AutoRai

Hyundai onthult de nieuwe i10

(10/31/2007)
Hyundai zet de vernieuwing van het programma in hoog tempo door. In New Delhi (India) werd vandaag met klaroengeschal de nieuwe Hyundai i10 onthuld. De Europese versie van deze compleet nieuwe opvolger van de zeer populaire Hyundai Atos wordt begin december voor het eerst in Europa getoond tijdens de Salone Internazionale DellâAutomobile Bologna, ofwel de internationale Motor Show van Bologna in Italië. De nieuwe Hyundai i10 is vanaf februari 2008 leverbaar in Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.

Met de nieuwe i10 heeft Hyundai opnieuw een sterk nummer in het fel beconcurreerde A-segment. Hyundai heeft met de Atos al jarenlang een zeer belangrijk en vooral uiterst populair model in het gamma. De Atos is een echte winnaar vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid van de auto, de fijne motor, de rijke uitrusting, de hoge zitpositie én de prettige prijs.

Hyundai i10 overtreft zelfs de populaire Atos
De nieuwe Hyundai i10 overtreft nu zelfs de Hyundai Atos op alle fronten en zet daarmee direct de toon in zijn klasse. De i10 is met 3.565 mm niet langer, maar met 1.595 mm wel 70 mm breder. De wielbasis van de Hyundai i10 is met 2.380 mm zelfs de langste in zijn klasse. Doordat de breedte is toegenomen heeft de Hyundai i10 een nog aantrekkelijker uiterlijk gekregen, dat vooral Europese klanten nog meer zal aanspreken. Standaard krijgt de Hyundai i10 vijf deuren en een in twee delen neerklapbare achterbank.
Uiteraard is ook de binnenruimte van de nieuwe Hyundai i10 ten opzichte van de Atos flink gegroeid, wat ten goede is gekomen aan het comfort van de inzittenden en de laadruimte. De motor is krachtiger en zuiniger. Doordat Hyundai India, dat de nieuwe i10 vervaardigt, flink heeft geïnvesteerd in efficiënte productieprocessen, is de kwaliteit van de nieuwe Hyundai i10 nog verder verbeterd ten opzichte van de Hyundai Atos.

Meer pkâs, minder CO2-uitstoot
De nieuwe Hyundai i10 wordt aangedreven door een krachtige en zeer zuinige viercilinder 1.1i CVVT-benzinemotor van 66 pk (49 kW) bij 5.500 t.p.m. De trekkracht van deze kleine krachtbron bedraagt 99 Nm bij 2.800 t.p.m. De CO2-uitstoot is met 119 g/km (was 131 g/km) duidelijk onder de milieunorm, waardoor de Hyundai i10 in aanmerking komt voor het aantrekkelijke brandstoflabel B. Het gecombineerde verbruik is 5,00 l/100 km (1 liter op 20 kilometer). De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5 versnellingen transmissie, of een volautomatische 4-traps automatische transmissie, waarvan de pook op een ergonomische wijze is geplaatst in de middenconsole.

Eigentijds en dynamisch design
Het design van de Hyundai i10 wordt bepaald door glooiende lijnen, die de auto een eigentijds en een aantrekkelijk voorkomen geven. Ook met het interieur heeft Hyundai met de i10 een flinke stap voorwaarts gemaakt. Het design is kwalitatief nog beter en moderner. De gebruikte materialen luxer én completer.
De nieuwe Hyundai i10 heeft een volledig Europees vormgegeven dashboard met een geïntegreerd audiosysteem. De Hyundai i10 kan worden voorzien van vier airbags, ABS, gordelspanners, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, stoelverwarming, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, aluminium velgen, mistlampen en airconditioning. Details over de verschillende uitvoeringen worden later gecommuniceerd. Binnenkort zal ook de (scherpe) prijs van de Hyundai i10 bekend worden gemaakt.