DNRT presenteert nieuwe spectaculaire V8-raceauto

Zandvoort, 1 november 2007 - De Stichting Dutch National Racing Team (DNRT) presenteert een spectaculaire nieuwe raceauto. Met de introductie van een van de NASCAR afgeleide V8-bolide, zet de door Huub Vermeulen geleide stichting een nieuwe stap voorwaarts. ,,Deze wagen is een prachtige uitdaging voor de ervaren coureurs'', aldus een enthousiaste Vermeulen.

De DNRT organiseert zo'n 35 wedstrijden per jaar. Liefst 800 autocoureurs en nog eens 400 motorracers vinden hun plezier in deze races, die zowel nationaal als internationaal plaatsvinden. Zo organiseert de stichting van Huub Vermeulen jaarlijks onder andere ook drie 24 uursraces, waaronder de inmiddels populaire 24 uur van Dubai.

Nieuwe uitdaging
Omdat de nodige coureurs uit de DNRT inmiddels meer en meer ervaren worden, zocht deze groep naar een nieuwe raceprikkel. Die uitdaging naar meer vermogen en snelheid gaat vanaf 2008 gevonden worden in de nieuwe V8-klasse. Op woensdag 31 oktober is deze spectaculaire nieuwe racewagen gepresenteerd op Circuit Park Zandvoort. Een naam voor de nieuwe klasse is er nog niet, maar die zal er binnenkort zeker komen.

Imposante wagen
,,Het is een prachtige wagen geworden. Geheel anders dan wij dat in Europa gewend zijn'', vertelt Huub Vermeulen. ,,De auto is ruim 5,5 meter lang en 2 meter breed, maar slechts 1,20 meter hoog. Het is absoluut een imposante verschijning!''

V8
Een grote V8 krachtbron zorgt voor de gang. Het is een 6.0 L aluminium Corvette LS2 motor, die liefst 450 pk levert bij 6500 toeren, met 550 Nm, dry sump en benzine-inspuiting. Het chassis is grotendeels afkomstig van de populaire Amerikaanse NASCAR. Deze is echter op 22 punten gewijzigd, om daarmee de veiligheid - die in de DNRT bovenaan staat - nog meer te waarborgen. De instap van de bolide is wel door het raam. Deuren zijn niet zinvol omdat het chassis tot de bovenkant van de deurplaat zou reiken.

Amerikaans
Alles aan de auto is Amerikaans, met uitzondering van veren en schokdempers. Die komen van het Nederlandse Intrax. De meeste klassen van DNRT rijden op Intrax vanwege de uitstekende ervaringen. De achteras van de V8 is van het type 'quick change', dat wil zeggen dat in tien minuten de eindoverbrenging kan worden aangepast aan een circuit. Een set tandwielen daarvoor kost slechts 70 dollar. De wielen zijn van staal, kosten een fractie van aluminium, zijn licht en zeer duurzaam. De slicks zijn 10J breed, van het merk Hoosier en zijn duurzaam. De praktijk zal bepalen met welke compound zal worden gereden.

Het geluid
Amerika kent nauwelijks geluidseisen voor autosport. Op Circuit Park Zandvoort is dat, vanwege het beperkte aantal geluidsdagen, een ander verhaal. In nauw overleg met de autofabrikant is daarom een systeem ontwikkeld; op de geluidspaal van Zandvoort kwam slechts 89 db onder volle belasting tot stand. Een zeer gunstige waarde die zo nodig in de loop van de tijd verder verlaagd kan worden.

Milieu
Racen met grote motoren is niet bepaald milieuvriendelijk. Maar DNRT heeft een ontwikkeling gestart om op termijn met biobrandstoffen te gaan rijden. Daar lenen de motoren van de nieuw gepresenteerde V8 zich bij uitstek voor. Anders dan gebruikelijk rijdt de klasse met benzine-inspuiting, terwijl in Amerika vrijwel uitsluitend met (Holly) carburateurs wordt gereden. Met inspuiting wordt het benzineverbruik echter gehalveerd.

De kosten
De definitieve kosten van de bolide zijn nog niet bekend, maar verwacht wordt dat de prijs minder dan 50.000 euro (ex btw) zal bedragen. Voor het eerst zal het ook mogelijk zijn om raceauto's te leasen voor een scherp tarief (bij Prisma Car Lease, Baarn). De motor en versnellingsbak worden, bij normaal onderhoud, geacht circa drie jaar te kunnen rijden. Onderdelen zijn (relatief) goedkoop en de seizoenskosten kunnen dan ook laag blijven.

De serie
De V8 klasse zal als basis de semi-endurance races rijden van het DNRT (B-groep). Dat zijn races van ongeveer drie uur, al of niet gesplitst in tweeën. Dat betekent dat het ook mogelijk is om met twee rijders op een auto mee te doen. Gezien de hevigheid van de auto is dat zelfs gewenst. De serie bestaat uit 7 wedstrijden per seizoen. Ieder evenement wordt, zoals bij DNRT gebruikelijk, op één dag verreden. Zowel op weekend- als op weekdagen. De deelnemers aan de evenementen van DNRT zijn voor een groot deel ondernemers. Juist de compacte duur van de evenementen is voor hen van belang.

Lange adem
De auto is gemaakt voor de lange adem. Naast de serie zal het mogelijk zijn om aan andere wedstrijden deel te nemen. Zoals de Winterserie, maar ook de 24 uur van Dubai en andere lange en korte wedstrijden. De wagen is erop gemaakt.

Voor wie
De V8 is bedoeld voor de ervaren rijders van het DNRT en niet voor jonge talenten. De minimum leeftijdsgrens is 30 jaar. Voor rijders die weten dat zij niet meer als coureur naar de Formule 1 gaan. De klasse is dus vooral voor het plezier in de sport. Sportiviteit staat dan ook bovenaan. De rijders moeten vooral ook na de race gezellig na kunnen praten. Er is een ballotagecommissie.

Snelheid
De eerste indicaties geven aan dat de auto tot snelle rondetijden in staat zal zijn. De grens van de 1 minuut 50 op een rondje Zandvoort zou op termijn in zicht kunnen komen. De topsnelheid zal, bij voldoende lengte van de weg, wel eens rond een indrukwekkende 330 kilometer per uur kunnen liggen.

Sponsors
De klasse wordt gesponsord door Prisma Car Lease in Baarn, het bedrijf waar het ook mogelijk is een V8 te leasen. Verder ondersteunt ook het Baarnse Falcon Sportswear de nagelnieuwe klasse.

Specificatie wagen:
Chassis: Nascar type spaceframe
Carrosserie: Nascar Late Model
Motor: LS2 aluminium, 6.0 liter inhoud
Vermogen: 450 pk (550 Nm) bij 6500 tpm
Massa leeg: Circa 1050 kg
Topsnelheid: Circa 330 km/u
Velgen: Staal, 10 X 15
Banden: Hoosier 10 x 15
Lengte: 5,50 meter, breedte 2,0 meter
Klasse sponsor: Prisma Car Lease, Baarn



Ingezonden persbericht