Conferentie over het 'waarom' van het onderwijs

woensdag 19 september 2007

Velen zijn het erover eens dat er crisis is in het onderwijs. Discussie over het 'waarom' van het onderwijs' is er echter nauwelijks.

De Kampanje, school voor persoonlijk ondernemerschap, wil die discussie op gang brengen tijdens het congres 'Waarom Onderwijs?' dat 14 november wordt gehouden in hotel/theater Figi in Zeist. Opvallende spreker is John Taylor Gatto, viermaal verkozen tot New Yorkse Onderwijzer van het Jaar.

Dat het onderwijs in een diepe crisis zit, is gemakkelijk aan te tonen. Recente cijfers laten zien dat 11% van de leerlingen in het VO functioneel analfabeet is, 10 tot 12% faalangst heeft en 13% van de leerkrachten opgebrand is. Daarnaast hebben 100.000 kinderen in Nederland ADHD en maken 60.000 jongeren hun opleiding niet af. Toch gaan discussies over aanpassing van het onderwijs vooral over symptomen. Of de oorzaken ook in de wortels van het systeem kunnen zitten, blijft onbesproken. Vragen als: 'Wat is het doel van onderwijs?' en 'Wat is de beste vorm om dat doel te bereiken?' worden niet aan de orde gesteld. De Amerikaanse onderwijzer John Taylor Gatto zegt: Onderwijshervorming is niet voldoende. Het begrip 'onderwijs' zelf moet heroverwogen worden.

Gatto begon zijn dertigjarige onderwijscarrière op rijke privéscholen. Het grootste deel van zijn onderwijsleven heeft hij echter op gettoscholen in de New Yorkse wijk Harlem lesgegeven. Toen hij voor de vierde keer werd genomineerd voor de titel 'onderwijzer van het jaar', nam hij ontslag. Hij publiceerde een legendarische brief in de Wall Street Journal getiteld: 'I quit - I think'. Gatto ontwikkelde een heel eigen visie op doel en aanpak van onderwijs. Hij is key note-spreker op onze dynamische en interactieve conferentie. Zijn prikkelende uitspraken zullen ongetwijfeld veel discussie losmaken, waarvoor dan ook alle ruimte is. Naast Gatto laten ook andere prominenten hun licht schijnen op de vraag 'Waarom Onderwijs', zoals organisatie-adviseur Jaap Peters, quantumchemicus Jos Verhulst, rechtsgeleerde Vincent Loosjes en cultuurhistoricus Bram Moerland.

Meer informatie op www.WaaromOnderwijs.nl.