvoorbeeld vanaf 5.00 uur, zorgt ervoor dat er mogelijk bijna 30 procent minder verkeersdoden vallen en ruim 38 procent minder gewonden. Dat komt omdat het bevoorradend verkeer nu door de venstertijden gedwongen is om juist tijdens de uren van druk verkeer in de ochtend zich op de weg te begeven.

Het bedrijfsleven heeft de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in stille vrachtauto s en rolcontainers waardoor geluidsoverlast door bevoorrading minimaal is.

Gemeenten, verladers en vervoerders moeten daarom de handen ineen slaan en bevoorradend geluidarm en schoon bevoorradend verkeer de ruimte geven daar waar het kan. Dit komt milieu, verkeersveiligheid en economie ten goede.