Openbaar vervoer in provincie moet op de klok rijden
31-10-2007 -
Computers in de bus met mobiele aansluiting voor controle op stiptheid
Bussen die te vroeg vertrekken of te laat aankomen. Het is een
ergernis voor nogal wat reizigers in het openbaar vervoer. De
provincie Utrecht gaat daaraan scherpere eisen stellen. De bussen die
vanaf eind 2008 in opdracht van de provincie rijden, moeten stipter op
de klok rijden. Vertrekt de bus te vroeg of moet de reiziger te vaak
lang wachten? Dan wacht de vervoerder een boete die jaarlijks kan
oplopen tot 400.000 euro.
De provincie Utrecht introduceert deze stiptheidseisen in het bestek
dat door GS is vastgesteld. Op basis van dit bestek wordt binnenkort
een openbare aanbesteding gedaan van het openbaar vervoer in de
provincie Utrecht in de periode 2009-2016. Aanleiding om extra
aandacht te besteden aan een punctueel openbaar vervoer is een
nulmeting die in opdracht van de provincie is uitgevoerd. Daaruit
blijkt dat gemiddeld ruim 20% van de bussen te laat aankomt en 9% van
de bussen in het streekvervoer te vroeg vertrekt. GS hebben daarom
besloten om in de vergunningsvoorschriften scherpe eisen te stellen.
Vanaf 2009 geldt de norm dat niet meer dan 1% van alle bussen te vroeg
vertrekt. In het geval van bussen die laat aankomen (met meer dan 3
minuten vertraging) is de stelregel dat dit niet meer dan 15% van alle
ritten mag zijn. Valt een busrit uit, terwijl dit wel voorkomen had
kunnen worden? Ook dan heeft dit financiële gevolgen en betaalt de
vervoerder per uitgevallen rit 250 euro boete.
Om toezicht te houden op de kwaliteit van het openbaar vervoer
schrijft de provincie verder voor dat alle bussen vanaf 2009 zijn
voorzien van boordcomputers. Door middel van een aansluiting op het
mobiele telefonienetwerk levert deze apparatuur actuele informatie op
over eventuele overschrijdingen van de reistijden. Op deze manier
wordt vooral gemeten op knooppunten of de reiziger voldoende tijd
heeft om over te stappen. De klant heeft ook een belangrijke stem in
de beoordeling van de dienstverlening door de vervoerder. Jaarlijks
wordt hiervoor onder de reizigers een enquête gehouden. Als het
rapportcijfers hoger dan een 7,5 uitvalt, dan kan de vervoerder
rekenen op een financiële bonus.
Nieuw: actuele reisinformatie over bus en trein
Comfortabele bussen met voldoende zitplaatsen zijn een belangrijk
aandachtspunt in het wensenpakket van de provincie. Een nieuw fenomeen
in de Utrechtse bussen zal zijn dat deze worden voorzien van een
display. De reiziger wordt op die manier geïnformeerd bij welke
eerstvolgende halte de bus stopt. In het geval dat de busrit eindigt
op een treinstation komt op het scherm ook te staan hoe laat de
actuele vertrektijd is van aansluitende treinen. De provincie wil op
deze manier ervoor zorgen dat de reiziger in het openbaar vervoer
bediend wordt met een compleet pakket aan informatie over
overstapmogelijkheden.
Hoe nu verder?
Nadat GS eind oktober het bestek hebben behandeld voor de nieuwe
vergunningen start de openbare aanbesteding van het openbaar vervoer.
In maart 2008 is bekend aan welke busmaatschappij de provincie Utrecht
opdracht geeft om de komende acht jaar het openbaar vervoer te
verzorgen. Voor de financiering van het openbaar vervoer in deze
periode stelt de provincie jaarlijks circa 24 miljoen euro
beschikbaar.
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196
Provincie Utrecht