Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4

2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n)
31 oktober 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2007/1330/56084 2060719400 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Haverkamp over de bewegwijzering vanaf snelwegen naar ziekenhuizen.


1. Bent u bekend met het artikel "Verwijs- en fileborden bij toeristische attracties"1? Kunt u aangeven hoe uw opmerking "Als mensen de attracties niet meer weten te vinden, zitten we op de verkeerde weg" zich verhoudt tot de brief van 13 maart
20072 waarin u het verzoek van Tergooiziekenhuizen inzake de wijziging van de verwijzing langs de A1 van `Gooi Noord' in `Tergooi-Blaricum', alsmede een verzoek om verwijzing naar `Tergooi-Hilversum' langs de A27 afwijst, met als argumenten dat mensen vooraf een kaart kunnen lezen en het ziekenhuis te weinig bedden telt?


1. Ja, ik ben bekend met het artikel. De brief van 13 maart 2007, kenmerk BBV
2007/1603 betreft een beslissing op bezwaar naar aanleiding van het door Tergooiziekenhuizen ingediende bezwaarschrift op de afwijzende beschikking tot het wijzigen van de naam "Gooi-Noord" in "Tergooi-Blaricum"op de A1 en om de bewegwijzering rondom het ziekenhuis Hilversum te veranderen in "Tergooi- Hilversum".


1 Het Parool, 18 april 2007

2 Beschikking van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, kenmerk BBV 2007/1603 Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95 Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS

RWS/SDG/NW2007/1330/56084

Tegen de beslissing op bezwaar heeft Tergooi Ziekenhuizen beroep ingesteld bij de sector bestuursrecht van de rechtbank Amsterdam. Tevens is een verweerschrift bij de rechtbank ingediend strekkende tot ongegrondverklaring van het beroep. Daarop heeft de rechter nog geen uitspraak gedaan. Omdat het geschil onder de rechter is, kan ik hier verder geen mededelingen over doen. De borden zullen overigens niet verwijderd worden, zolang de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan.

Het betreffende artikel in het Parool handelt over de bewegwijzering naar dagrecreatieve objecten. Hiervoor gelden andere criteria dan voor de bewegwijzering naar ziekenhuizen.


2. Deelt u de mening dat het vreemd is om mensen die spoedeisende hulp behoeven te vragen om voorafgaand aan de reis een wegenkaart te raadplegen, zoals gesteld in de afwijzingsgronden? Deelt u voorts de mening dat het vooraf lezen van een kaart misschien een uitgangspunt voor het plaatsen van bewegwijzering naar attractieparken kan zijn maar niet voor de bewegwijzering naar ziekenhuizen?


2. Aangezien de zaak onder de rechter is kan ik over de specifieke afwijzingsgronden geen mededelingen doen.

Uw mening dat het vooraf lezen van een kaart geen uitgangspunt voor bewegwijzering naar ziekenhuizen kan zijn, deel ik niet. Bewegwijzering is een hulpmiddel voor de weggebruiker om zijn weg te vinden op het wegennet. Uiteraard kunnen niet alle mogelijke doelen worden verwezen. Indien elk verzoek om een verwijzing zou worden gehonoreerd, zouden er bij elke afslag tientallen verwijzingen moeten worden aangebracht. Om die reden is het beleid mede gericht op het voorkomen van te veel borden langs de weg en alleen die borden toe te staan die ook daadwerkelijk een functie hebben. Hoofdcriterium hierin is dat verwijzing plaatsvindt vanaf de locatie waar weggebruikers moeten afwijken van de bestaande bewegwijzering om hun doel te bereiken. Een wegenkaart of een ander hulpmiddel, zoals het nu al veel gebruikte navigatiesysteem, blijft in veel gevallen daarom van belang.


3. Hoe beoordeelt u in dit kader de brief van de Inspectie voor de Volksgezondheid3, waarin steun wordt uitgesproken aan het verzoek van Tergooiziekenhuizen en waarin gewezen wordt op de bijzondere omstandigheden van patiënten die op weg zijn naar de spoedeisende hulp?


3. De Inspectie voor de Volksgezondheid geeft in haar brief aan bevreesd te zijn dat patiënten en hulpdiensten het ziekenhuis niet meer zouden kunnen vinden. Die vrees is naar mijn mening ongegrond. Ik ben het volledig met de Inspectie eens dat ziekenhuizen goed vindbaar moeten zijn voor patiënten en hulpdiensten. Dat wil


3 Brief van de Inspectie voor de Volksgezondheid aan de Tergooiziekenhuizen, 28 maart 2007, kenmerk 2007-
31220/pr 4/JR/dh

---

RWS/SDG/NW2007/1330/56084

echter niet zeggen dat daarvoor per definitie een vermelding op de bewegwijzering langs een snelweg nodig is.

