Ingezonden persbericht

NATIONALE HOORSTICHTING

NEDERLANDERS TE OPTIMISTISCH OVER KWALITEIT EIGEN GEHOOR

1 miljoen mensen testen gehoor bij Nationale Hoorstichting - 19% hoort slecht

Den Haag, 31 oktober 2007
Ruim 1 miljoen Nederlanders hebben hun gehoor getest via de hoortesten van de Nationale Hoorstichting. Gemiddeld 19% van de deelnemers heeft een slecht gehoor, terwijl maar 5% dat vooraf dacht. Vooral jongeren schatten het eigen gehoor te positief in. De symbolische grens van 1 miljoen werd vanmiddag gepasseerd op de Haagse Stebo-school, in aanwezigheid van de heer De Goeij, directeur-generaal Volksgezondheid van het Ministerie van VWS en Pauline Smeets, PVDA-parlementariër en voorzitter van de Vaste Kamercommissie Volksgezondheid. Tijdens een master class lanceerden de rappers Lange Frans en Baas B hun eigen versie van de hoortest op www.oorcheck.nl. De rapclass werd verzorgd door ArtMark, bureau voor cultuureducatie.

De belangstelling voor anonieme snelle hoortesten blijft onverminderd groot bij zowel volwassenen als jongeren. In 2006 werden maar liefst 292.836 testen gedaan. Uit een analyse van de resultaten blijkt dat de deelnemers hun eigen gehoor vaker overschatten dan onderschatten. Vooraf beoordeelt ongeveer 5% van de deelnemers het eigen gehoor als "slecht" en ongeveer 35% als "minder goed". Uit de uitslagen van de screeningtesten met spraak in ruis bleek 19% "slecht" te horen en 25% "minder goed". Met name jongeren zijn te optimistisch over het eigen gehoor, terwijl juist deze doelgroep het vaakst wordt blootgesteld aan hard geluid. Beschadigingen door te harde muziek zijn op latere leeftijd niet meer te verhelpen. Eens kapot is altijd kapot.

Hoortest doorbreekt passieve houding
De helft van de deelnemers aan de telefonische Nationale Hoortest die onvoldoende of slecht scoren, ondernemen actie in de vorm van een bezoek aan huisarts, KNO-arts, audiologisch centrum, audicien, e.d. Dat is belangrijk, omdat slechthorenden gemiddeld 11 jaar wachten, voordat ze overgaan tot de aanschaf van een hoortoestel. De hoortesten vormen een belangrijk middel om bewustwording te kweken en om de deelnemers feitelijke informatie te verschaffen over de kwaliteit van het eigen gehoor.

De Nationale Hoorstichting lanceerde in januari 2003 de eerste test, de Nationale Hoortest. Geïnteresseerden kunnen telefonisch (0900-4560123) in een paar minuten tijd het gehoor testen. In oktober 2004 werd de internetversie toegevoegd. Inmiddels zijn nog drie testen toegevoegd: de Oorcheck voor jongeren van 11 tot 24 jaar, de Kinderhoortest voor kinderen van 4 tot 12 jaar en de Bedrijfsoorcheck voor werknemers. De Oorcheck is het meest succesvol met bijna 500.000 bezoekers in 2,5 jaar tijd.