|          |                               |datum   |5 november 2007                |
|          |                               |nummer  |0711/5255                      |
Maatregelen ter verbetering doorstroming
Vernieuwde toerit A4 op Prinses Beatrixlaan klaar

De (nacht)werkzaamheden op de Prinses Beatrixlaan en de toerit naar de A4 zijn afgerond. Op de Prinses Beatrixlaan is vanaf de tramoversteek een tweede rijstrook voor linksaf naar de toerit (A13/A12/A4/Utrecht-A'dam) gecreëerd, de toerit zelf is verbreed tot twee banen en er is een nieuwe verkeersregelinstallatie geïnstalleerd. Dit alles moet leiden tot een betere doorstroming van het verkeer, ook tijdens de spits en op drukke tijdstippen in het weekend.

De aanpassingen zijn gebaseerd op onderzoek van de gemeente Rijswijk en Rijkswaterstaat in 2006 naar mogelijkheden om de filevorming naar de toerit te bestrijden. De vormgeving van de wegvakken bleek meer te zijn toegerust op een drukke verkeerssituatie tussen Rijswijk en Delft dan tussen Rijswijk en de A4. In plaats van twee rijstroken voor rechtdoor naar Delft is er nu nog één rijstrook voor rechtdoor; in plaats van één rijstrook voor linksaf naar de A4 zijn er nu twee rijstroken. Deze twee rijstroken komen weer bij elkaar tot één rijstrook vlak voordat er op de A4 wordt ingevoegd. Dit is verplicht met het oog op de verkeersveiligheid. Met de gekozen oplossing denken beide partijen tot een verbeterde verkeersafwikkeling te komen op de korte en middellange termijn.

De maatregelen staan niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een Plan van Aanpak uit 2006 om de doorstroming van verkeer, de bereikbaarheid en de leefbaarheid op en rond de Prinses Beatrixlaan te verbeteren. Doorstroming betekent immers eveneens minder uitlaatgassen van langzaam rijdende en stilstaande auto's. Behalve de gemeente Rijswijk zijn bij dit plan ook betrokken de gemeente Delft, Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland, Stadsgewest Haaglanden en de projectorganisatie Swingh (Samen Werken In Groot Haaglanden). De Prinses Beatrixlaan verbindt de gemeenten Delft, Rijswijk en Den Haag en heeft daardoor een regionale functie.

Evenals in het Verkeers- en Vervoersplan 2000-2010 van de gemeente Rijswijk is in het Plan van Aanpak ook opgenomen het idee van een ondertunneling van de Prinses Beatrixlaan. Deze tunnel zal dan bestemd zijn voor het doorgaande verkeer naar Den Haag dat afgescheiden wordt van het lokale verkeer. In 2008 volgt een onderzoek naar de haalbaarheid van deze tunnel.

Bij de foto:
Wouter de Vos, Rijkswaterstaat (derde van rechts) en wethouder Dick Jense, gemeente Rijswijk (links boven) bij de omwisseling van de verkeersborden: "Met elkaar in gesprek blijven over wat zich voordoet én samenwerken." (foto Pevry-Press)

Voor nadere informatie(uitsluitend voor de redactie): Bram Zekveld, communicatie gemeente Rijswijk, telefoon 070-3261824/06-23898906
-----------------------

Afdeling Bestuursondersteuning
Afdeling Communicatie

Stadhuis, Bogaardplein 15
Postbus 5305, 2280 HH RIJSWIJK
Telefoon (070) 326 19 50
Fax (070) 326 18 20
stadhuis@rijswijk.nl
www.rijswijk.nl


---- --