Fairtrade week leidt tot forse groei in omzet bananen en citrusfruit

31/10/2007 16:43



Stichting Max Havelaar



Stichting Max Havelaar startte vorige week met de eerste Max Havelaar Fairtrade week. De week die nu nog in volle gang is laat al enorme resultaten zien. Agrofair, leverancier fruit van het eerste uur, rapporteert een weekomzet citrusfruit 15 maal zo groot als een normale weekomzet. Voor bananen is dat 8 maal zoveel. Consumenten zijn dus zeer bereid om Fairtrade producten aan te schaffen en dat is goed nieuws voor de boeren in ontwikkelingslanden.

Monique Schlepers van Agrofair: "Wij zijn erg blij met het grote succes van de eerste Fairtrade week. Door dit succes verwachten wij een goed vervolg van de verkopen van ons Oké Fruit met het Max Havelaar/Fairtrade Keurmerk." Ook de Zambolu wijn van leverancier Lovian verkoopt boven verwachting. Bij slijterijketen MITRA is dat nu al 50% meer dan waar ze op gerekend hadden. Ook de supermarkten zien zeer goede omzetten. Derrick Neleman, directeur Lovian wijnen: "We zijn zeer blij verrast met deze ontwikkeling bij MITRA. Als pionier van importeurs van wijnen met het Max Havelaar Keurmerk is het zeer verheugend om te zien hoe snel het product zijn weg vindt naar de consument".

De Fairtrade week is door Dirk van de Broek en Dirk III aangegrepen om Stellar wijn te introduceren. De eerste cijfers zien er goed uit.

Ook leverancier van producten met het Max Havelaar Keurmerk, Fair Trade Original, ziet een verdubbeling van de omzet. Paula van de Kamp van Fairtrade Original:"Alleen al aan onze omzetcijfers zien we dat de Fairtrade Week gewoon werkt. En dat is het allerbeste nieuws voor de producenten in ontwikkelingslanden".

De Max Havelaar Fairtrade week wordt georganiseerd om zoveel mogelijk (nieuwe) consumenten aan te trekken voor producten met het Max Havelaar Keurmerk voor Fairtrade. De Keurmerkorganisatie ziet een sterk groeiende belangstelling voor Fairtrade, zowel onder consumenten als in het bedrijfsleven. Mensen realiseren zich dat zij zélf het verschil kunnen maken. Door in Fairtrade week aandacht en energie te bundelen wil de stichting hen een extra zetje geven tot aankoop van Max Havelaar gecertificeerde producten. En dat lukt en dat terwijl de drukste dagen in de winkels nog moeten komen!

Gedurende deze week wordt in Nederland op vele manieren aandacht besteed aan eerlijke handel, waar het Max Havelaar Keurmerk voor staat. Zo zijn er acties op de winkelvloer bij meer dan 3.000 supermarkten en andere winkels, een mediacampagne, lezingen en nog veel meer. "Dit overtreft mijn verwachtingen. Dat retailers de eerste Fairtrade week zo oppakken is echt geweldig", zegt Bert Jongert, marktmanager Retail Max Havelaar.

Het Max Havelaar Keurmerk garandeert dat importeurs en handelaren producten volgens fatsoenlijke handelsvoorwaarden inkopen bij boerenbedrijven in ontwikkelingslanden. Max Havelaar hanteert hiervoor de internationale Fairtrade richtlijnen, waarin minimumprijzen voor producten worden betaald. De minimumprijs zorgt ervoor dat tenminste de kosten voor duurzame productie worden gedekt. Daarnaast is er een extra ontwikkelingspremie, zodat boerenorganisaties kunnen investeren in de toekomst van hun onderneming of hun gemeenschap.





http://www.maxhavelaar.nl