Vereniging Bedrijfsleven Curaçao


Persbericht Vereniging Bedrijfsleven Curaçao d.d. 7 november 2007

In maart 2006 (meer dan een jaar geleden) hebben drie economisch hoog opgeleide medewerkers van de Bank van de Nederlandse de resultaten van hun onderzoek getiteld "The Effect of Oil Price Shocks on the Price of Gasoline in Curaçao" gepubliceerd.
Het doel van deze studie is om te onderzoeken welke effecten internationale prijs aanpassingen van olie hebben op prijzen van benzine op Curaçao. In de studie is de periode 1990 - 2005 onderzocht.

Zoals bekend worden de prijzen van lokale olieproducten op Curaçao door de overheid gereguleerd. Met betrekking tot het onderdeel "benzine" wordt gebruik gemaakt van het zgn. "correctie factor mechanisme".

Het onderzoek heeft ondermeer het volgende resultaat opgeleverd:
* Het correctie factor mechanisme is niet correct toegepast. Als gevolg hiervan komt de ontwikkeling in de lokale benzineprijs niet overeen met internationale prijsveranderingen.
* Doordat het correctie factor mechanisme verkeerd is toegepast, heeft de consument een hogere prijs voor benzine moeten betalen in vergelijking tot de internationale prijsveranderingen.

Deze onderzoeksresultaten geven aanleiding tot het stellen van ondermeer de volgende vragen:

* Zijn de resultaten van het onderzoek van de medewerkers van de BNA correct en zo ja, hoe komt het dan dat de consument kennelijk al jarenlang teveel voor benzine betaalt? Hoe komt het dat Curoil en DEZ als voornaamste adviseurs van het Bestuurscollege dit niet hebben ontdekt en gecorrigeerd? Hierbij moet niet uit het oog worden verloren dat de samenleving ondermeer de COPDA al jaren aandringt op meer transparantie ten aanzien van de opbouw en de structuur van de benzinetarieven.

* Hoe rijmt het ( bewust) opvoeren van de lasten voor de consument met het altijd met veel fanfare verkondigde uitgangspunt van de politieke gezagdragers dat zij het welzijn en welvaart van de burgers centraal stellen? Behoort het meer dan nodig laten betalen van ondermeer transport/vervoer, benzine, elektra en water hiertoe?

* Idem ten aanzien van de stelling dat zij zich volledig inzetten voor een optimaal investeringsklimaat, concurrentiepositie, economische groei en werkgelegenheid? Wordt dit bereikt met het bewust opschroeven van de lastendruk?

* Waar zijn de meer opbrengsten welke verkoop van benzine in de periode 1990 -2005 heeft opgeleverd aan besteed?
* Hoe geloofwaardig, serieus en betrouwbaar is een overheid die haar burgers kennelijk willens en wetens meer laat betalen voor goederen die tot eerste levensbehoefte gerekend worden? Is er nog sprake van behoorlijk bestuur? Machtsmisbruik?
* In hoeverre is de overheid bereid om lering te trekken uit mogelijke fouten die in het verleden zijn gemaakt?

Heeft het Bestuurscollege bij het bekendmaken dat de benzineprijzen met ingang van 5 november 2007 met meer dan 6% worden verhoogd rekening gehouden met de bevindingen en conclusies van het onderzoek van de medewerkers van de BNA ?

Is het niet verstandiger en in het belang van de consument en de economie van Curaçao dat de overheid zich zo min mogelijk bemoeit en inmengt in het economisch gebeuren door bij het vaststellen van de prijzen van benzine de markt (vraag en aanbod) te volgen? Wordt het voeren van een dergelijk beleid niet versterkt na het debacle van het energiefonds?

De VBC betreurt het ten zeerste dat politieke gezagdragers kennelijk steeds minder de beste voorstellen en alternatieven voor Curaçao en de samenleving kiezen. Dit blijkt niet alleen uit het "verkeerd" toepassen van het correctie factor mechanisme bij benzine tarieven maar ook uit diverse andere zaken o.a. rentelastnorm regeling i.p.v 100% sanering, politieke benoemingen i.p.v. professioneel personeelsbeleid, lucratieve salaris/pensioen en (belastingvrije) toelagen regelingen i.p.v. marktconforme, populisme i.p.v zakelijkheid.

Het is tijd dat de politieke gezagdragers gaan inzien dat kiezen voor het beste alternatief de enige juiste richting is om de welvaart en het welzijn van de Curaçaose burgers te verbeteren.

Curaçao, 7 november 2007
Bestuur VBC