Socialistische Partij

SP over programmabegroting 2007


06-11-2007 * 6 maart 2006, 6 november 2007, We zijn al weer 20 maanden verwijderd van de gemeenteraadsverkiezingen en het eerste volle jaar van dit college zit er al weer bijna op. De plannen in het collegeprogramma waren ambitieus. Tijdens deze gemeenteraadsvergadering wordt op basis van dat wat al verwezenlijkt is en dat wat nog staat te gebeuren tevens de balans opgemaakt van het collegeprogramma.

Is er voldoende volkshuisvesting gerealiseerd? Wij zien aantal betaalbare huurwoningen met 250 afnemen terwijl er 600 duurdere woningen zijn bijgekomen. Er zijn inmiddels jongeren die in Amsterdam gaan wonen omdat ze hier geen woning kunnen vinden waar ze op zich zelf wonen en die ze ook nog kunnen betalen. Er zijn mensen in de stad die door simpelweg te weinig inkomen in een situatie van chronische schulden terecht komen, terwijl het budget bijzondere bijstand al enkele jaren achtereen gewoonweg niet op gaat.

Er zijn wachtlijsten voor het sociaal raadsliedenwerk. De RIMA krijgt extra financiële middelen, maar deze zijn niet geoormerkt voor sociaal raadsliedenwerk, maar voor maatschappelijk werk. Hoe zit dat? Gedurende deze collegeperiode hebben wij het begrip "College van de onzorgvuldigheid" meermalen gebruikt. Op een bepaald moment kijk je elkaar aan en spreekt af hiermee te stoppen. Je moet het college immers wel een eerlijke kans geven. Maar met deze programmabegroting wordt het ons wel erg moeilijk gemaakt om ons te houden aan dit voornemen.

Bij de tekst "Vitale Samenleving" viel ons op dat deze tekst een jaar lang onveranderd is gebleven.

Daar kunnen we nog een verklaring voor vinden.
Je schrijft immers een collegeprogramma voor vier jaar. Bij elke perspectiefnota en programmabegroting gebruik je dit programma als uitgangspunt en maakt elk jaar naar aanleiding van dit programma de balans op.

Bij de tekst "Sterk Centrum", pagina 33, lezen we dat er een verzoek bij het ministerie van Economische Zaken is ingediend om een pilot met Business Improvements Districts , B.I.D., te starten. Er wordt verder niet over uitgeweid, dus wij staan te popelen om te horen wat de staatssecretaris dit college te melden had.

Totdat we op pagina 129 lezen:
"dat voor de BVG, bedrijfsgebiedsverbetering nog geen wettelijke basis is. BVG 's voorheen BID's genoemd".

Het ministerie van EZ is dus gestopt met BID's.

Het programma Ruimtelijke ontwikkeling en wonen, toch niet het minste onderdeel, oogt als een ambtelijk uitvoeringsstuk. Hier wordt het inhoudelijk verhaal op hoofdlijnen node gemist. Om een debat in de Raad te voeren hebben we toch op zijn minst een koers nodig waar we ons over kunnen uitspreken.

Niet erg zorgvuldig , dachten wij zo.

Misschien dat we toch te vroeg gestopt zijn met gebruik van de term "college van de onzorgvuldigheid". Wat gaat er in de hoofden van dit college om?

Zou het college er van uit gaan dat de Raad de stukken toch niet echt leest? Zou het college de Raad niet als volwaardige gesprekspartner zien waarvoor je de moeite moet nemen om een goed geredigeerde tekst voor te leggen? Het college zal ons het antwoord wel schuldig blijven.

We lezen dat er meer geïnvesteerd gaat worden in het basisonderwijs. Er zal worden doorgedecentraliseerd en basisscholen worden verantwoordelijk voor buitenschoolse opvang. Dit gaat gepaard met abstracte richtlijnen en abstracte wettelijke kaders; weinig hulpmiddelen en verdere werkdrukverhoging voor de toch al overbelaste onderwijzers. Dit noemen wij een bijzondere manier van besturen.

MBD: Management By Delegation, ofwel in goed Hollands: VDN, Verwaarlozing Door Nalatigheid.

Over een periode van 6 jaar is er voor huisvesting voortgezet onderwijs een bedrag gereserveerd van in totaal ruim 72,5 miljoen euro. Elk jaar kent een ander bedrag. Dit doet veronderstellen dat de meerjarenplanning al een eind op dreef is. Hier houden wij van. Voor het basisonderwijs is in dezelfde periode een bedrag gereserveerd van ruim 11 miljoen euro, nog geen 16% van het budget voortgezet onderwijs. De laatste drie jaar kennen een identiek bedrag. Dit doet het ergste vermoeden. Doorgaans is dit een teken van nattevingerwerk in het begroten. Er hebben ons geen signalen bereikt dat wij dit verkeerd zien. Ontbreekt het hier aan een visie die gedragen wordt door zowel de politiek, het ambtelijk bedrijf en het onderwijs? Betekent dit dat er feitelijk nog geen beleidsplan ligt dat uitvoerbaar is? Lopen wij het risico dat het budget voor het primair onderwijs in 2010 te laag blijkt te zijn en dat het volgende college opgescheept zit met ernstig achterstallig onderhoud? Allemaal vragen waar wij graag een antwoord op willen horen.

