Stimuleringsfonds voor de Pers

Subsidie voor onderzoek naar journalistieke gedragscodes

Datum besluit: 07-11-2007

Het onderzoek heeft tot onderwerp de wenselijkheid en effectiviteit van journalistieke gedragscodes in Nederland. Dit onderzoek wordt geleid door dr Richard van der Wurff van de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam. Het betreft een promotieonderzoek, waarvan de resultaten van de deelprojecten tussentijds beschikbaar zullen komen. Centraal staan in dit onderzoek drie vragen: a) wat is de effectiviteit van bestaande journalistieke codes in Nederland, b) is er (bij en volgens journalisten) voldoende draagvlak voor nieuwe journalistieke codes, en c) zijn (volgens journalisten) nieuwe journalistieke codes in ons land wenselijk.De totale onderzoeks- en projectkosten worden geraamd op EUR 269.832,-. Het Stimuleringsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie in de vorm van een uitkering van maximaal EUR 133.729,- beschikbaar te stellen voor het onderzoek. ASCoR neemt een bedrag van EUR 89.403,- de resterdende onderzoekskosten voor zijn rekening. De projectkosten worden gedragen door de Stichting Media Ombudsman Nederland.

Het besluit tot het inwilligen van de aanvraag is gebaseerd op artikel 54 sub d, resp. artikel 58, van het Mediabesluit dat het Stimuleringsfonds de mogelijkheid biedt subsidie te verstrekken aan onderzoek ten behoeve van de persbedrijfstak als geheel, voor zover dat onderzoek past in de doelstellingen van het Stimuleringsfonds. In ons land wordt regelmatig gediscussieerd over de wenselijkheid en noodzakelijkheid van journalistieke gedragscodes, maar er is tevens relatief weinig empirisch onderzoek hiernaar gedaan. Over de effectiviteit van journalistieke codes alsmede over de wenselijkheid en wenselijke inhoud van dergelijke codes is daardoor weinig bekend. Doel van dit promotieproject is derhalve om op basis van wetenschappelijk onderzoek kennis en inzicht te verwerven in de effectiviteit van journalistieke codes - waar en wanneer c.q. onder welke omstandigheden codes wel en niet werken - en in de wenselijkheid en haalbaarheid van journalistieke codes - welk soort c.q. welke elementen van codes volgens Nederlandse journalisten wenselijk zijn en op voldoende draagvlak kunnen rekenen. Naar de mening van het Stimuleringsfonds zal dit onderzoek de bedrijfstak als geheel ten goede komen en past dit ook binnen de doelstellingen van het Stimuleringsfonds voor de Pers.