VNU Media lanceert grootste online marketingdatabase van Nederland

31/10/2007 15:09
Creative Venue BV


Haarlem - VNU Media werkt aan een nieuwe online directory die een compleet overzicht zal gaan bieden van alle ondernemingen die werkzaam zijn in de marketing- en communicatiebranche. De opzet van de nieuwe site, www.marketingdirectory.nl, is primair toegesneden op de wensen van marketing- en communicatieprofessionals. Daarnaast kunnen ook bedrijven die incidenteel op zoek zijn naar een drukker, evenementenbureau of copywriter de site eenvoudig gebruiken. Met marketingdirectory.nl zet VNU Media een volgende stap in de verdere uitbouw van haar online B-to-B diensten, één van de twee strategische pijlers van de onderneming.

De lancering van marketingdirectory.nl staat gepland voor januari 2008. De database zal dan gegevens van tussen de 9.000 en 12.000 dienstverleners in de marketing- en communicatiebranche bevatten, schat Quintin Schevernels, directielid van VNU Media en verantwoordelijk voor alle online uitgeefactiviteiten.

Volgens Schevernels zal de site leiden tot meer transparantie in de branche: "Eigen onderzoek heeft ons geleerd dat de huidige aanbieders van dit soort informatie ofwel te generiek, ofwel te specialistisch zijn. Wij denken dat er grote behoefte is aan een online directory die de volledige branche afdekt en die in de wijze van rangschikking, de te gebruiken zoekcriteria en de rijkdom aan informatie tegemoet komt aan de wensen van de huidige marketing- en communicatieprofessional en de technische mogelijkheden beter benut."

Zoekresultaten op maat
Een basisvermelding in marketingdirectory.nl wordt gratis. Daarnaast introduceert VNU Media een aantal betaalde (fixed fee) pakketen die voor extra exposure kunnen zorgen. Voor bezoekers van de site is alle data gratis toegankelijk. VNU Media gaat zelf actief op zoek naar bedrijven die in marketingdirectory.nl niet mogen ontbreken en de komende periode zal er met vele partijen contact worden gezocht om hun bedrijfsinformatie te verrijken. De lancering zal ondersteund worden met een campagne.

Schevernels: "We streven naar 100% dekking op termijn. Dat wil zeggen dat marketingdirectory.nl alle aanbieders in alle segmenten snel en eenvoudig vindbaar wil maken. Eén van de belangrijkste uitdagingen ligt daarbij in het up-to-date houden van de data en een slimme inrichting van de zoekfunctionaliteiten, daar gaat veel van onze aandacht naar uit."

De kracht van marketingdirectory.nl ligt mede in het feit dat de directory geen 'vertaling' is van een bestaande printuitgave, maar van meet af aan ontwikkeld wordt als online service. Dankzij de inzet van slimme internettechnologie zal de site niet alleen buitengewoon gebruiksvriendelijk zijn, maar ook in hoge mate betrouwbaar en up-to-date. Schevernels: "Omdat we de directory van de grond opbouwen maken we hem zeer toegankelijk voor search engines. Verder stellen we de data uit de directory via API's beschikbaar aan andere online uitgevers die daardoor eenvoudig gedeeltes van de database op hun site kunnen plaatsen."

Op koers
De lancering van marketingdirectory.nl sluit naadloos aan op de nieuwe strategische koers die VNU Media sinds begin van dit jaar voert. Nadat het

bedrijf recent zowel haar modetitels als enkele PC titels verkocht, is de focus sinds deze zomer geheel en al gericht op innovatie en verdere uitbouw van activiteiten in de recruitment markt en het ontwikkelen van B-to-B diensten voor de zakelijke markt.

Schevernels: "De komende maanden zullen we vooral gebruiken om de content van marketingdirectory.nl te verifiëren en op het door ons gewenste peil te brengen. Voor ons is dit een belangrijke pilot voor de ontwikkeling van andere hoogwaardige online diensten voor de zakelijke markt."

Links: http://www.vnumedia.nl