Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Symposium 75 jaar Veilig Verkeer Nederland

Toespraak | 08-11-2007 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Allereerst wil ik Veilig Verkeer Nederland van harte feliciteren met het 75-jarig bestaan. Die naam is in heel Nederland bekend, en staat gelijk aan inzet, doorzettingsvermogen en daadkracht. Dat bereik je niet binnen een paar jaar, maar dat bereik je pas na vele jaren keihard werken. En dit jubileum is een mooie gelegenheid om eens stil te staan bij dat feit, u mag echt ontzettend trots zijn op uw mooie en nuttige vereniging.

Voor Verkeer en Waterstaat zijn jullie één van de belangrijkste partners op het gebied van verkeersveiligheid. De beroepskrachten en de 4500 vrijwilligers helpen echt fantastisch mee om Nederland veilig te maken en te houden. Door al die vrijwilligers komt VVN tot in de haarvaten van de samenleving: scholen, clubs en gemeentes. Daardoor is Veilig Verkeer Nederland goed op de hoogte van wat er leeft onder de mensen, en van die kennis profiteert de politiek weer. Jullie inzet voor landelijke campagnes en acties is ook van enorme waarde. VVN helpt bijvoorbeeld mee aan onze BOB-campagne, en jullie ondersteunen initiatieven als de Straatspeeldag en de actiedag `op voeten en fietsen naar school'.

Jullie zijn goed doordrongen van het feit dat een ministerie verkeersveiligheid niet alleen kan doen. Door het draagvlak voor ons beleid zo groot mogelijk te maken, hebben we meer kans op succes. Dat hebben we in Nederland de afgelopen jaren ook samen laten zien. Bij de presentatie van de verkeersveiligheidcijfers in maart bleek dat er vorig jaar 811 verkeersdoden zijn gevallen. Bij die gelegenheid heb ik aangegeven dat het niet onlogisch was geweest als we in 2006 weer eens een stijging hadden moeten noteren, gezien de enorme daling van de cijfers in 2004 en 2005. Maar de trend is gelukkig nog omlaag. Voor 2010 is de doelstelling vorig jaar aangescherpt tot maximaal 750 doden. Voor 2020 - de horizon van de Nota Mobiliteit - ligt er zelfs een doelstelling van maximaal 580 verkeersdoden.

Dus om het verkeer de komende jaren nóg veiliger te maken, zijn forse inspanningen nodig. Daar ben ik mij heel goed van bewust. Op dit moment zetten we bij VenW de lijn uit, die ons naar de doelen van 2020 moet brengen. De basis daarvoor is op bijzonder constructieve wijze gelegd door mijn voorgangster, mevrouw Peijs. Met uw passie en gedrevenheid heeft u echt zevenmijlsstappen genomen op het gebied verkeersveiligheid.

De ingezette koers is succesvol gebleken en heeft Nederland op de kaart gezet als wereldkampioen verkeersveiligheid. De komende jaren gaan we dan ook door in deze richting. Maar om de scherpe doelstellingen van 2020 te kunnen halen zullen we naast de gebruikelijke aanpak ook beleid moeten maken voor specifieke doelgroepen zoals de kwetsbare verkeersdeelnemers. Naast groepen die extra risico lopen zijn er ook groepen die extra risico veroorzaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jonge bestuurders en mensen die asociaal gedrag vertonen in het verkeer zoals rechts inhalen, bumperkleven en veel te hard rijden.

Deze onderwerpen krijgen een plaats in de langetermijnstrategie voor verkeersveiligheid, die we met Veilig Verkeer Nederland en vele andere partners opstellen. Deze maand wordt in vier regionale sessies de strategie nog verder besproken en in de eerste helft van 2008 wil ik het op papier hebben. Het zijn bij uitstek voorbeelden van verkeersdeelnemers bij wie emoties een rol spelen bij hun verkeersdeelname, het onderwerp van het symposium van vandaag. Verkeer en emotie zijn zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Het promotieonderzoek van Jolieke Mesken naar emoties in het verkeer, van begin dit jaar, gaf dat ook nog eens duidelijk aan. Zij concludeerde dat elke emotie aanleiding geeft tot actie. Als een medeweggebruiker een foutje maakt of je hindert is het heel makkelijk om boos op hem of haar te worden. Het is immers een concrete `tegenstander'. Dat het misschien per ongeluk ging, is lang niet altijd duidelijk omdat je geen lichaamstaal ziet. En omdat emoties reacties uitlokken, leiden gevoelens van frustratie of agressie in het verkeer vaak tot onveilige situaties. Het is ook best menselijk om iemand een lesje te willen leren die u net gesneden heeft. Of om even voor iemand te blijven hangen die maar zeventig reed waar je tachtig mag.

