Gemeente Maasgouw


Leden rekenkamer beëdigd

Op grond van de bepalingen in de Gemeentewet is elke gemeente verplicht een rekenkamer of een rekenkamercommissie in te stellen. In de raadsvergadering van 20 september 2007 heeft de benoeming van de voorzitter en leden van de rekenkamercommissie van de gemeente Maasgouw plaatsgevonden. Op 1 november zijn de voorzitter en de leden beëdigd door de voorzitter van de gemeenteraad.

De rekenkamercommissie onderzoekt de doelmatigheid (efficiency), doeltreffendheid (effectiviteit) en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Dit onderzoek is gericht op het verkrijgen van beter inzicht in het gemeentelijk handelen en heeft als doel daaruit lessen te trekken voor de toekomst. Door middel van onderzoek en rapportage wordt inzicht gegeven in het opereren van het gemeentebestuur. Het accent ligt op het verbeteren van het functioneren van het gemeentebestuur en in het verlengde daarvan van de ambtelijke organisatie.

De rekenkamercommissie rapporteert aan de gemeenteraad. Daarnaast worden de onderzoeksresultaten onder de aandacht van de burgers gebracht. Hiermee wordt de controlerende taak van de raad versterkt en wordt tegelijkertijd zichtbaar gemaakt in hoeverre de beleidsvoornemens van het gemeentebestuur gerealiseerd worden.


* Publiekscentrum

* Markt 36 Maasbracht

* Telefoon 0475 85 25 00