Provincie Groningen

Internetgame 'Koning van Groning POP UP' gelanceerd 12 november 2007

Wat is mantelzorg? Waarom is het belangrijk dat alle woningen in Groningen goed bereikbaar zijn? Hoeveel borgen stonden er ooit in Groningen? Victoria Koblenko stelde deze vragen tijdens de lancering van de educatieve internetgame "Koning van Groning" level twee: POP UP. Twee jongerenteams onder leiding van commissaris van de koningin Max van den Berg en gedeputeerde Ineke Mulder gingen maandag 12 november de strijd met elkaar aan. Na vijf vragen stonden de teams gelijk, dus gaf de vraag over het aantal borgen de doorslag. Het team van Max van den Berg schatte het aantal op 500 - ooit waren er 400 - en won daarmee de wedstrijd.

Lancering Koning van Groning level twee POP UP

De internetgame "Koning van Groning POP UP" draait om het maken van keuzes binnen het Provinciaal Omgevingsplan (POP). Via de game wil de provincie jongeren daar meer bij betrekken. Spelers van "Koning van Groning", gratis te downloaden van de site www.denkmeepraatmee.nl, ontdekken in de game hoe lastig het is om keuzes te maken, prioriteiten te stellen en politieke knopen door te hakken. Doel van de online game is om jongeren in het voortgezet onderwijs te informeren over de provincie, het beleid en de politiek.

Zak met geld
In het spel heeft "de Koning" de leiding over de provincie en legt op een ecoscooter een spannend parcours af. Onderweg moet hij keuzes maken over de ruimtelijke inrichting van de provincie. Wie dat het beste doet wordt uiteindelijk uitgeroepen tot koning van Groning(en). Het gaat om thema's als ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en duurzame energie. Als speler kun je je geld maar eenmaal uitgeven, net als in de echte wereld. Geef je het liever uit aan de natuur, of aan recreatie? Elke beslissing heeft direct gevolgen: bijvoorbeeld een zak met geld, of een groep tevreden Groningers. Sommige beslissingen kosten juist een zak met geld, of leiden tot ontevreden Groningers.

12 november 2007