NVA


PERSBERICHT

Amersfoort, 9 november 2007

Intermediaire koepels opgetogen over wijziging reglement Kifid

Hoger beroep en lager plafond bindend advies voor intermediair

Het Bestuur van Kifid heeft op nadrukkelijk verzoek van de intermediaire koepels het Reglement Geschillencommissie op een aantal essentiële punten aangepast. Zo is hoger beroep nu mogelijk voor claims vanaf 25.000 euro en is het plafond van bindend advies voor het intermediair verlaagd naar 100.000 euro. De intermediaire koepels reageren verheugd en zullen hun leden voorstellen collectief in te stemmen met het bindende karakter van een uitspraak van Kifid.

Voor de intermediair koepels betekent deze ingrijpende verandering een doorbraak. Het intermediaire platform Kifid, van NBVA, NVA, NVGA, VFFP en VvHN, heeft zich sterk gemaakt voor deze aanpassingen om zo de leden te kunnen adviseren vooraf te kiezen voor bindend advies. Bij de leden bestond weerstand tegen bindend advies omdat er geen mogelijkheid van hoger beroep was en ook was de grens van bindend advies te hoog. Het intermediaire platform Kifid heeft met name de Consumentenbond ervan weten te overtuigen dat deze veranderingen een brede acceptatie van het bindend advies ten goede zouden komen. Zoals bekend hecht de Consumentenbond daar, in het belang van de consument, zeer aan.

Belangrijkste wijzigingen
Voor een uitspraak van de Geschillencommissie bestaat nu de mogelijkheid van hoger beroep voor claims vanaf 25.000 euro. Deze aanpassing was ook gewenst door de effecteninstellingen, die nu reeds een hoger beroep kennen. Voor uitspraken van de Geschillencommissie inzake claims onder dit bedrag is geen hoger beroep mogelijk, dit betekent dat deze zaken na behandeling ook afgerond zijn en dat er meteen duidelijkheid is voor adviseur en consument. Uiteraard moeten zowel de financiële dienstverlener als de consument vooraf hebben ingestemd met bindend advies.

Ook is het plafond voor bindende uitspraken verlaagd van 150.000 naar 100.000 euro voor het intermediair. Boven dit bedrag zijn uitspraken van de Geschillencommissie niet bindend, tenzij de partijen vóór de behandeling van de klacht anders hebben afgesproken. Het plafond voor aanbieders is echter verhoogd en is nu gesteld op 250.000, dit was 150.000 euro.

Nu het bestuur van Kifid gehoor geeft aan de geluiden uit de markt om het reglement op deze punten aan te passen, is aan twee grote wensen van het intermediair voldaan.

Over Kifid
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is voor de financiële consument sinds 31 maart van dit jaar het centrale loket voor klachten. Consumenten met klachten hoeven niet langer hun weg te zoeken bij de vele loketten als de Ombudsman, het Klachteninstituut Verzekeringen, diverse geschillencommissies, de Klachtencommissie DSI (Dutch Securities Institute) en de Stichting Keurmerk Financiële Dienstverlening. Het ontstaan van Kifid is een gevolg van de invoering van de Wet op het financieel toezicht (Wft) begin dit jaar. Volgens deze wet moeten financiële dienstverleners aangesloten zijn bij een door de minister van Financiën erkende geschilleninstantie. Het Kifid voldoet daaraan.


Noot voor de redactie/