KNMG

Modernisering medische vervolgopleidingen: kom naar het NVMO congres!

Medisch onderwijs is volop in beweging. de medisch-specialistische opleidingen en andere opleidingen in de gezondheidszorg zijn volop bezig met het maken van nieuwe opleidingsplannen. Op 14 tot en met 16 november vindt het jaarlijkse congres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) plaats. Donderdag 15 november staat geheel in het teken van medische vervolgopleidingen. Wilt u meepraten over modernisering en uw eigen kennis delen met collega's dan attenderen wij u op de symposia 4&5 die hier geheel aan zijn gewijd.

"Het nieuwe opleiden: hoe ga ik dat doen?"

Thema:
De vervolgopleidingen voor huisartsen, verpleeghuisartsen, artsen voor verstandelijk gehandicapten, sociaal geneeskundigen en klinisch specialisten worden allemaal gemoderniseerd en competentiegericht opgezet. De opleidingsplannen zijn (vrijwel) gereed en overal is of gaat men aan de slag met implementatie. Centraal staat dan ook de vraag: Het nieuwe opleiden: hoe ga ik dat doen?

Doel:
Het doel van de symposia is gelegenheid te bieden voor uitwisseling van ervaringen tussen de drie werkvelden (huisartsen, verpleeghuisartsen, artsen voor verstandelijk gehandicapten, sociaal geneeskundigen en klinisch specialisten) bij de implementatie van de gemoderniseerde medische vervolgopleidingen. Deelnemers krijgen concrete handvatten aangereikt (practices, voorbeelden, tips, materialen etc.) en kunnen bij "de buren" kijken.

Doelgroep:
De doelgroep bestaat uit opleiders en stafleden/docenten van alle vervolgopleidingen en opleidingsinstituten, AIOS en anderen die betrokken zijn bij de modernisering van de vervolgopleidingen.

Opzet
Er vinden twee symposia plaats (symposium 4 en symposium 5), die afzonderlijk gevolgd kunnen worden.

Symposium 4: Kennis delen: afkijken mag!

Na een inleiding door professor dr. R.O.B. Gans, opleider Interne Geneeskunde UMCG en voorzitter van de Werkgroep Modernisering van het CCMS zijn er 4 parallelle "proeverijen". De rode draad wordt gevormd door het thema "opleiden en leren op de werkplek". Concrete vragen/problemen en vooral ook bruikbare antwoorden/oplossingen worden uitgewisseld.

Proeverij A: de verbinding tussen cursorisch onderwijs en werkplekleren: hoe doe ik dat?

Centrale vragen: wat leer je het beste waar? Welke inhoud leent zich voor cursorisch onderwijs? Hoe zorg je dat wat AIOS in cursorisch onderwijs leren ook in de praktijk kan worden toegepast / geoefend? Hoe krijg je voor elkaar dat beide elkaar versterken?

Proeverij B: Persoonlijk Ontwikkel plan (POP)- en voortgangsgesprekken: hoe pak ik dat aan?

Centrale vragen: zijn er simpele maar effectieve format's voor voortgangsgesprekken en bespreking van individuele opleidingsplannen (IOP)? Hoe vertaal je de uitkomsten van een IOP-gesprek naar een nieuwe versie van het IOP? Hoe bereid je als opleider en als AIOS een voortgangsgesprek voor?

Proeverij C: recepten voor toetsen in de praktijk

Centrale vragen: welke goed werkende toetsinstrumenten worden in de verschillende werkvelden al gebruikt? Hoe zijn de ervaringen daarmee?

Proeverij D: het leerinstrumentarium: hoe gebruik ik dat?

Centrale vraag: welke concepten, richtlijnen of andere hulpmiddelen zijn al beschikbaar en bruikbaar voor de opleider op de werkvloer?

Symposium 5: Competenties: kennen, erkennen en herkennen

Na een inleiding door professor dr. J.J. Roord, Hoofd Kindergeneeskunde VU mc en voorzitter Centraal College Medisch Specialismen (CCMS), zijn er vijf parallelle sessies (tafels). In elk van de sessie staat één competentie centraal, waarbij is gekozen voor de competenties die in het algemeen als "moeilijk grijpbaar" (toetsbaar, leerbaar) worden beschouwd. In de sessies wordt geprobeerd deze competenties te concretiseren door ze allereerst te koppelen aan het eigen praktisch handelen van de opleider/begeleider. Daarbij zal steeds sprake zijn van inbreng vanuit meerdere werkvelden.

Tafel 1: Samenwerken
Tafel 2: Organisatie
Tafel 3: Maatschappelijk handelen
Tafel 4: Kennis en onderwijs
Tafel 5: Professionaliteit

Kijk voor meer informatie op www.medischevervolgopleidingen.nl

Laatst gewijzigd: 11-09-2007