ChristenUnie
Bijdrage debat capaciteit op het spoor
dinsdag 30 oktober 2007 13:53
De heer Cramer (ChristenUnie):
Voorzitter. Naar aanleiding van het overleg over ERTMS, de
capaciteitsproblemen op het spoor en de Betuweroute heb ik twee moties
voorbereid. Met de minister is uitvoerig gesproken over de invoering
van ERTMS. Het conceptimplementatieplan is mede geschreven naar
aanleiding van een door de Kamer aangenomen motie van mijn collega
Slob. De minister constateert dat nog veel zaken moeten worden
onderzocht en beschouwt het implementatieplan van de sector daarom als
concept. Verder overleg moet nog volgen. Juist nu de spoorbeveiliging
op veel plaatsen aan vervanging toe is, is het van belang dat er hard
wordt gewerkt aan een definitief implementatieplan waarover de Kamer
van gedachten kan wisselen. Hierbij moet naar mijn overtuiging
specifiek worden gekeken naar de mogelijke bijdrage van ERTMS aan het
vergroten van de capaciteit van het spoor. Ik dien daarom mede namens
de heer Roemer van de SP-fractie de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de regering in het regeerakkoord een vervoersgroei van
5% per jaar beoogt en op 19 november 2007 een markt- en
capaciteitsanalyse en een actieplan spoor zal presenteren;
overwegende dat door toepassing van het Europese systeem ERTMS de
presentaties van het spoorsysteem kunnen worden verbeterd;
constaterende dat in samenhang met de andere maatregelen
(inhaalsporen, energievoorziening, verkeersbeheersing etc.) de
prestaties verder kunnen worden geoptimaliseerd;
constaterende dat de motie-Slob (29644, nr. 34) reeds oproept tot een
systeemsprong voor de spoorinfrastructuur;
constaterende dat de minister het door de spoorsector ingediende
implementatieplan ERTMS als een concept beschouwt;
verzoekt de regering, binnen zes maanden te komen met een strategische
analyse waarin de mogelijkheden van prestatieverbetering van het
spoorsysteem door de invoer van ERTMS worden beschouwd en waarbij het
halen van de doelen, zoals genoemd in de motie-Slob, centraal staat en
de Kamer een definitief implementatieplan ERTMS te sturen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Cramer en Roemer. Naar mij
blijkt, wordt zij voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 55 (29893).
De heer Cramer (ChristenUnie):
Mijn tweede motie betreft het tijdig overbelast verklaren van
infrastructuur als een capaciteitstekort ontstaat in de nabije
toekomst, zodat er tijdig maatregelen kunnen worden genomen. Dit onder
het motto "regeren is vooruitzien". Tijdens het debat heb ik een vraag
gesteld over de vertaling van de EU-richtlijn hierover. De vertaling
bleek wel te kloppen als een overbelastverklaring wordt afgegeven op
basis van een capaciteitsaanvraag van vervoerders voor het
eerstvolgende dienstregelingsjaar. De richtlijn beoogt echter ook, te
wijzen op de verantwoordelijkheid van de infrastructuurbeheerder als
deze verwacht dat er in de nabije toekomst onvoldoende capaciteit zal
zijn op de infrastructuur. Het lijkt mij wel nodig dat ProRail hier
een taak krijgt, ongeacht de verantwoordelijkheid van de minister, om
analyses uit te voeren. Daarom dien ik de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat in het capaciteitsverdelingsproces 2008 sprake is van
een groot aantal capaciteitsknelpunten op het spoor en dat dit aantal
knelpunten de komende jaren zeker zal toenemen;
overwegende dat een tijdige signalering en aanpak van
capaciteitsknelpunten op het spoor noodzakelijk is, mede gelet op de
groeiambitie van het kabinet;
overwegende dat de EU-richtlijn 2001/14, artikel 22 lid 1,
voorschrijft dat ProRail infrastructuur die naar verwachting in de
nabije toekomst met onvoldoende capaciteit te kampen zal hebben,
onverwijld tot overbelaste infrastructuur verklaart, waarna een
capaciteitsanalyse wordt verricht en een capaciteitsvergrotingsplan
moet worden opgesteld;
constaterende dat in het Besluit capaciteitsverdeling
hoofdspoorweginfrastructuur dit onverwijld overbelast verklaren van
infrastructuur die naar verwachting in de nabije toekomst met
onvoldoende capaciteit kampt, niet is opgenomen;
constaterende dat ProRail -- om die reden of om een andere reden --
infrastructuur die naar verwachting in de nabije toekomst met
onvoldoende capaciteit te kampen zal hebben, niet onverwijld tot
overbelaste infrastructuur verklaart;
verzoekt de regering, het Besluit capaciteitsverdeling
hoofdspoorweginfrastructuur aan te passen, zodanig dat ProRail
infrastructuur onverwijld overbelast moet verklaren als deze naar
verwachting in de nabije toekomst, uitgaande van een minimaal
gelijkblijvende kwaliteit van het treinproduct, een capaciteitstekort
heeft;
verzoekt de regering tevens, tot het moment van aanpassing van
bovengenoemd besluit ProRail ertoe aan te zetten om reeds te handelen
alsof de aanpassing reeds een feit is,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Cramer. Naar mij blijkt, wordt
zij voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 56 (29893).