Gemeente Zwolle

Slim aan de slag met milieu rond de A28

Datum uitgave persbericht: 11/13/2007

Het gebied rond de A28 zit vol potentie. Ook voor het realiseren van milieudoelstellingen. Door bos aan te leggen om CO2 af te vangen en de lucht te filteren. Door trolleybusbanen te maken om de drempel te verlagen voor het gebruik van de auto, of door het opwekken van schone energie, waar mogelijk in combinatie met het schoon maken van de bodem en grondwater. In de nieuwe, concept, Milieugebiedsvisie A28-zone staat beschreven hoe dit alles op een slimme manier bewerkstelligd kan worden. Wethouder Van Dooremolen van Milieu: `Ik ben trots op deze visie. Door per deelgebied te kijken, ontdek je de mogelijkheden van een drukke verkeersweg als de A28. Daarmee rekenen we af met de gedachte dat de A28 alleen maar een lelijke hindernis is voor de ontwikkeling van onze mooie stad.'

De Milieugebiedsvisie bestaat uit twee delen: een visiedeel een beleidsdeel. Het beleidsdeel geeft aan met welke milieukwaliteit in een bepaald gebiedstype rekening moet worden gehouden. In het visiedeel staat een aantal concrete voorstellen voor ontwikkelingen die bijdragen aan de milieukwaliteit. Om te kijken of deze voorstellen haalbaar zijn gaat de gemeente in gesprek met verschillende partijen. De voorstellen gaan onder andere over het verbeteren van de natuurkwaliteit. Bijvoorbeeld het voorstel om de ecologische verbinding tussen de Middelwegzone en Westervelde Aa te herstellen en te verbeteren. Dit is goed voor de dier- en plantenrijkdom (biodiversiteit) in Zwolle. Ook het verbreden en optimaliseren van de rivieroeverzone Zwarte Water is goed voor de biodiversiteit. De verwachting is dat het aantal dier- en plantensoorten in het stadscentrum zal toenemen. Bovendien kan het gebied voor recreatie gebruikt worden.

Luchtkwaliteit

Daarnaast zijn er voorstellen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. Zoals het verlagen van de snelheid op de A28 tot 80 km p/u en de snelheid op de Zwartewaterallee en Ceintuurbaan niet te verhogen naar 70 km p/u. Of door het aanleggen van een regionaal OV-netwerk met bijvoorbeeld trolleybusbanen direct langs de A28, goede en veilige fietsverbindingen en bushaltes. Hierdoor wordt het autoverkeer naar de binnenstad teruggedrongen. Het gevolg is dat de luchtkwaliteit verbetert, de geluidsoverlast vermindert en het CO2 gehalte in de atmosfeer omlaag gaat. Ook een treinstation met goed voor- en natransport zal aan al deze zaken bijdragen.

CO2 omlaag

Tenslotte zijn er meer voorstellen die vooral het gehalte CO2 verlagen. Dit is belangrijk in het kader van de klimaatverandering. Bijvoorbeeld het toepassen van Koude-Warmte opslag (KWO), waar mogelijk in combinatie met bodem- en grondwatersanering. Bedrijventerrein of woonwijken kunnen hiermee verwarmd of juist gekoeld worden, waardoor de uitstoot van CO2 afneemt. Of het voorstel om het gebied langs de A28 in te richten als productiebos. Het bos draagt bovendien bij aan schonere lucht en dempt het verkeersgeluid.

De Milieugebiedsvisie A28-zone is nog concept. Dat betekent dat er nog een inspraakronde volgt. De gemeenteraad is gevraagd in te stemmen met de ambities in de gebiedsvisie en die te betrekken in de bestuurlijke afweging die gemaakt gaan worden bij toekomstige ontwikkelingen van de A28-zone. De visie is het eerste product waarin gewerkt wordt volgens het principe van gebiedsgericht beleid: per stukje A28 wordt gekeken wat er mogelijk is. Kortom: niet overal gelden dezelfde criteria, normen en eventuele restricties.

Bron: Afdeling Communicatie
Datum van 13-11-2007 tot 12-12-2007