Ingezonden persbericht


Nieuwegein, 7 november 2007

Helft Nederlanders geeft ring niet terug na verbreken relatie Parship.nl onderzoekt rol kosten bij verbreken relatie

15% van de Nederlanders zou een relatie niet verbreken vanwege de kosten die hiermee gemoeid zijn. Een huis is de belangrijkste reden om een relatie niet te verbreken. De verkoop van het huis (54%), hypotheek (52%) en verhuizing (41%) vormen hierbij de belangrijkste obstakels. Ook het opgeven van de luxe levensstijl of de levensstandaard die iemand gewend is, speelt bij 38% van de Nederlanders een rol. Opvallend is dat er nauwelijks verschil is tussen de antwoorden van mannen en vrouwen, de klassieke 'gold digger' valt niet te bespeuren. Dit blijkt uit de resultaten van het laatste deel uit een driedelig landelijk representatief onderzoek* van relatiebemiddelingssite Parship.nl dat inzicht geeft in de kosten van liefde vinden, houden en verbreken.

In hoeverre spelen deze aspecten een rol in de keuze een relatie niet te verbreken?

Cd van jou, cd van mij...
Beelden van vrouwen die de schaar zetten in de kleding van de ex-partner en mannen die ringen terugeisen bij het verbreken van de relatie zijn in Nederland zeldzaam. Een kleine 4% van de respondenten geeft toe spullen van een ex-partner te hebben vernietigd. Hierbij ging het met name om foto's en sieraden. Eigendommen worden in de regel netjes teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Slechts 5% van de Nederlanders behoudt spullen van de ex-partner, het betreft dan vooral foto's en cd's. Met name eigendommen met emotionele waarde worden minder snel teruggegeven. Bijna de helft (47%) van de Nederlanders zou een verlovings- of trouwring niet teruggeven. Tweederde verwacht deze ook niet terug te krijgen.

Liefde kostbare zaak
Het onderzoek van Parship.nl wijst uit dat liefde vinden, houden en verbreken een kostbare zaak is. Zo bleek uit de eerdere resultaten dat singles maandelijks zo'n ¤ 17,- over hebben voor (online) relatiebemiddeling en dat de 70% van de respondenten die daarvan gebruik maakt, daar het afgelopen jaar gemiddeld ¤ 59,- aan uitgegeven heeft. Ook werd duidelijk dat mannelijke singles een stuk duurder uit zijn, een gemiddelde date kost een man ¤ 80,- en een vrouw slechts ¤ 28,-. Stellen investeren jaarlijks gemiddeld ¤ 3.152,- om hun relatie te 'onderhouden'. Om het met z'n tweeën gezellig en spannend te houden, gaan Nederlandse koppels vooral uiteten (61%) of op vakantie (55%). Stellen geven per jaar gemiddeld ¤ 349,- uit aan etentjes en ¤ 1.538,- aan vakanties. Seksspeeltjes staan onderaan het lijstje van investeringen, slechts 5% van de stellen schaft deze aan en mannen geven hieraan de helft meer uit dan vrouwen (¤ 89,- versus ¤ 42,-).

Parship.nl onderzocht de kosten van de liefde in 3 fasen. Bekijk hier de persberichten en onderzoeksresultaten onder singles en stellen uit de eerste 2 onderzoeksmailings.


* Onderzoek in opdracht van Parship.nl online uitgevoerd door Interview NSS onder 897 Nederlandse mannen en vrouwen met en zonder relatie in de leeftijd van 18 tot 60 jaar oud. Over PARSHIP
PARSHIP is een relatiebemiddelingsite met inmiddels meer dan 4 miljoen leden. PARSHIP richt zich op relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich door haar integere, serieuze en betrouwbare werkwijze. De wetenschappelijke persoonlijkheidstest die uitsluitend door PARSHIP gehanteerd wordt, zorgt ervoor dat op zeer zorgvuldige wijze 'matches' tussen de juiste personen tot stand komen. Sinds de lancering in Duitsland in 2001 heeft PARSHIP haar online diensten in elf andere Europese landen geïntroduceerd, waaronder Nederland in december 2003. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners, zoals RTL Nederland, de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine en Elsevier. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck.


- Einde bericht -