VVD


14-11-2007

OV-ambassadeur moet OV chipkaart veilig stellen

Het Kabinet wil beter openbaar vervoer. Maar de dwaling stroomt en de waarheid sijpelt.

Er is geen extra geld, op de uitkeringen aan lagere overheden wordt bezuinigd en de ingezette marktwerking is overboord gegooid. Gevolg is verdeeldheid in OV-land en dreigende jarenlange juridische procedures. De OV chipkaart dreigt het slachtoffer te worden. Een mooie taak voor de OV ambassadeur om het tij te keren.

Hieronder treft u de bijdrage van VVD woordvoerder Paul de Krom. Alleen het gesproken woord geldt.

De invoering van marktwerking in het openbaar vervoer (stads- en streekvervoer) heeft op een groot aantal plaatsen in Nederland geleid tot 10% tot 20% lagere kosten, meer inzet van nieuw, milieuvriendelijk en toegankelijk busmaterieel en een grotere klanttevredenheid. Ondanks de successen van de marktwerking in het stads- en streekvervoer schrapte het kabinet onder druk van een linkse kamermeerderheid plotseling de verplichte aanbesteding voor Rotterdam, Amsterdam en Den Haag (G3). Zeker 40% van de OV markt is daardoor op slot gegooid. De vervoerbedrijven in de G3 kunnen tevreden zijn: van enige concurrentie hebben zij voorlopig niets meer te duchten.

Het kabinet beroept zich bij haar besluit op de Europese verordening openbaar vervoer. Maar die is op een aantal punten niet duidelijk, zoals de Staatssecretaris ook zelf erkend . Jarenlange juridische procedures over interpretatieverschillen in wetgeving liggen in het verschiet. Het kabinet zag dat ook aankomen en gooide alle onzekerheden en financiële risico's over de heg: naar de gemeenten en de stadsregio's.

Door dit staaltje van onbehoorlijk bestuur is onduidelijkheid ontstaan in het regionaal openbaar vervoer. Alle partijen - zowel de gemeenten en de stadsregio's als de vervoerbedrijven - verkeren in verwarring en onzekerheid. Bovendien is de samenwerking in de sector door het kabinetsbesluit sterk bemoeilijkt. De private openbaar vervoerbedrijven zijn boos uit de landelijke branche¬organisatie gestapt. Tel daarbij op de boosheid van lagere overheden over de bezuinigingen op de Brede Doel Uitkering (-315 miljoen deze kabinetsperiode) en de afwenteling van de risico's, en alle ingrediënten voor het mislukken van het OV chipkaart project zijn aanwezig. Niet door technische problemen . Ik ben ervan overtuigd dat die worden opgelost . Maar wél door wantrouwen, verdeeldheid en een gebrek een regie. Terwijl zo'n ingewikkeld project alleen maar kan slagen als alle neuzen dezelfde kant uit staan. Maar het kabinet heeft tot nu toe alleen maar verdeeldheid gezaaid. Daardoor loopt het zoveelste project van het ministerie van Verkeer en Waterstaat vertraging op. Het rapport Horvat bevestigt dat. De NS hebben aangekondigd niet per 1 januari 2009 gereed te zijn voor invoering, maar een half jaar later. Graag de reactie van de Staatssecretaris op het artikel in de Telegraaf van vanmorgen. Wat vindt u van de `move' van de NS? Hoeveel gaat dit uitstel kosten? Mij bereiken signalen dat elk jaar uitstel 50 mln. kost. Had dit uitstel voorkomen kunnen worden?

Intussen vraag ik mij af: hoe is het mogelijk dat een ministerie dat nog niet eens een projectje met een paar simpele taxameters goed kan laten verlopen, blunder op blunder stapelt bij beveiligingssystemen bij de HSL en nu weer aan komt zetten bij vertragingen bij de invoering van de OV chipkaart, nog serieus denkt een heel groot en complex project als de kilometerheffing te kunnen behappen? Dat probleem verdient bewondering, maar ik vrees het ergste voor de oplossing. Het ministerie lijkt op een oude wasmachine. Je gooit er veel geld in, maar er komen alleen maar projecten uit die te laat worden opgeleverd.

Nadat de rechten van OV-klanten in de G3 al zijn vertrapt, dreigen alle OV klanten nu het slachtoffer te worden van dit kabinet. Dat mag niet gebeuren. De OV chipkaart maakt het reizen gewoon gemakkelijker . Het project moet absoluut door. Reizigers zijn gebaat bij een soepele en tijdige invoering van de OV chipkaart. Maar de verzuurde verhoudingen vereisen meer dan ooit een stevige regierol om het project niet te laten ontsporen. Omdat het kabinet flink aan geloofwaardigheid heeft ingeboet ligt het voor de hand een derde gezaghebbend persoon hiermee te belasten. Een ideale rol voor de OV ambassadeur in de persoon van mevrouw Jeltje van Nieuwenhoven. In haar taakopdracht - naast het promoten van het OV - staat: "hij kan in (potentiële) conflictsituaties desgevraagd bemiddelen, ter voorkoming van zware en langdurige juridische procedures". De OV ambassadeur is bovendien al bij het project betrokken. Een mooiere kans om de toegevoegde waarde van de rol van OV ambassadeur waar te maken, verder uitstel te voorkomen en het project op de rails te houden is bijna niet te bedenken.

Woensdag 14 november 2007