Ik zeg dat het best menselijk is om er naar te verlangen, maar toch moeten we ten allen tijde zien te voorkomen dat mensen zulke ideeën uitvoeren. Daarom probeert Verkeer en Waterstaat mensen bewuster te maken van het effect van hun emoties op hun rijstijl. Dat doen we bijvoorbeeld in onze campagnes, met als boegbeeld de `Rij met je hart'-campagne. In deze campagne zetten we autorijden neer als een sociale vaardigheid. Het gaat niet alleen om de techniek, schakelen en sturen. Het gaat om het veilig gebruiken van de weg, samen met de andere weggebruikers. De lijn van deze campagne is dan ook niet het verbieden van bepaald bedrag, maar de nadruk leggen op het positieve, op hoe het wél moet. Zo stimuleren we mensen om rustig, anticiperend en met een vergevingsgezinde houding aan het verkeer deel te nemen. In dat opzicht vind ik het ook super dat VVN op zoek ging naar een gebaar dat `sorry' uitdrukt. Daarmee haal je de angel uit een situatie, en kan iemand de negatieve emotie laten gaan zonder zelf te willen reageren.

Naast campagnes proberen we ook met ons beleid asociaal gedrag binnen de perken te houden. Voor de alcoholovertredingen kennen we nu al de Educatieve Maatregel Alcohol. Deze zal ik uitbreiden met een lichte Educatieve Maatregel Alcohol waarmee ook de lichte alcoholovertredingen worden aangepakt. In 2008 wordt deze al ingevoerd voor de beginnende bestuurders. Voor de zware drinkers die met onverantwoordelijk veel alcohol achter het stuur hebben gezeten, zal ik zo snel als mogelijk het alcoholslotprogramma invoeren. Ook ben ik van plan om een Educatieve Maatregel Gedrag in te voeren. Automobilisten die zo gevaarlijk rijden dat het de vraag is of ze nog aan de eisen voor een rijbewijs voldoen, moeten op cursus. Daarbij gaat het om mensen die willens en wetens herhaaldelijk de fout zijn ingegaan door te snijden, te hard te rijden in de bebouwde kom of ander gevaarlijk gedrag. Met de cursus moet de overtreder meer inzicht krijgen in zijn eigen gedrag, en zo de omslag kunnen maken van wegpiraat naar een verantwoordelijk weggebruiker. De Educatieve Maatregel gedrag zal niet iets vrijwilligs zijn. De politie informeert het CBR over het rijgedrag, waarna het CBR deze cursus kan opleggen. Indien betrokkene niet voldoende meedoet of vooruitgang toont, verliest die persoon zijn rijbewijs. En als ik zo een beetje filosofeer over de toekomst dan zou het niet ondenkbaar zijn dat, geheel in de lijn van het alcoholslot, notoire snelheidsovertreders een snelheidslot krijgen opgelegd.

Dames en heren,
Tussen emoties en het verkeer bestaat een verbinding die we nooit helemaal kunnen scheiden. Maar met stimuleren van positief gedrag en bestraffen van negatief gedrag kunnen we ver komen. De overheid zorgt daarbij voor de randvoorwaarden en ik ben heel blij dat organisaties als de uwe daar voor een heel groot deel invulling aan geven. Blijf ook de komende 75 jaar die belangrijke partner, die altijd bereid is mee te denken en te werken, dan blijft Verkeer en Waterstaat het aanspreekpunt voor al uw opmerkingen en ideeën.

Nogmaals van harte met uw jubileum.

Dank u wel.

Verwante onderwerpen


* Minister

* Verkeersveiligheid 2020 (extranet)