Provincie Utrecht

Openbaar vervoer in provincie moet op de klok rijden

31-10-2007 -

Computers in de bus met mobiele aansluiting voor controle op stiptheid

Bussen die te vroeg vertrekken of te laat aankomen. Het is een ergernis voor nogal wat reizigers in het openbaar vervoer. De provincie Utrecht gaat daaraan scherpere eisen stellen. De bussen die vanaf eind 2008 in opdracht van de provincie rijden, moeten stipter op de klok rijden. Vertrekt de bus te vroeg of moet de reiziger te vaak lang wachten? Dan wacht de vervoerder een boete die jaarlijks kan oplopen tot 400.000 euro.

De provincie Utrecht introduceert deze stiptheidseisen in het bestek dat door GS is vastgesteld. Op basis van dit bestek wordt binnenkort een openbare aanbesteding gedaan van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht in de periode 2009-2016. Aanleiding om extra aandacht te besteden aan een punctueel openbaar vervoer is een nulmeting die in opdracht van de provincie is uitgevoerd. Daaruit blijkt dat gemiddeld ruim 20% van de bussen te laat aankomt en 9% van de bussen in het streekvervoer te vroeg vertrekt. GS hebben daarom besloten om in de vergunningsvoorschriften scherpe eisen te stellen. Vanaf 2009 geldt de norm dat niet meer dan 1% van alle bussen te vroeg vertrekt. In het geval van bussen die laat aankomen (met meer dan 3 minuten vertraging) is de stelregel dat dit niet meer dan 15% van alle ritten mag zijn. Valt een busrit uit, terwijl dit wel voorkomen had kunnen worden? Ook dan heeft dit financiële gevolgen en betaalt de vervoerder per uitgevallen rit 250 euro boete.

Om toezicht te houden op de kwaliteit van het openbaar vervoer schrijft de provincie verder voor dat alle bussen vanaf 2009 zijn voorzien van boordcomputers. Door middel van een aansluiting op het mobiele telefonienetwerk levert deze apparatuur actuele informatie op over eventuele overschrijdingen van de reistijden. Op deze manier wordt vooral gemeten op knooppunten of de reiziger voldoende tijd heeft om over te stappen. De klant heeft ook een belangrijke stem in de beoordeling van de dienstverlening door de vervoerder. Jaarlijks wordt hiervoor onder de reizigers een enquête gehouden. Als het rapportcijfers hoger dan een 7,5 uitvalt, dan kan de vervoerder rekenen op een financiële bonus.

Nieuw: actuele reisinformatie over bus en trein Comfortabele bussen met voldoende zitplaatsen zijn een belangrijk aandachtspunt in het wensenpakket van de provincie. Een nieuw fenomeen in de Utrechtse bussen zal zijn dat deze worden voorzien van een display. De reiziger wordt op die manier geïnformeerd bij welke eerstvolgende halte de bus stopt. In het geval dat de busrit eindigt op een treinstation komt op het scherm ook te staan hoe laat de actuele vertrektijd is van aansluitende treinen. De provincie wil op deze manier ervoor zorgen dat de reiziger in het openbaar vervoer bediend wordt met een compleet pakket aan informatie over overstapmogelijkheden.

Hoe nu verder?
Nadat GS eind oktober het bestek hebben behandeld voor de nieuwe vergunningen start de openbare aanbesteding van het openbaar vervoer. In maart 2008 is bekend aan welke busmaatschappij de provincie Utrecht opdracht geeft om de komende acht jaar het openbaar vervoer te verzorgen. Voor de financiering van het openbaar vervoer in deze periode stelt de provincie jaarlijks circa 24 miljoen euro beschikbaar.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196