Ik begrijp dat u met name de toegankelijkheid, beschikbaarheid en bereikbaarheid van `spoedeisende hulp' belangrijk vindt. Er bestaat op dit moment geen specifiek beleid voor de bewegwijzering langs autosnelwegen naar `spoedeisende hulp'. De behoefte aan spoedeisende hulp kan op elk moment en op elke plaats ontstaan, waaronder ook op de rijksweg. Ik ben met u van mening dat het voor mensen die spoedeisende hulp behoeven op het moment dat zij zich op een rijksweg bevinden eenvoudiger zou zijn als zij via de bewegwijzering rechtstreeks naar een eerste hulppost zouden kunnen worden geleid. Samen met betrokken partijen (decentrale wegbeheerders, CROW, ANWB, etc.) is Rijkswaterstaat momenteel aan het inventariseren of en zo ja welke aspecten van de huidige bewegwijzeringsystematiek in Nederland verbetering behoeven. Ik zal haar vragen de methodiek rond verwijzingen naar ziekenhuizen hier in mee te nemen.


4. Kunt u gelet op het argument van het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de ziekenhuislocaties te weinig bedden zouden hebben, aangeven wat het aantal bedden betekent voor de bewegwijzering naar de Eerste Hulp? Kunt u voorts aangeven of u voornemens bent de bewegwijzering van het Maxima Medisch Centrum te Noord- Brabant en het ziekenhuis de Gelderse Vallei te Ede - die beide de in de richtlijn genoemde 1000 bedden niet halen - ook te verwijderen? Of deelt u de mening dat zowel voor de Tergooiziekenhuizen als eerder genoemde ziekenhuizen een uitzondering op hoofdstuk 2.3.6 van de Richtlijn bewegwijzering zou moeten worden gemaakt? Zo ja, op welke termijn gaat u hier uitvoer aan geven? Zo neen, op welke termijn worden de genoemde borden verwijderd?


4. In het Nederlandse systeem van bewegwijzering wordt niet verwezen naar eerste hulp, maar naar ziekenhuizen (zie ook het antwoord op vraag 2).

Het aantal bedden van een ziekenhuis is een indicatie voor de hoeveelheid verkeer dat gegenereerd wordt door patiënten en bezoekers en als zodanig een criterium in het kader van de verkeersveiligheid. Ik ben niet voornemens de bewegwijzering naar het MMC Veldhoven en het ziekenhuis de Gelders Vallei te verwijderen. Het MMC Veldhoven is aangeduid vanwege het feit dat de A2 twee afritten met de naam Veldhoven kent, te weten Veldhoven en Veldhoven Zuid. MMC Veldhoven kan niet worden bereikt door het nemen van de afrit Veldhoven, maar is bereikbaar via de afrit Veldhoven Zuid. Er is geen sprake van een juiste associatie. De naam van het ziekenhuis wordt geassocieerd met een andere afrit, waardoor verwijzing op zijn plaats is. Ook voor wat betreft de Gelderse Vallei te Ede gaat het om een ziekenhuis waarvan de naam niet geassocieerd wordt met de plaats waar het is gelegen.

Overigens geldt als een van de criteria om als ziekenhuis aangeduid te worden het minimum aantal bedden van 750.


---

RWS/SDG/NW2007/1330/56084


5. Is u bekend dat de Tergooiziekenhuizen de enige ziekenhuizen zijn voor de 242.000 inwoners in de Gooi en Vechtstreek, een streek, die in toenemende mate aan het vergrijzen is? Is u voorts bekend dat meer dan 80% van de bezoekers van de ziekenhuizen deze bereiken via de snelwegen? Kunt u aangeven welke meerwaarde het niet plaatsen, en langs de A1 zelfs verwijderen, van volgborden heeft voor het toegankelijk, beschikbaar en bereikbaar zijn van spoedeisende medische hulp? Indien u de meerwaarde hiervan niet kunt benoemen, bent u dan bereid de gevraagde borden alsnog te plaatsen?


5. Ja, het is mij bekend dat Tergooiziekenhuizen de enige ziekenhuizen zijn voor de
242.000 inwoners van de Gooi en Vechtstreek. Als u zegt dat meer dan 80% van de bezoekers van de ziekenhuizen deze per snelweg bereiken, dan neem ik dat aan.

De meerwaarde van het verwijderen van de borden is gelegen in het voorkomen van de aanwezigheid van borden zonder functie op rijkswegen. Het vastgestelde beleid is redelijk en ook op redelijke wijze toegepast. Zie ook het antwoord op vraag 1 en 2.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---