Het WMO verhaal klinkt als een klok. De vraagsturing wordt in hoog tempo gerealiseerd.

Als de plannen worden gerealiseerd kunnen mensen langer in de door hen verkozen omgeving blijven wonen.

Helaas is er voor Wonen, Welzijn en Zorg meer nodig dan dat de WMO ons te bieden heeft. De stedenbouwkundige planning dient afgestemd te worden op de prognose van de vraag.

Ontwikkelingen rond winkelcentrum De Hoef zijn hierbij een testcase. De huidige investeringen en concrete besluitvorming zijn eenzijdig gebaseerd op de kortetermijnwensen van de huidige ondernemers. Het ontbreekt hier aan politieke visie, maar het ontbreekt ook aan onderlinge afstemming tussen de verschillende beleidsvelden van deze gemeente.

Het zou van visie getuigen als het college een breed draagvlak weet te realiseren voor een geïntegreerde aanpak van seniorenhuisvesting, generatiespreiding en een wijksteunpunt, en dit alles in samenhang met de verdere ontwikkeling van detailhandel en dienstverlening.

Er klinkt ook geen weeklank over de staat waarin de huidige thuiszorg verkeert. Het college zal zich de afgelopen maanden toch wel een keer hebben afgevraagd wat voor effecten investeringen opleveren als elders de zorg in ras tempo wordt afgebroken. Dit is weliswaar geen gemeentelijke verantwoordelijkheid, maar zij lijdt hier wel schade door. Voor een goede zorg voor haar burgers verwachten wij een meer strijdbare opstelling ten aanzien van de landelijke zorgvisie.

Zonder visie over de ruimtelijke en inhoudelijke ontwikkeling zal het WMO-traject uiteindelijk niets anders blijken te zijn dan een doodlopend spoor.

Er wordt gesproken over betere trajectbegeleiding van jongeren. Echter, de beloofde huiskamerprojecten lijken uit de begroting te zijn weggeschreven. Tijdens de bespreking van de perspectiefnota heeft de SP aangegeven dat er voor huiskamerprojecten in het gebouw van Foxy en in de Rekere een bedrag gereserveerd dient te worden van 120.000 euro per project. Dit was geheel in de lijn van wat het college in de periode daarvoor zelf als voornemen naar voren had gebracht. Wij vragen het college welk bedrag gereserveerd is voor de huiskamerprojecten.

Met de idealen rond Loon Boven Uitkering lijken duizenden bloemen te gaan bloeien.

De toekomst ziet er rooskleurig uit.

Hoe verhoudt dit zich tot de negatieve uitkomsten van de evaluatie Loon Boven Uitkering? Graag een antwoord.

Bereikbaarheid.

De SP heeft in het verleden het streven kenbaar gemaakt om zowel een oostelijke als westelijke bypass over het Noord Hollands kanaal aan te leggen. Dit om de binnenstad te ontlasten en de verkeersdruk over meerdere wijken evenredig te verdelen.

De oostelijke bypass, Het Bestevaerttracé is inmiddels als motie door OPA en SP ingediend en door de Raad aangenomen. De uitkomsten van een haalbaarheidsonderzoek zullen wij pas in 2008 tegemoet zien. Dit moet veel sneller kunnen, zeker gezien de eerdere onderzoeken die al hebben plaatsgevonden.

In het programma economie blijft de verlengde Huiswaarderweg op het verlanglijstje staan. Met name voor kantoren geldt een dynamische omgeving als voorwaarde voor succes. Snelle bereikbaarheid, toegankelijkheid, een interessant netwerk en een representatieve omgeving waar mensen kunnen verpozen.

Zowel het kantoren gebied nabij Station Noord c.q. Nollenweg als het kantorengebied op de kop van de Boekelermeer voorzien in die behoefte. De Bergermeerpolder in veel mindere mate. Het economisch rendement van deze laatste locatie staat in geen verhouding tot de investeringen die met de verlengde Huiswaarderweg gepaard gaan.

De verlengde Huiswaarderweg lijkt een prestigeobject waar de gemeente geen gezichtsverlies wil leiden, maar waarbij het feitelijke doel inmiddels door de ontwikkelingen is ingehaald.

Na al dit gemopper, wil de SP het optimisme voor de stad alsnog opkrikken. In een motie vragen wij, samen met de vier collegepartijen, een bedrag van 100.000 euro uit te trekken voor vooronderzoek en hopelijk ook de opstart van een faculteit energiekunde op academisch niveau. Een eerste stap naar universiteitsstad Alkmaar.

Dit is van belang voor het milieu, immers alternatieve energie reduceert uitstoot van fossiele brandstoffen. Dit is in belang van de economie, met een kennisvoorsprong en veel goed opgeleide jonge mensen kunnen wij het hoofd overeind houden in het mondiaal economisch geweld dat ons de komende decennia te wachten staat. Dit is in het belang van Alkmaar, omdat met een toestroom van nieuwe jonge studerende Alkmaarders de vergrijzing veel eerder dan voorspeld wordt omgebogen in vergroening.

Zoals uitgesproken tijdens de behandeling programmabegroting 2007, 6 november 2007.