Ingezonden persbericht

Gebrekkige communicatie grootste veroorzaker faalkosten
Ook de uitvoerbaarheid van het ontwerp zou beduidend meer aandacht mogen krijgen

Rotterdam - 31 oktober 2007. De 'post' faalkosten wordt op een schrikbarende 6 miljard ingeschat (10% van de bouwomzet, bron USP Marketing Consultancy 2005). Naar nu blijkt schrijft de bouwsector de oorzaak van die faalkosten voornamelijk toe aan een gebrekkige gegevensuitwisseling en communicatie (21%), alsmede aan te weinig aandacht voor uitvoerbaarheid in de ontwerpfase (20%). Beide zaken waarop goed en concreet ingegrepen kan worden. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder het BouwPanel (www.bouwpanel.nl).

Communiceren van gegevens blijkt grootste uitdaging in de strijd tegen faalkosten
Binnen alle marktpartijen weet men waar de oorzaken van faalkosten liggen. Met afstand worden gebrekkige communicatie (21%) en een onuitvoerbaar ontwerp (20%) als belangrijkste oorzaak van faalkosten toegewezen. In de communicatie speelt de gegevensuitwisseling een belangrijke rol: het bouwproces is wat betreft aantal partijen en deelprocessen bijzonder complex. Al deze min of meer losse partijen en processen moeten gecoördineerd en op elkaar afgestemd worden: waar zich veel afstemmingsmomenten voordoen, is het risico op 'falen' ook groot. De aandacht voor gegevensuitwisseling is dus essentieel en standaardisatie ofwel uniformiteit eerder eis dan wens. ICT-oplossingen zouden hier uiteraard een belangrijke rol in kunnen spelen.

Wat bedacht wordt, moet wel goed uitvoerbaar zijn
Tijdens de ontwerpfase zou onvoldoende aandacht zijn voor de uitvoerbaarheid waardoor onnodig veel fouten (faalkosten) gemaakt worden. Dit is opvallend want de scheiding in een ontwerpende en uitvoerende partij wordt niet zelden gekozen vanuit kostentechnisch oogpunt: met een onafhankelijk ontwerp in de hand kan een 'voordelige' uitvoerende partij gekozen worden.

Overigens is het niet zo dat alleen de uitvoerders (aannemers) dit als oorzaak toewijzen: ook de ontwerpers (voorschrijvers) zelf zien duidelijk winst in meer aandacht voor de uitvoerbaarheid van het ontwerp. Voor de opdrachtgevers is het zelfs de belangrijkste veroorzaker (19%) van faalkosten; gevolgd door de veronderstelling dat het leveren van kwaliteit aan de eindgebruiker niet centraal staat (14%). Ook voor voorschrijvers is dit een belangrijke oorzaak (15%); voor de aannemers echter weer een stuk minder (5%).

Voorschrijvende partijen wijzen ook nog naar het "Programma van Eisen" dat veelal van onvoldoende kwaliteit zou zijn en daardoor voor onnodig veel aanpassingen tijdens het bouwproces zorgt (13%).

Natuurlijk zitten faalkosten verscholen in vele verschillende procesdelen en bij de bouw betrokken partijen, maar toch lijkt er een zekere consensus te zijn over waar de winst in ieder geval behaald zou kunnen worden: beter communiceren en bewuster ontwerpen.

Wij verzoeken u vriendelijk, indien u overgaat tot publicatie, ons hiervan een bewijsexemplaar toe te sturen. Mocht u verder nog vragen hebben, dan zijn wij bereikbaar via e-mail en op onderstaand adres.

USP Marketing Consultancy
drs. Rick van den Bos
Telefoon: 010-2066900
E-mail: vandenbos@usp-mc.nl
Internet : www.usp-mc.nl



Ingezonden persbericht