NEN


Preventie, verzuim en re-integratiebeleid

vrijdag 2 november 2007, 11:25

Het actief voeren van integraal beleid op preventie, verzuim en re-integratie getuigt van goed werkgeverschap. Dit blijkt uit onderzoek dat Agis Fit in Bedrijf liet uitvoeren onder ruim 1.500 bedrijven. Ruim 80% van de respondenten gaf aan dat deze items in relatie staan met goed management.

Bedrijven zien in een actieve preventie, verzuim en re-integratiebeleid de mogelijkheid om goodwill te kweken bij hun medewerkers. Werkgevers verwachten dat dit hun imago ten goede komt. Meer dan de helft van de organisaties denkt ook succesvoller te kunnen zijn bij het werven van personeel, zeker ten tijde van krapte op de arbeidsmarkt.

Complex en diffuus
Bijna 70% van de bedrijven ziet wet- en regelgeving als de Wet Verbetering Poortwachter en Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) als complex en diffuus. De meeste vinden ook dat hiervoor een professionele partij moet worden ingeschakeld. Reden waarom meer dan de helft van de bedrijven samenwerkt met een arbodienst en 7% schakelt voor de arbo- en verzuimtaken een zorgverzekeraar in. Toch voert 17% van de bedrijven alle verplichte arbo- en verzuimtaken zelf uit, waarvoor een bedrijfsarts wordt ingehuurd of de onderneming een arts in dienst heeft.

Goed gesprek voorkomt verzuim
Het verder terugdringen van ziekteverzuim is voor veel werkgevers een alledaagse kwestie. Gesprekken met de werknemers dragen hier aan bij, volgens Kees van Vliet van de Nederlandse Vereniging Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en bedrijfsarts Francis Foury. Beide artsen zijn van mening dat verzuim door veel factoren kan worden veroorzaakt. Zo heeft een werknemer die verzuimt vanwege een arbeidsconflict er geen baat bij als hij in het medisch circuit belandt. Een goed gesprek tussen werkgever en werknemer is een betere oplossing.

Streng ingrijpen
Toch moeten werkgever volgens Van Vliet en Foury streng ingrijpen bij onrechtmatig verzuim. Zoals bij regelmatig maandagmorgen 'ziekteverzuim'. De werkgever doet er dan goed aan dit te noteren in het dossier van de werknemer en een serieus gesprek met deze persoon aan te gaan.
Volgens Foury hoeft een werkgever echter niet meteen actie te ondernemen, als een werknemer een keer een baaldag heeft. Komt dit vaker voor, dan is er wel reden tot een serieus gesprek.

Goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap scoort in Nederland. In internationaal opzicht hebben Nederlandse bedrijven een open cultuur, maatwerk in arbeidsrelaties en goede ontwikkelingsmogelijkheden van werknemers. Dat concluderen onderzoekers van TNO in de publicatie 'Goed werkgeverschap in internationaal perspectief', waarin de bedrijfscultuur van zestien Europese landen is vergeleken. Onder goed werkgeverschap verstaat TNO 'de mate waarin werkgevers optimaal rekening houden met hun werknemers, zonder dat deze zorg ten koste gaat van organisatiebelangen'.
Nederlandse bedrijven scoren volgens de onderzoekers redelijk hoog als het gaat om goed werkgeverschap. Een kanttekening hierbij is dat dit nog onvoldoende ingebed is in de bedrijfsorganisatie. Goed werkgeverschap moet onderdeel worden van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Zo hebben personeelsmanagers een veel betere ingang bij de top van bedrijven, stelt TNO-onderzoek en
-adviseur Erik Jan van Dalen.

Bron: P&O Actueel
zie ook de volgende gerelateerde onderwerpen:
Praktijkgids Beheersing van werkdruk - Een ergonomische benadering (Publicatie) Zie het origineel